|
|
|
|
|
ירון זיו - תפקידים פסיכולוגיים בקבוצה
|
|
|
כמו בתיאטרון, תפקיד הוא סדרת פעולות המנחות וקובעות את מה שמצופהמאתנו במצבים מסוימים. תפקידים יוצרים את האחידות ואת יכולת הניבוי שלהתנהגות ויוצרים ציפיות מהתנהגותם של חברים כלפי האחרים בתא הקבוצתי. כל התפקידים משרתים את צורכי הפרט והקבוצה. הפרט כבר מגיע לקבוצה עם"תפקיד" שעיצב ב"סגנון החיים", שפיתח בשנותיו הראשונות במשפחה שבה גדל{אדלר}. לפיכך אפשר לכנות תפקיד זה "תפקיד פסיכולוגי".
במבנה אישיות קיימים גמישות או קיבעון, התפתחות או תקיעות, פתיחות אוסגירות, וכך גם ב"תפקיד פסיכולוגי" של האדם - יחיד הננעל בתפקידוהפסיכולוגי יוצר התנהגות נוקשה וסטראוטיפית ומגביל את ההזדמנויותבאינטראקציות בין-אישיות. זה דומה למשפחה שבה התפקיד מתפתח באינטראקציה עםחברי המשפחה האחרים, שבאמצעותם לומד היחיד להתאים את עצמו לציפיות במשפחהוליצור את תפקידו הפסיכולוגי במשפחה.מצב זה מקשה עליו כאשר הוא רוצה לצאתמתפקיד זה. ישנם אנשים אשר יוצאים מהתפקיד רק עם עזיבתם את בית ההורים.ישנם אנשים אשר ייקחו את התפקיד אשר נבנה במשפחת המוצא למסגרות חברתיותולמערכות יחסים אחרות, לפחות בתחילת הקשר.
בקבוצה אפשר לזהות תפקידים המקדמים את מטרות הקבוצה ומשמרים את הרווחההאישית והבין-אישית, ולעומתם תפקידים שכאילו פוגעים באווירה וברווחההבין-אישית ובולמים את התפתחות הקבוצה ואת המשך צמיחתו של בעל התפקיד. המלה"כאילו" באה להדגיש את תפישתנו את ה"תפקיד". את תפישתנו מחזקים ביון,ליווסלי, מקנזי ותפישת הגשטלט. על-פי תפישה זו כל אחד מהתפקידים - גם אלו הנתפשים כבולמים וכמעכבים אתצמיחת הפרט ואת התפתחות הקבוצה - בעצם משרת את צורכי הקבוצה בשלב שבו היאנמצאת. דהיינו, לכל תפקיד יש תרומה משמעותית בבניית הפסיפס הקבוצתי.
כל זמן כאשר התנהגות התפקיד בקבוצה מופיעה במינון סביר. הגזמה והקצנה של"התנהגות תפקיד", או מספר רב של חברים הנושאים אותו תפקיד - אכן יקשו אתהתפתחות הקבוצה, יעכבו אותה או יבלמו את התקדמותה. מבחינת הפרט בקבוצה, נעילה נוקשה בהתנהגות תפקיד תיצור קיבעון באותם דפוסיאינטראקציה, ללא יכולת הסתגלות וגמישות לתנאים המשתנים. מבחינת המשךהתפתחות וצמיחה של הפרט, חשוב שהוא יעבור בקבוצה התנהגויות תפקיד אחדות, כירק כך לא יישאר לכוד בתפקיד מסוים ויוכל להרחיב את מבחר תגובותיו.
המנחה צריך לזהות את ה"תפקיד" הפסיכולוגי של החברים ולבחור את העיתויהמתאים להביא למודעות כל אחד מהם את "תפקידו" בקבוצה "כאן ועכשיו", את הדרךשבה בנה את התפקיד הפסיכולוגי שלו במשפחה, באילו מצבים ה"תפקיד" משרת אותוטוב ונכון מכפי ששירת אותו בעבר ובאילו מצבים תפקיד זה "נועל" אותו וחוסםאותו מלהגיע לבחירת מבחרו באינטראקציות הבין-אישיות ההלימות לסיטואציה מתוךמגוון האפשרויות.
בנסון טוען שעל המנחה לזהות את הצורך המניע את הפרט להתנהג ב"תפקיד" כדילהבין את התנהגותו זו בקבוצה. מקורה של ההתנהגות בתחושת קיפוח או חוסריכולת; או שהמניע הוא הצורך האישי שלו לתרום לקבוצה ולהיות חלק מהמתרחש בה.בנסון מביא סדרת שאלות שהמנחה צריך לשאול את עצמו על התנהגות תפקיד, כדילהקל עליו לזהות את המניע של הפרט. *האם התנהגות זו של הפרט אכן חוזרת ונשנית במידה כזו שנוכל לראות בה התנהגות תפקיד? *האם נושא התפקיד נראה מאושר בתפקיד? *האם הוא לכוד בתפקיד? *האם הוא מתנסה בעימות תפקיד? *איזה מעמד בקבוצה רוכש לו הפרט בתפקיד זה? *אילו רווחים והפסדים יש לקבוצה כאשר האדם פועל על-פי תפקידו? *מהי תפישתו של האדם את תפקידו? *האם תפקידו זה קשור למשימה או לצרכים אישיים? * למה זקוק האדם כדי לשנות את התנהגות התפקיד?
קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי".
דר' ירון זיו - על הנחיית קבוצות, קלפים טיפוליים, פירוש חלומות, סמכות הורית, התפתחות אישית
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". . ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University) עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW) יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc ) עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו, מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב
כתובת האתר www.maof-center.com.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת ירון זיו
גורדון הלפורט דמות חשובה בפסיכולוגיה, בסיפורו רב ההשפעה אודות האישיות האנושית
מדגיש את תפקיד ההומור בקידום "אובייקטיביות עצמית", ביטוי מגושם אולי אולם בכל
זאת מונח יעיל לביטוי אספקט מרכזי בפסיכותרפיה.
|
ד"ר ירון זיו פיתח מודל המכונה "מודל המכתבים", והו הוא מציג תיאור מדויק של משוב בונה ותומך לעומת משוב ביקורתי ותוקף, ומסביר את מידת השפעתו על יכולת הלמידה של האדם את עצמו:
|
הפסיכולוגים ג'ו לופט והארי אינגראם {1970} היטיבו לתאר את התהליך במודל שבנו והידוע בשם "חלון ג'והרי". זה מודל גרפי של התנהגות בין אישית, המעוגנת במבחר תאוריות אישיות ופסיכולוגיה חברתית.
|
משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצה ומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היא משפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו.
התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.
|
לכבוד יום כיפור, החלטתי לגעת בנושא אשר לרוב איננו מעזים להתקרב אליו. אני מעוניין לקרוא תיגר על טרנד הסליחה, על האנשים אשר אומרים כל הזמן: "תסלח, הכל יהיה בסדר".
|
תחום הנחיית הקבוצות הופך בשנים האחרונות להיות אחד מן המקצועות המבוקשים ביותר בתחומי מדעי ההתנהגות. מובילי תהליכים המתרחשים בתוך קבוצה, חייבים להיות אנשים מיומנים ומקצועיים ביותר המבינים את התהליכים הבין אישיים והתוך-אישיים המתרחשים בתוך העבודה בקבוצות.
|
בשבוע שעבר, שודר סרטה של צופית גרנט: "למה לא סיפרת לי?".
הסרט עוסק בתופעת ההריונות בקרב נערות קטינות, הגורמים וההשלכות של המקרים, בין אם הוחלט להפסיק את ההריון ובין אם הוחלט על לידה וגידול הילד.
|
מאמרים נוספים בנושא אימון לרוחניות
איך לחנך ילדים, איך לשכנע אנשים, איך לגרום למישהו לחשוב כמוך, איך לגרום למישהו להסכים איתך, כושר שכנוע, איך להסביר משהו, טיפול הוליסטי, מאמן אישי: עכשיו העניין הוא כזה למה לפעמים בן אדם רוצה להסביר משהו למישהו והוא לא מצליח להסביר לו, אתה רוצה להסביר משהו למישהו ואתה לא מצליח להסביר לו. עכשיו יש תיאוריה שאומרת אם אתה רוצה לדעת אם הבנת לך תסביר למישהו ואנחנו נשדרג את זה ותבקש ממנו גם להסביר מה הוא הבין ותראה שהוא באמת הבין ואפילו תסביר למישהו מפגר וככל שהוא יותר מפגר והצלחת להסביר ...
|
הכשרת עובדים, ניהול מנהלים בארגון, איך להכשיר עובדים, איך לנהל מנהלים, איך לנהל עובדים, פיתוח עובדים, קואצ'ר מומלץ, טיפול נפשי: עכשיו הנושא הוא כזה אחת הטעויות שעושים מנהלים, יש בעיקרון בארגון שני סוגי עובדים יש עובדים שיש להם מטרה מאוד מוגדרת וספציפית שהם בעצם התחליף הכי זול לרובוט כאילו זאת אומרת יש איזה עבודה מסוימת שהם צריכים לעשות עושים אותה רק פשוט במקום להביא רובוט כי אין רובוט שיעשה את זה אז הם עושים את זה, עכשיו זה עובדים שאין צורך שיהיה להם שכל אפילו יש צורך שלא יהיה ...
|
הערכה עצמית רעה, עודף ערך עצמי, דימוי עצמי גבוה מידי, חוסר ביטחון עצמי, הסרט הסוד, מפחד להתחיל עם בחורה, אימון אישי לחיים, אימון אישי מומלץ: עכשיו הנושא הוא כזה לפעמים דימוי עצמי גבוהה וערך עצמי גבוהה דופק את הבן אדם, עכשיו מראש בא נגיד שאם היה לו לבן אדם דימוי עצמי באמת גבוהה זה לא היה דופק אותו בסדר אבל בא נדבר על דימוי עצמי כאילו גבוהה, גבוהה אבל דופק את הבן אדם. מה לדוגמא נגיד בן אדם בוא ניתן דוגמא קלאסית נגיד בן אדם מפחד להתחיל עם בחורה כי יש לו דימוי עצמי מאוד גבוהה שהוא ...
|
אימון אישי, ממי ללמוד, איך לבחור מטפל, איך לבחור מאמן, איך לבחור יועץ, אימון עסקי, מורה רוחני, מאמן אישי לחיים: אז עשו כדלקמן יש את הנושא שאומר שיש בן אדם שיביא לך דגים ויש בן אדם שילמד אותך לדוג, מכירים את הנושא אם מישהו רוצה לשלוט בך הוא יעדיף לתת לך דגים ככה אתה צריך לחזור מחר לקחת עוד דגים, אם הוא רוצה להיפטר ממך כי נמאס לו לראות אותך אז הוא לא ייתן לך לא דגים ולא ילמד אותך לדוג כדי שתמות ברעב והוא לא יראה אותך יותר. אבל אם הוא יודע שזה בלתי אפשרי, סתם פשוט ניסיתי להפוך כאילו ...
|
הפרעת חרדה, התגרות במוות, ניסיונות התאבדות, חרדה מהמוות, מחשבה טורדנית, מחשבות מסוכנות, התנהגות כפייתית, ocd, לא רוצה למות, לא רוצה לפחד מהמוות, מחשבו
לא רוצה לפחד מהמוות, ניסיונות התאבדות, מחשבות אובדניות, התגרות במוות, חרדה מהמוות, מחשבה טורדנית, מטפל רגשי, יועץ טיפולי: עכשיו השאלה היא כזאת יש מישהי נגיד לצורך העניין, מישהי מישהו לצורך העניין זאת מישהי שהתופעה המתוארת היא כדלקמן נניח היא ראתה בטלוויזיה משהו בחדשות "מישהי התאבדה, התאבדה עם צעיף", אוקי היא עכשיו נכנסה למחשבה טורדנית היא צריכה לבדוק אם אפשר להתאבד עם צעיף או לא היא הולכת נגיד עכשיו לא היה לה צעיף אז נגיד היה לה בבית כבל של טלפון סלולרי, היא לקחה את הכבל קשרה ...
|
הססנות, מה זה fomo, חשש מהחמצה, תחושת החמצה בחיים, התמודדות עם תחושת החמצה, fear of missing out, אימון אישי לחיים, מטפל אישי: עכשיו יש תופעה שנקראת FOMO. ש: מה זה FOMO? אליעד: FOMO זה ראשי תיבות fear of missing out אתה מפחד להחמיץ דברים. ש: פחד מלהחמיץ דברים. אליעד: כן. ש: מוכר לי. אליעד: אתה אומר לבן אדם "אולי תצא עם זאתי, לא אני מפחד להחמיץ את האחרות, אולי תעשה ככה למה שלא תהנה בסרט, אני מפחד להחמיץ סרט אחר". ש: אוקי החמצה כלשהי. אליעד: נכון, מה עושים עם זה אתה בא לעשות תרגיל ...
|
שיפור הישגים, פתרון בעיות, התפתחות אישית, כמה לתרגל, תרגול מיומנות, פיתוח מיומנות, מטפל רוחני, הכוונה אישית: מה אתה אומר? ש: אוקי הבנתי אז בסופו של דבר מתי באמת התרגול עובד? אליעד: התרגול עובד כשהבעיה מלכתחילה הייתה פונקציה של חוסר תרגול זאת התשובה, אם מלכתחילה הבעיה המקורית נבעה מכך שאתה לא מתרגל מספיק אז אם תתרגל זה יעבוד ואם הבעיה לא נבעה מזה זה לא יעבוד. ש: אז אם כך אז נשאלת השאלה אז מה הייתה הבעיה מלכתחילה זה מובן מאליו. אליעד: לא מובן מאליו יש אנשים שחושבים שתרגול יפתור ...
|
|
|
|
|