|
|
|
|
|
מהדורה חדשה לספרו של ירון זיו: "מסע קבוצתי", הספר המוביל להנחיית קבוצות בישראל
|
|
|
תחום הנחיית הקבוצות הופך בשנים האחרונות להיות אחד מן המקצועותהמבוקשים ביותר בתחומי מדעי ההתנהגות. מובילי תהליכים המתרחשים בתוךקבוצה, חייבים להיות אנשים מיומנים ומקצועיים ביותר המבינים את התהליכיםהבין אישיים והתוך-אישיים המתרחשים בתוך העבודה בקבוצות. מובא ע"י דר' ירון זיו
העבודהבקבוצות משמשת כמעין מעבדת אימון לתרגול ולימוד מיומנויות תקשורת, ניהול,מנהיגות והובלת תהליכי שינוי. העולם המודרני במאה ה-21 נדרש להתמודד עםתהליכי הסתגלות והשתלבות מהירים ודורש רכישת מיומנויות חשובות אלו. תהליכיםאלו אינם נערכים יותר על ידי הסברים פרונטליים, אלא על ידי התנסות ותרגולחוויתיים באמצעות עבודה קבוצתית. מנחי הקבוצות, מובילי התהליך ב"מעבדה"הקבוצתית, נדרשים לרכוש מיומנויות רבות אשר מחייבות ידע תיאורטי נרחב עלהקבוצה והתהליכים המתרחשים בה, על שלבים בהתפתחות קבוצה, התנגדויות בתוךקבוצה ועוד.
ב- 2001 ד"ר ירון זיו ויעל בהרב כתבו את הספר "מסע קבוצתי" - הספר הראשון המקיף שנכתב בנושאבשפה העברית ומאז קנה לעצמו מעמד מאד מכובד בקהילת העוסקים במדעי ההתנהגות.הספר נכתב במטרה לספק את כל הידע הדרוש לאדם הפרטי להפוך למנחה קבוצותמקצוען ומיומן. בימים אלה יצאה המהדורה החדשה של הספר בה מוסיפים המחבריםמידע חדש וחשוב הנחוץ למנחה הקבוצות המקצועי. בין הנושאים:
ניתוח תיאוריות להתבוננות על הקבוצה על פי מחקרים של פסיכולוגים ידועים כמו ויניקוט וקוהוט דרכים לשימוש במיומנויות שונות בלתי מילוליות עמקת התהליך בתוך הקבוצה כגון שימוש בתנועה, אמנות וקול שימוש בהומור ככלי ושילוב בין אימון והנחייה בקבוצות
המהדורההמורחבת של הספר "מסע קבוצתי" מיועדת לכל מי שמתעתד להיות מנחה קבוצותמיומן ומקצוען וגם לכאלה שכבר פועלים בשטח, אך זקוקים לעדכונים בלתי פוסקיםבתחום. מחברי הספר הם מנחי קבוצות ותיקים ומנוסים אשר במשך שנים רבותמכשירים מנחי קבוצות במסגרות שונות. ד"ר ירון זיו היהבמשך שנים רבות מייסד ומנהל את התכנית להכשרת מנחי קבוצות במכללת "ביתברל" וכן נמנה עם צוות המנחים והמרצים בתכנית להכשרת מנחי קבוצות במסגרתמכון "מעגלים" ליעוץ פסיכולוגי, הפועל על פי גישתו של אלפרד אדלר ובניהולהשל ד"ר נירה כפיר. לצוות גם שייכת מיום הקמתו ד"ר יעל בהרב, שמנחה במשךשנים רבות את התחום של תהליכים בקבוצה, כחלק מתכנית ההכשרה הקיימת במכון.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
ד"ר ירון זיו – מייסד ומנהל מקצועי מרכז "מעוף" להתפתחות אישית, מחבר הספר "מסע קבוצתי". . ד"ר לפסיכולוגיה קלינית (Newport University) עובד סוציאלי (Yeshiva University,MSW) יועץ ארגוני,(Polythecnic University, M.Sc ) עמית מחקר ומדריך במכון אלברט אליס בניו-יורק לתרפיה רציונלית אמוטיבית REBT מטפל מוסמך בגישת הגשטלט מטעם מכון הגשטלט בקליבלנד אוהיו, מטפל קוגניטיבי -התנהגותי מוסמך מטעם אוניברסיטת תל-אביב
כתובת האתר www.maof-center.com.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת ירון זיו
כמו בתיאטרון, תפקיד הוא סדרת פעולות המנחות וקובעות את מה שמצופה מאתנו במצבים מסוימים. תפקידים יוצרים את האחידות ואת יכולת הניבוי של התנהגות ויוצרים ציפיות מהתנהגותם של חברים כלפי האחרים בתא הקבוצתי.
כל התפקידים משרתים את צורכי הפרט והקבוצה. הפרט כבר מגיע לקבוצה עם "תפקיד" שעיצב ב"סגנון החיים", שפיתח בשנותיו הראשונות במשפחה שבה גדל {אדלר}. לפיכך אפשר לכנות תפקיד זה "תפקיד פסיכולוגי".
|
גורדון הלפורט דמות חשובה בפסיכולוגיה, בסיפורו רב ההשפעה אודות האישיות האנושית
מדגיש את תפקיד ההומור בקידום "אובייקטיביות עצמית", ביטוי מגושם אולי אולם בכל
זאת מונח יעיל לביטוי אספקט מרכזי בפסיכותרפיה.
|
ד"ר ירון זיו פיתח מודל המכונה "מודל המכתבים", והו הוא מציג תיאור מדויק של משוב בונה ותומך לעומת משוב ביקורתי ותוקף, ומסביר את מידת השפעתו על יכולת הלמידה של האדם את עצמו:
|
הפסיכולוגים ג'ו לופט והארי אינגראם {1970} היטיבו לתאר את התהליך במודל שבנו והידוע בשם "חלון ג'והרי". זה מודל גרפי של התנהגות בין אישית, המעוגנת במבחר תאוריות אישיות ופסיכולוגיה חברתית.
|
משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצה ומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היא משפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו.
התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.
|
לכבוד יום כיפור, החלטתי לגעת בנושא אשר לרוב איננו מעזים להתקרב אליו. אני מעוניין לקרוא תיגר על טרנד הסליחה, על האנשים אשר אומרים כל הזמן: "תסלח, הכל יהיה בסדר".
|
בשבוע שעבר, שודר סרטה של צופית גרנט: "למה לא סיפרת לי?".
הסרט עוסק בתופעת ההריונות בקרב נערות קטינות, הגורמים וההשלכות של המקרים, בין אם הוחלט להפסיק את ההריון ובין אם הוחלט על לידה וגידול הילד.
|
מאמרים נוספים בנושא אימון לרוחניות
איך לחנך ילדים, איך לשכנע אנשים, איך לגרום למישהו לחשוב כמוך, איך לגרום למישהו להסכים איתך, כושר שכנוע, איך להסביר משהו, טיפול הוליסטי, מאמן אישי: עכשיו העניין הוא כזה למה לפעמים בן אדם רוצה להסביר משהו למישהו והוא לא מצליח להסביר לו, אתה רוצה להסביר משהו למישהו ואתה לא מצליח להסביר לו. עכשיו יש תיאוריה שאומרת אם אתה רוצה לדעת אם הבנת לך תסביר למישהו ואנחנו נשדרג את זה ותבקש ממנו גם להסביר מה הוא הבין ותראה שהוא באמת הבין ואפילו תסביר למישהו מפגר וככל שהוא יותר מפגר והצלחת להסביר ...
|
הכשרת עובדים, ניהול מנהלים בארגון, איך להכשיר עובדים, איך לנהל מנהלים, איך לנהל עובדים, פיתוח עובדים, קואצ'ר מומלץ, טיפול נפשי: עכשיו הנושא הוא כזה אחת הטעויות שעושים מנהלים, יש בעיקרון בארגון שני סוגי עובדים יש עובדים שיש להם מטרה מאוד מוגדרת וספציפית שהם בעצם התחליף הכי זול לרובוט כאילו זאת אומרת יש איזה עבודה מסוימת שהם צריכים לעשות עושים אותה רק פשוט במקום להביא רובוט כי אין רובוט שיעשה את זה אז הם עושים את זה, עכשיו זה עובדים שאין צורך שיהיה להם שכל אפילו יש צורך שלא יהיה ...
|
הערכה עצמית רעה, עודף ערך עצמי, דימוי עצמי גבוה מידי, חוסר ביטחון עצמי, הסרט הסוד, מפחד להתחיל עם בחורה, אימון אישי לחיים, אימון אישי מומלץ: עכשיו הנושא הוא כזה לפעמים דימוי עצמי גבוהה וערך עצמי גבוהה דופק את הבן אדם, עכשיו מראש בא נגיד שאם היה לו לבן אדם דימוי עצמי באמת גבוהה זה לא היה דופק אותו בסדר אבל בא נדבר על דימוי עצמי כאילו גבוהה, גבוהה אבל דופק את הבן אדם. מה לדוגמא נגיד בן אדם בוא ניתן דוגמא קלאסית נגיד בן אדם מפחד להתחיל עם בחורה כי יש לו דימוי עצמי מאוד גבוהה שהוא ...
|
אימון אישי, ממי ללמוד, איך לבחור מטפל, איך לבחור מאמן, איך לבחור יועץ, אימון עסקי, מורה רוחני, מאמן אישי לחיים: אז עשו כדלקמן יש את הנושא שאומר שיש בן אדם שיביא לך דגים ויש בן אדם שילמד אותך לדוג, מכירים את הנושא אם מישהו רוצה לשלוט בך הוא יעדיף לתת לך דגים ככה אתה צריך לחזור מחר לקחת עוד דגים, אם הוא רוצה להיפטר ממך כי נמאס לו לראות אותך אז הוא לא ייתן לך לא דגים ולא ילמד אותך לדוג כדי שתמות ברעב והוא לא יראה אותך יותר. אבל אם הוא יודע שזה בלתי אפשרי, סתם פשוט ניסיתי להפוך כאילו ...
|
הפרעת חרדה, התגרות במוות, ניסיונות התאבדות, חרדה מהמוות, מחשבה טורדנית, מחשבות מסוכנות, התנהגות כפייתית, ocd, לא רוצה למות, לא רוצה לפחד מהמוות, מחשבו
לא רוצה לפחד מהמוות, ניסיונות התאבדות, מחשבות אובדניות, התגרות במוות, חרדה מהמוות, מחשבה טורדנית, מטפל רגשי, יועץ טיפולי: עכשיו השאלה היא כזאת יש מישהי נגיד לצורך העניין, מישהי מישהו לצורך העניין זאת מישהי שהתופעה המתוארת היא כדלקמן נניח היא ראתה בטלוויזיה משהו בחדשות "מישהי התאבדה, התאבדה עם צעיף", אוקי היא עכשיו נכנסה למחשבה טורדנית היא צריכה לבדוק אם אפשר להתאבד עם צעיף או לא היא הולכת נגיד עכשיו לא היה לה צעיף אז נגיד היה לה בבית כבל של טלפון סלולרי, היא לקחה את הכבל קשרה ...
|
הססנות, מה זה fomo, חשש מהחמצה, תחושת החמצה בחיים, התמודדות עם תחושת החמצה, fear of missing out, אימון אישי לחיים, מטפל אישי: עכשיו יש תופעה שנקראת FOMO. ש: מה זה FOMO? אליעד: FOMO זה ראשי תיבות fear of missing out אתה מפחד להחמיץ דברים. ש: פחד מלהחמיץ דברים. אליעד: כן. ש: מוכר לי. אליעד: אתה אומר לבן אדם "אולי תצא עם זאתי, לא אני מפחד להחמיץ את האחרות, אולי תעשה ככה למה שלא תהנה בסרט, אני מפחד להחמיץ סרט אחר". ש: אוקי החמצה כלשהי. אליעד: נכון, מה עושים עם זה אתה בא לעשות תרגיל ...
|
שיפור הישגים, פתרון בעיות, התפתחות אישית, כמה לתרגל, תרגול מיומנות, פיתוח מיומנות, מטפל רוחני, הכוונה אישית: מה אתה אומר? ש: אוקי הבנתי אז בסופו של דבר מתי באמת התרגול עובד? אליעד: התרגול עובד כשהבעיה מלכתחילה הייתה פונקציה של חוסר תרגול זאת התשובה, אם מלכתחילה הבעיה המקורית נבעה מכך שאתה לא מתרגל מספיק אז אם תתרגל זה יעבוד ואם הבעיה לא נבעה מזה זה לא יעבוד. ש: אז אם כך אז נשאלת השאלה אז מה הייתה הבעיה מלכתחילה זה מובן מאליו. אליעד: לא מובן מאליו יש אנשים שחושבים שתרגול יפתור ...
|
|
|
|
|