ארכיטקטורת האתר – אבן היסוד לקידום
בוני אתרים (ונקווה שהם הצליחו לגרום גם לבעלי האתרים להבין את חשיבות הנושא) הבינו כבר מזמן שיש צורך לבנות את האתר באופן הטוב ביותר, עם הכלים הטובים ביותר. אבל, אין בכך די משום שהרבה יותר חשוב מכך שהאתר יהיה בנוי נכון מבחינת מנועי החיפוש (ואם הוא יהיה בנוי כך, משיגים ממילא את המטרה שהוא יהיה בנוי נכון מבחינת הגולשים!).
ראשית לכל , יש חשיבות גבוהה מאד שהאתר לא יסבול מבעיות מבניות, קרי שגיאות 404 ושגיאות אחרות. עם זאת, הבעיות שהמאמר הזה מתייחס אליהן, הן דווקא הסוגיות העוסקות בארכיטקטורת האתר והניווט בו. ללא טיפול נכון בשני הגורמים הללו, כמובן בלי להתעלם מהנושאים האחרים, נפגעת מאד היכולת לקדם את האתר.
המילה "ארכיטקטורה" בהקשר של אתר אינטרנט נשמעת אולי מוגזמת, אבל מדובר במבנה לכל דבר ועניין, לא פחות מאשר מבנה פיזי (טוב, אולי הגזמתי קצת...). בכל אופן, מדובר על מבנה האתר, דהיינו האופן שבו מקושר כל עמוד לתוכן אחר באתר. אם לפשט קצת, מדובר באופן שבו הגולשים, או מנועי החיפוש, מנווטים את דרכם בתוך האתר ובין העמודים הכלולים בו.
כפי שציינתי בהערה כבר בפתיחה, התועלת היא לטובת כל בעלי העניין, גולשים ומנועי חיפוש כאחד. כל הצדדים רוצים לנווט בקלות ובמהירות אל העמוד שהם רוצים להגיע אליו. במילים אחרות, הגולש צריך להגיע אל העמוד הדרוש לו במינימום הקלקות.
עד כמה מהותי מבנה האתר?
ארכיטקטורה שהיא "לא משהו", עלולה לפגוע קשות בדירוג האתר ובתוצאות החיפוש שלו. שאת משום שמנועי החיפוש כבר לא יתאמצו מדי למצוא את התכנים שהוסתרו במבנה שאיננו לוגי ונגיש – כך שהמנועים הללו גם לא יאנדקסו את הדפים הבלתי נגישים – וללא אינדוקס, הם לא ממש קיימים. משום כך, יש לעשות כל מאמץ להמנע מחציצה בין הגולשים ומנועי החיפוש לעמודים שונים באמצעות דרישה למילוי טופס. מנועי החיפוש לא ימלאו את הטפסים – ולכן לא יוכלו לאנדקס אותם, כך שהם נסתרים לחלוטין ממנועי החיפוש. התוצאה: "מחיקה" של העמודים האלה מ"מאגר המידע" של גוגל ושאר מנועי החיפוש.
תרגיל עקיפה? לא ממש מוצלח...
ניסיון לעקיפת מכשלת הטפסים, יכול להיות ע"י מתן מפת אתר בפורמט XML למנועי החיפוש, כדי להסביר להם איך להגיע לדפים ה"נסתרים",, זה לא ממש יעזור. גוגל ואחיותיה לא ילכו שולל.
בניה נכונה: לפי ההיררכיה
ברור, איפוא, שאם יש דרכים לא נכונות לבניית אתר, יש דרכים נכונות שיביאו את מנועי החיפוש למחוא כפיים (שוב היסחפות) לבונה האתר. הדרך הזו היא תפריט ניווט הבנוי בצורה היררכית. כלומר, לפשט את החיים (סוג של חיים...) למנועי החיפוש, כלומר להסביר להם את החשיבות שאתם מייחסים לדפים שונים שבאתר. משום כך, האתר צריך להיות בנוי ממספר דפים מרכזיים, המקשרים אל דפים בדרגת חשיבות נמוכה יותר ואלה יקשרו מצידם אל דפים אחרים בדרגת חשיבות עוד יותר נמוכה. הדירוג שלהם במנועי החיפוש יהיה בהתאם למספר הקישורים שכלולים בהם - מספר קישורים גבוה בעמוד יוליד דירוג גבוה יותר.
מה זה אומר?
כל מה שנאמר עד עתה (לקח הרבה, הא?) היה כדי להבהיר שהאתר צריך להיות בנוי עפ"י מספר רמות. הראשונה שבהן היא עמוד הבית, המכיל את רוב הקישורים. תפריט הניווט המרכזי הוא הרמה הבאה. בכל אתר הקטגוריות של הניווט המרכזי צריכות להיות בנויות כך שיקדמו מילות מפתח ספציפיות. כל קטגוריה בתפריט הניווט מקשרת אל עמודים הכלולים תחת הנושא של מילות המפתח. עמודים אלה מהווים את הרמה השלישית במבנה האתר. באופן דומה, עמודים אלה מקשרים אל רמה נמוכה יותר - למשל דפי נחיתה באתר עבור מוצר ספציפי, או עמוד עם תוכן ספציפי.
מסקנה
המסקנה מכל מה שהצגתי כאן, היא בנו את האתר נכון (היה צורך להגיד את זה...?) והדרך אל קידום נושא פירות תהיה קלה יותר.