קודם כל- זה לא רק אתם. אכן יש משהו מעט מטופש בביטוי הנ"ל, לטעמי. ועם זאת, לפעמים נדמה שזהו הביטוי ההולם ביותר.
תארו לכם שאתם קמים בבוקר- ומיקומי האתרים פשוט זזים..... נראה כאילו גוגל "התחרפן", או שהחליפו לו את הנוסחה שעל פיה הוא עובד. בכל אופן- אתמול הייתם בדף הראשון, היום אתם בשלישי. או בתשיעי.
זוהי התופעה המכונה "ריקוד גוגל".
כמו ברוב תחום קידום אתרים- SEO, ישנם ברחבי העולם אנשי מקצוע שונים עם דיעות שונות- גם לגביי הגורמים לתופעה הנ"ל. הדיעה הרווחת היא שריקוד גוגל נגרם מעדכון נרחב של האלוגריתם המתמטי על פיו גוגל מאנדקס את הרשת. מנוע החיפוש, משתמש בכ- 100,000 מחשבים שונים ע\"מ לצמצמם עלויות ולבזר את כוח החיפוש למחשבים רבים- בניגוד להקמת מערכת אחת מפלצתית/עצומה בגודלה. מחשבים אלו מחולקים לקבוצות מידע המכונות "Data Centers". בכל חיפוש שאתם מבצעים בגוגל, אתם מקבלים את תוצאות החיפוש ממרכז מידע אחר. לאור המס` הרב של מרכזי המידע, בזמן שבו מתבצע עדכון אלוגריתם נרחב, גוגל מעדכן כל פעם מרכז מידע אחר. לכן, בזמן זה תקבלו בכל חיפוש שלכם בגוגל-תוצאה שונה.
האמריקאים- כמו אמריקאים- נותנים לכל "ריקוד גוגל" את הכינוי שלו, אשר מתחיל תמיד באות A בכל שנה קלאנדרית, בדיוק כפי שמעניקים לסופות הוריקן. הידוע לכותב שורות אלו- נכון ליום כתיבתן ,הוא שריקוד הגוגל האחרון התרחש בסוף 10.2008 והפעם לא רק שתוצאות החיפוש שונו אלא שאתרים מסויימים אף "עפו" מהאינדקס לזמן מה.
הפיענוח להתנהגותו של גוגל, הוא מסע-מחקר בלתי נגמר. לגביי הפרמטרים אשר קובעים את מיקום האתר בתוצאות החיפוש ישנן כמה אמיתות (כלל שידוע לבעלי המקצוע בתחום) והרבה בדותות ואגדות אורבניות.
כך גם לגביי תופעת "ריקוד גוגל"- אין מסקנות מוחלטות, ישנן השערות. אומנם יש כאלו הטוענים בלהט כי בידם האמת המוכחת- אבל מהנסיון שלי, יש להתייחס תמיד לדברים אלו בספקנות- כל עוד לא מדובר באנשים אשר יכולים להציג שחור על גביי לבן את הנוסחה המתמטית המדויקת על פיה גוגל פועל.
סביר להניח שתופעה כזו תלחיץ בעלי אתרים רבים ומקדמי אתרים אשר עוסקים בתחום זה לפרנסתם- ובצדק. כל פעם שגוגל מרקד, ניתן לראות בפורומים המתאימים "הודעות מצוקה" אשר משוועות להסבר - \"האם מישהו יודע מתי התופעה תסתיים וכולם יחזרו למיקומים הידועים-אם בכלל?...". הודעות מסוג אלו בדרך כלל מעלות חיוך על פניי. כמי שעוסק בתחום שחלק נכבד ממנו הוא ניסוי, טעייה ותהייה, הסקת מסקנות, תיקון ובדיקה חוזרת- ברור לי תמיד שבסופו של דבר- אם יש באמתחתך חברה מסודרת בעלת נסיון לקידום אתרים, אשר דואגת לעדכן את אתרך בתוכן איכותי, ולעשות זאת באופן דינמי מתמשך, בצירוף לינקים פנימיים וחיצוניים אשר הינם בעלי משמעות- אתה יכול להיות רגוע. גוגל חוזר בסופו של דבר לאנדקס את הרשת ע\"פ מדדי איכות שונים ואם אתרך הוא איכותי- אז בד"כ- יהיה בסדר.
רגע, אבל ל-"ריקוד גוגל" ישנה גם השפעה חיובית.
אכן כך. התופעה "מעוררת" בעלי אתרים ומקדמי אתרים אשר נרדמו על משמרתם, ובבוקר אחד הם מקבלים טלפון כאשר על הקו נמצא לקוח חסר אונים. וכן, זוהי השפעה חיובית גרידא של התופעה ואין בדבריי שגיאות ניסוח או טעות. גוגל כאילו דואג שרשת האינטרנט תשאר עדכנית ובתחרות מתמדת ובכך מעודדת את התחרות הקיימת בשוק החופשי- לחדש, לעדכן, להרחיב, ליזום ולייצר "יש מאיין" ללא הפסק.
קישורים
*בלינק הזה ניתן למצוא כלי שימושי לבחינת מילות החיפוש שלכם במרכזי מידע שונים של גוגל- ע"מ להשוות
ביניהם- האם התוצאות המתקבלות הינן זהות: בדיקת מילות מפתח בגוגל-מרכזי מידע שונים .
*לפרטים נוספים: בניית אתרים , קידום אתרים