פעמים רבות, הביטוח שאנחנו רוכשים – בין אם ביטוח דירה, רכב, חיים או כל דבר אחר – נשאר לו על הנייר. אלא שכאשר מתממש התרחיש השלילי, שמביא לפגיעה בנו או ברכוש שלנו, אפשרות תביעת חברת הביטוח הופכת ללגיטימית. יש לזכור שבמקרה הזה, קיימים מספר צעדים שחשוב לבצע על מנת שהתביעה תתקבל, ותעניק את מלוא הפיצויים.
הצעד הראשון: האם יש לתביעה כיסוי?
עוד לפני שמתחילים לחשוב על הגשת התביעה בפועל, יש לעשות חושבים, ולבצע, בצורה מושכלת, הערכת סיכויי תביעה. צריך להסתכל על המקרה בצורה אובייקטיבית ככל האפשר, לסקור את תנאי הפוליסה ולראות האם יש סיכוי ממשי לאישורה של התביעה.
נקודה נוספת היא שפועלים כיום לא מעט גורמים בתחום עריכת הדין שמבצעים את ההערכה הזו עבור הלקוחות שלהם, בין השאר באמצעות סקירה של מקרי עבר דומים. ברור שניתן להיעזר גם בשירותים שלהם, ולדעת האם בכלל מומלץ להיכנס להתנהלות אל מול חברת הביטוח.
חשיבותה של הוכחת הנזק
העיקרון של תביעות חברת ביטוח הוא ברור: נדרש להוכיח את גובה הנזק שנגרם, ובהמשך לכך שהגורם שהביא לו עומד בקנה אחד עם התנאים למימוש הביטוח המפורטים בהסכם. זו הסיבה שרבים ממליצים, ובצדק גמור, לתעד את נסיבות המקרה. אם נהוג לטעון שתמונה שווה אלף מילים, בתחום הביטוח היא עשויה להיות שווה גם מאות אלפי שקלים. תמונות סטילס או וידאו, מכל זוית, ואפילו באמצעות הטלפון הסלולרי, חשובות תמיד.
בנוסף על כך, תיעוד ההוצאות הוא משימה חשובה נוספת שנדרש לעמוד בה. במקרה של פגיעה גופנית, כל אותן קבלות על הטיפולים הרפואיים, התרופות או הניתוחים, חלילה, צריכות להישמר ולעבור, בהקדם האפשרי, לחברת הביטוח. זאת מכיוון שבכוחו של תיעוד זה להגדיל את סכום הפיצויים שיינתן לאותו אדם.
הודעה לחברת הביטוח
חברת הביטוח צריכה לדעת מהמקרה המסוים שהתרחש מוקדם ככל האפשר: מרבית החברות לא יתייחסו באופן חיובי להגשת תביעה על מקרה שהן לא שמעו על פרטיו כלל. לכן, עוד לפני שאוספים את טפסי הגשת התביעה, יש ליצור קשר טלפוני עם חברת הביטוח, לעדכן אותה בנסיבות המקרה (אפילו כלליות) ולקבל ממנה הנחיות להמשך הדרך. מומלץ לתעד את שמות הנציגים עימם נערכה השיחה, ולא לצאת באמירות שאינן חד משמעותיות. אלה עלולות לחולל נזק, במצבים מסוימים.