ערכה: תמר ברא"ז
תיאוריה מרתקת אודות תהליך קבלת החלטות פורסמה לא מזמן בספר שנקרא: "The Paradox of Choice: Why More is Less" של בארי שוורץ. בספרו כותב שוורץ שאנשים כל כך מוצפים במבחר גדול של מוצרים, ובמקום לשחרר אנשים, הבחירה הזאת משתקת אותם. העומס מבלבל את הבוחר ורק גורם לו לדחות את בחירתו או להימנע ממנה.
מצב זה מאפיין למשל צעירים אחרי צבא, בשלב בו הם צריכים לבחור היכן ללמוד.
לפני כעשור הבחירה הייתה הרבה יותר פשוטה, בין שבע אוניברסיטאות שכל אחת שמה דגש על תחומים שונים, ומעט מאד מכללות. כיום, עם עשרות מכללות לכל תחום, ירידי הרשמות וימים פתוחים לכל מכללה ואנשי מכירות המתקשרים כל אחד חמש פעמים לפחות כדי להזכיר לסטודנט הפוטנציאלי המבולבל לבוא ליום הפתוח, קשה מאד למיין את זיכרון הירידים השונים ואנשי המכירות השונים מבלי לשרטט "עץ" גדול עם התפצלויות רבות.
פרדוקס הבחירה הזה מאפיין את עולם האינטרנט, העמוס אתרים, תוצאות חיפוש, אינדקסים, פורטלים, קהילות ועוד.
במצב זה, הדבר האחרון שצריך המשתמש הוא בלבול דומה בתוך האתרים בהם הוא גולש.
לעומת המכללות, המוגבלות ביכולתן למנוע מהסטודנט להירתע מעומס האפשרויות ולברוח להמשך טיול גדול בהודו, לבעלי האתרים יש כוח רב יותר בלמנוע מהגולש לברוח מהאתר שלהם לאתרים ברורים יותר.
מהו האתר שגורם לגולשים "לברוח"?
אתר המעמיס מידע על הגולשים כבר בדף הבית. המידע הזה יכול לכלול טקסט ארוך מאד בדף הבית, יותר מידי תפריטים, יותר מידי קטגוריות בתפריטים, מידע חיוני שקשה מאד למצוא אותו, לינקים רבים מידי ועוד.
כדי למנוע מצב של פרדוקס בחירה, יש להקפיד על תפריט קצר וברור בדף הבית, מיון נכון בין תוכן ארוך, תוכן קצר, מידע פרסומי, מאמרים ועוד, וכן לדאוג לכך שדף הבית לא ייראה עמוס.
בנוסף לכך, יש להקפיד שלאתר יהיה מראה חזותי נעים. יש לשים תמונות בין הפסקאות השונות ולעצב את האתר בצורה מושכת לעין שאינה מפריעה לקורא להתרכז בתכנים. בוני אתרים ומקדמי אתרים רבים אינם מקפידים על העיצוב החזותי, מהסיבה שמנוע החיפוש של גוגל מציב אתרים עם תמונות במיקומים נמוכים יותר בתוצאות החיפוש, ומציב אתרים עם טקסטים ארוכים ויבשים במיקום גבוה יותר. עם זאת, יש למצוא את האיזון הנכון בין דרכי הפעולה של גוגל לבין חווית משתמש נכונה (קרי: התמצאות קלה ומהירה באתר ועיצוב נעים לעין), ולזכור שאתר הנמצא במקום גבוה בגוגל ואינו ידידותי למשתמש איננו משיג את התוצאה הרצויה ואיננו תורם לפופלאריות של האתר.