בקרת איכות צריכה להתבצע לכל מוצר או שירות. בקרה של האיכות משמע איתור בעיות ובאגים שונים טרם הוצאת המוצר או השירות לשוק, תיקון הבעיות השונות ואישור כי המוצר אכן עומד באותם תנאים שהובטחו ללקוח. נכון לשנים האחרונות כל צרכן מודע לחשיבות הבקרה על האיכות ולכן הוא מעדיף לרכוש מוצר אשר עבר בדיקות איכות קפדניות ונמצא תקין מאשר מוצר אשר אינו נושא תו תקן/איכות.
בקרת איכות- בקרה אוטומטית
נכון לשנת 2013 רוב בדיקות הבקרה נעשות באופן אוטומטי עוד בתהליך הייצור. יש שני סוגים מרכזיים של בדיקות. הראשון הוא מדידה וביקורת של המרכיבים השונים של המוצר וזאת באמצעות תוכנות מיוחדות וכלים אוטומטיים. השני הא בחינת אותן תכונות שהובטחו ללקוח. כלומר, אם העלון הפרסומי הבטיח כי מכשיר הספורט יוכל לבצע פונקציה מורכבת מסוימת גם אם תעמוד עליו מסה של 200 קילוגרמים, האחראים על כל הקשור אל בקרה ואיכות יצטרכו לוודא כי המוצר אכן יעמוד בהבטחה זו.
תהליך הבקרה
חשוב להבין כי לכל דבר אשר נמדד ונבדק חייב להיות תהליך מדויק ומוגדר המורכב משלבים. בצורה זו ניתן לאשר כל שלב, לוודא כי הוא מיושם הלכה למעשה בצורה תקינה וכן לוודא בסופו של דבר כי כל התהליך נעשה בצורה תקנית. מדי תקופה גם תהליך הבקרה עצמו עובר בדיקה וביקורת קפדנית וזאת על מנת לוודא כי הבדיקות אכן נעשות ברמה הדרושה. תהליך בקרת איכות יכול להיות ידני או אוטומטי ותמיד יערב את השלבים הבאים:
• הצגת הפריט- השלב הראשון תמיד יהיה הצגה של המוצר אותו יש לבדוק.
• הבדיקה- השלב השני יהיה הבדיקה של הפריט. חשוב לקחת בחשבון כי כיום רוב הבדיקות נעשות על ידי תוכנות מחשב וציוד משוכלל כבר בשלבי הייצור וזאת על מנת למנוע מצבים בהם המוצר מגיע לבדיקה ידנית סופית ומסתבר כי הטעות נעשתה בשלב הייצור ולא ניתן לתקנה.
• קבלת החלטה- לאחר בדיקת המוצר על פי פרמטרים ברורים, מתקבלת הקביעה האם אותו מוצר אכן עומד בכל הדרישות.
• נקיטת פעולה- כאן ננקטת פעולה באם לשחרר את מוצר לחנויות המשווקות או לשים אותו במחסן העודפים.