|
|
|
|
|
הדביקו לך " צו הריסה מינהלי " - יש לך זכויות ויש מה לעשות, חשוב לפעול נכון וללא דיחוי אין זמן לטעויות! הצלחות רבות למשרד ב.קלינגר בביטול צווי הריסה
|
|
|
תנאי ראשון: הצהרת מהנדס
אין ביכולתם של המוסמכים לכך על פי חוק להוציא צו הריסה מנהלי ללא שקיבלו תצהיר חתום של מהנדס הרשות המקומית, כל מהנדס אחר או אדריכל, שבו צוין לפי ידיעתו בניית הבניין כולו או חלק ממנו בוצעה ללא היתר כדין.זכותך לבדוק אם אכן קיים תצהיר שכזה ואם אכן חתום ע"י המומחה המתאים.תנאי שני: מסגרת זמנים
מכיוון שצו הריסה מנהלי הוא צעד דרסטי במיוחד, בו מוטלת על אדם סנקציה כבדה ללא משפט, האפשרות להוציא צו הריסה למבנה מוגבלת במסגרת זמנים קשוחה.ניתן להוציא צו הריסה מנהלי כנגד מבנה שאינו מאוכלס רק אם בנייתו טרם הסתיימה או שלא חלפו 6 חודשים מסיומה.כאשר מדובר במבנה מגורים מסגרת הזמנים מצומצמת אף יותר, כך שניתן להוציא צו הריסה רק למבנה שלא אוכלס עדיין או שלא חלפו 30 יום מאכלוסו.מסגרת הזמנים רלוונטית גם בעניין אכיפתו של הצו, כך שיש לבצעו תוך 60 ימים לאחר הגשת תצהיר המהנדס, או בתוך 60 הימים שלאחר פסיקת בית המשפט בעניין ביטול הצו או עיכוב ביצועו.צו הריסה מנהלי – תיקון 116
תיקון 116 הוא כינוי של תיקון לחוק התכנון והבנייה שנכנס לתוקף באוקטובר 2017. לעניין צו הריסה מנהלי תיקון זה הרחיב את מסגרת הזמנים בה ניתן להוציא צו הריסה שכזה, כפי שפורט להלן.בנוסף לכך הוסיף התיקון כלל לפיו ניתן לבצע צו הריסה מנהלי רק בחלוף 4 ימים מהמצאתו, או רק בחלוף 7 ימים, כאשר מדובר על מבנה שבנייתו הושלמה.תוספות נוספות שנחקקו במסגרת התיקון היא אפשרות הוצאת צו הריסה הכולל גם הוראות בדבר הפסקת שימוש אסור במבנה, והוצאת הריסה צו שיפוטי ללא הליך פלילי, כפי שיפורט בהמשך. צו הריסה שיפוטי
חוק התכנון והבנייה טומן בחובו גם סנקציות פליליות לעוברים על הוראותיו. במסגרת הליך פלילי מכוחו של חוק זה רשאי בית המשפט, על פי שיקול דעתו, להוציא צו הריסה למבנה נשוא העבירה. מדובר בסעד שאינו עונשי בעיקרו, אלא כזה שמטרתו היא לתקן את העוולה שנעשתה כלפי הציבור.מסגרת הזמנים בצו הריסה שיפוטי נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט, שייקבע אותו על פי איזון אינטרסים שונים המתנגשים בעניין זה, בעיקר האינטרס הציבורי המתנגש בזה הפרטי של הנאשם.צו הריסה ללא הליך פלילי
עניין נוסף שהוכנס לחוק במסגרת תיקון 116 הוא אפשרות מתן צו הריסה שיפוטי גם ללא הליך פלילי. זאת ניתן לעשות לבקשת תובע רק אם יש עניין ציבורי מיוחד בכך, ומתקיימים אחד מן התנאים הבאים:לא ניתן, בשקידה סבירה, למצוא את האדם שביצע את העבירה.
לא ניתן, בשקידה סבירה, למסור לאדם שביצע את העבירה הזמנה לדין.
לא ניתן להוכיח מי ביצע את העבירה.
מי שביצע את העבירה נפטר, אינו בר עונשין, או שחלה התיישנות על מעשיו.
התובע החליט כי נסיבות המקרה אינן מתאימות להמשך חקירה או להעמדה לדין.
בקשה לביטול צו הריסה מנהלי
כאשר מקבל הצו סבור שהצו ניתן שלא כדין יש לו אפשרות לפנות לבית המשפט בבקשה לביטול הצו. את זאת יש לעשות בתוך 15 יום מעת המצאת הצו לבעלי המבנה.בית המשפט המוסמך לדון בנושא משתנה לפי זהות נותן הצו. כאשר מדובר בבעל תפקיד הקשור לוועדה המקומית יש לפנות לבית משפט לעניינים מקומיים, ככל שיש כזה באזור.כאשר הצו ניתן על ידי בעל תפקיד אזורי או ארצי, או כאשר אין בנמצא בית משפט לעניינים מקומיים, יש לפנות לבית משפט השלום שבתחום שיפוטו נמצאים המקרקעין נשואי הבקשה. העילות להתערבות בית המשפט בצו הריסה מנהלי
אין בסמכותו של בית המשפט לבטל צו הריסה מנהלי אלא בהתקיים אחת העילות המנויות בחוק, ואלו הן:הוכח לו שהבנייה או השימוש בוצעו כדין.
הוכח לו שלא התקיימו הדרישות למתן צו הריסה מנהלי, כגון שעברו יותר מ-30 יום מעת אכלוס הבניין.
בית המשפט שוכנע כי נפל פגם חמור בהליך הוצאת הצו, כמו למשל פעולה בניגוד עניינים או בחוסר סמכות.
בקשה לעיכוב ביצוע צו הריסה
הדרך לביטול צו הריסה מנהלי היא הגשת בקשה כאמור לבית המשפט, אך בעצם הגשתה של בקשה כזו אין די כדי לעכב את הריסת המבנה.על מנת לעכב את הריסת המבנה בעת מיצוי ההליכים המשפטיים יש להגיש לצד הבקשה לביטול צו ההריסה גם בקשה לעיכוב ביצועו, לאותה ערכאה שיפוטית המוסמכת לדון בבקשת הביטול.ניתן להגיש בקשה לעיכוב ביצוע פעם אחת בלבד, ועל כן יש להשתמש בהזדמנות זו בחכמה. בית המשפט דן בעניין על בסיס הבקשה ותגובת הרשות האוכפת בלבד, ועליו לפסוק בעניין בהקדם האפשרי.בית המשפט רשאי גם לזמן את הצדדים לדיון, ככל שהוא רואה צורך בכך, ואף רשאי לקיים דיון במעמד צד אחד בלבד, מגיש הבקשה, בתנאי שהוא מצהיר בפני בית המשפט שהודיע לרשות האוכפת על הגשת הבקשה.צו עיכוב שנידון רק בנוכחות צו אחד לא יעלה על 7 ימים, צו אחר יכול שייקבע תקופת עיכוב של עד שישה חודשים.בית המשפט אינו יכול לעכב ביצוע במקרים הבאים:העבודה האסורה או השימוש האסור מסכנים את שלום הציבור ואת ביטחונו.
העבודה האסורה אינה תואמת את התוכנית החלה על המקרקעין.
העבודה שלגביה הוצא הצו נמשכה גם לאחר המצאתו של הצו.
ככל החלטה של בית המשפט, גם על החלטה בעניין בקשת עיכוב ביצוע ניתן לערער, אך במקרה זה מדובר בערעור ברשות, ולא בזכות. צו הריסה שלא בוצע
צו הריסה שיפוטי שלא בוצע על ידי הנאשם
צו הריסה שיפוטי מטיל פעמים רבות את מלאכת ההריסה על מבצע העבירה בעצמו. מכן עולה השאלה מה ניתן לעשות כאשר אותו עבריין מסרב לציית את צו ההריסה, האם ניתן להעניק את סמכות ההריסה לוועדת התכנון והבנייה המקומית?בית המשפט דן בשאלה זו בהרחבה במסגרת בקשה כזו שהגישה וועדת התכנון והבנייה המקומית של בני ברק, והתייחס ללקונה בחוק בעניין זה, אך בסופו של דבר קבע שניתן לעשות זאת, שכן לא מדובר בתיקון מהותי של פסק הדין.צו הריסה מנהלי שלא בוצע על ידי רשויות האכיפה
כאשר מדובר בצו הריסה מנהלי שלא בוצע על ידי רשויות האכיפה במסגרת הזמנים שהעמיד להן החוק, הרי שכבר לא ניתן לבצעו. זאת כמובן בתנאי שלא הוגשו על ידי מוציא הצו בקשות להארכת מועד הביצוע.בשל חלון הזמנים המצומצם בו ניתן להוציא צו הריסה מנהלי כנגד מבנה או שימוש אסור, לא יהיה ניתן להוציא צו מנהלי חדש שכזה, אלא רק לפנות לאפיק הפלילי ולהוצאת צו שיפוטי ו/ו קנס מינהלי על שימוש שלא לפי היתר הבנייה..המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
קלינגר בנימין
יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי
נייד 0523-888813
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה .
כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .
|
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.
|
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי
צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.
|
ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?
|
קיבלת התראה על קנס מינהלי?
בנית ללא היתר?
חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה.
חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי.
וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!
|
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון.
תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש.
במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה.
נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה.
משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.
|
דירת מגורים
בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו.
העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20):
הסוגייה המרכזית שנדונה
האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?
|
מאמרים נוספים בנושא זכויות הפרט
עם כניסתו של תיקון 116 לחוק התכנון והבניה הרבה יותר קשה לבטל צווי הריסה מנהליים. במקרים רבים לאחר שהצו הודבק בכניסה לנכס פונה בעל הנכס לעורך דין לייעוץ. עו"ד מנוסה יפנה את הלקוח או יפנה בעצמו ליועץ תכנוני בכיר שיכין חוות דעת מומחים שתוגש כתמיכה לבקשה לבת המשפט המוסמך לעקוב או ביטול צו ההריסה המנהלי.
השופט רואה לפניו את תצהיר מפקח הבנייה המתאר את הבניה ללא היתר ומצד השני מאוד חשוב שתהייה בידו גם חוות דעת מומחים שתשקף את המצב בשטח ותתיחס לבניה החדשה ככל וקיימת.
משרד בנימין קלינגר הינו הכתובת לעניין זה.
|
הוצאת צו הריסה מנהלי היא אחת הסמכויות החזקות ביותר שיש לוועדה המקומית לתכנון ובנייה. המשמעות הקשה של הצו היא הריסת מבנים ללא הליך שיפוטי שמברר לעומק את טענות הצד שזכויותיו נפגעות, ולכן השימוש בסמכות זו צריך להיות זהיר ולאחר הפעלת שיקול דעת רציני בלבד!
|
צו ההריסה לבנייה לא חוקית בוטל
מדובר במבני מגורים שנבנו ללא היתר • השופטת כתבה כי היא מודעת לכך שההחלטה עשויה לאפשר בפועל את המשך הבנייה
ההחלטה, ניתן להניח, עשויה לעורר ביקורת באשר לתוצאותיה ולהשלכותיה האפשריות בשטח – וגם לכך התייחסה השופטת: "אינני מתעלמת מן העובדה כי מדובר בבנייה בלתי חוקית שלא קיים לגביה 'אופק תכנוני' שיאפשר את אישורה ולפיכך דינה, ככל הנראה להיהרס. אינני מתעלמת גם מן העובדה כי השארת הבנייה שבוצעה בכפוף לצו ההפסקה המינהלי בלבד עלולה לאפשר את המשך הבנייה ודורשת הקצאת משאבים משמעותיים לאכיפת צו ההפסקה.
|
באמצע בדיקות הבטיחות: כיצד קרס המגדל בפלורידה?
לצד מרוץ נגד הזמן בחיפוש אחר ניצולים בעיירה סרפסייד שליד מיאמי, בארה"ב תוהים כיצד מגדל בן 12 קומות קרס לפתע פתאום באישון לילה. העבודות על הגג, האדמה שתועדה שוקעת בצילומי לוויין והקרבה לאוקיינוס: אלו ההשערות שהועלו על ידי המומחים. מושל פלורידה הבטיח חקירה מהירה: "נביא תשובות"
כן לצערנו זה קרה היום ובנינים קורסים. רצוי בבנינים ישנים ו/או כאלו הנמצאים בסיכון לבצע בדיקת יציבות.
|
בשל המצב הכלכלי הקשה, רבים חוזרים כעת לגור עם ההורים ומפצלים את דירת המגורים. פיצול דירה ללא היתר מעלה את החשש כי העירייה או הרשות המקומית תוציא נגד המפצל צו הריסה, אשר יוריד הכול לטמיון.
מה עושים בסיטואציה כזאת, ואיך אפשר להתמודד עמה?
|
תיקון 101 לחוק התכנון והבניה, הידוע בכינויו "חוק הפרגולות","פטור מהיתר" או "רפורמת הפרגולות" (החוק עצמו מצורף כאן), מציע הרבה יותר סמכויות לוועדות המקומיות והמרחביות, ובמקביל מאפשר לא מעט הקלות או פטור למי שרוצה להוסיף בחצר ביתו ו/או בעסק אלמנטים כגון דק, מסלעה, מחסן, פרגולה, גדר, סככת כניסה, סככת חניה וכד'. החוק גם קובע הליך מקוצר לסגירת מרפסת, תוספת ממ"ד ועוד.
שימו לב שבמקרים מסוימים יש פטור מלא מהיתר ודיווח, ובמקרים מסוים יש אמנם פטור, אך עדיין חובה לדווח באמצעות טופס על ההקמה של העבודה.
|
לאחרונה בעקבות כניסתו של תיקון 116 לחוק התכנון והבניה מאוד קשה להתמודד עם צווי ההריסה המנהלים. למרות האמור שילוב של משפטן מנוסה עם משרד אדריכלים המתמחה בהסדרת עברות בניה יכול להיות הפתרון.
|
|
|
|
|