לעתים קרובות ארגונים שונים נמנעים מהתחלה של יישום והטמעה של תקן iso-9001. מאחר ומדובר על שינוי מהותי מאוד שנוגע לכל תחומי הפעילות של החברה, המעורבות של ההנהלה בשינוי זה צריכה להיות מקיפה, ישירה ולא פחות חשוב מכך – נחושה. לעתים קרובות הנהלה שמסרבת לבצע את השינוי החשוב הזה צודקת במאה אחוזים. אחרי הכל, ללא גיוס מוחלט ואמונה בתהליך, אין טעם להתחיל אותו כי אל הסוף כבר לא תגיע.
ישנם סיפורים רבים על ארגונים שכשלו בהטמעת התקן iso 9001 וברוב המוחלט של המקרים מדובר על כשל אחד מרכזי – חוסר רצון מצד ההנהלה להתערב באופן מהותי וגורף לבצע שינוי בסדר גודל של iso-9001.
עד הקדקוד העליון
כדי להטמיע את התקן הכל כך חשוב הזה שיבטיח ללקוח כי כל מוצר או שירות שמסופק על ידי הארגון עבר תהליכים קפדניים של בקרת איכות, ישנה חשיבות עליונה שכל הדרגים בהנהלה יהיו שותפים נלהבים למהלך. ראיה לכך ניתן למצוא בסעיף 5.1 בתקן שמונה לא פחות מחמש פעולות שצריכות להתחיל בחלקה העליון של היררכיית הארגון.
ראשית, מדובר על ההסברה לכלל עובדי הארגון בדבר חשיבות ההתמקדות בדרישות הלקוח. מטרת העל של הארגון לפיכך צריכה להפוך להיות שביעות רצון הלקוחות. לאחר מכן מדובר בסעיף זה על קביעת מדיניות האיכות, כלומר כתיבה של הצהרה בדבר המדיניות החדשה. ההצהרה צריכה להיות מוצגת לראווה בלוחות מודעות ברחבי הארגון וההנהלה היא זו שאחראית לוודא כי כלל העובדים מבינים אותה ומיישמים אותה. מעבר לכך מדובר על קביעת מטרות איכות, ביצוע של סקר הנהלה ובסופו של דבר ישנו סעיף זמינות משאבים.
זמינות משאבים, כדי להפיח חיים
כדי ליישם את התקן הקפדני הזה שמיושם במיטב הארגונים בכל רחבי העולם גם בארגון שלכם, דרוש להשקיע זמן, אנרגיה וכסף. זמינות משאבים הוא סעיף שבו למעשה מתחייבת ההנהלה להקצות את כל המשאבים הדרושים לא רק כדי להניע את התהליך אלא כדי ללוות אותו לאורך כל הדרך.
אם החלטתם שהגיע הזמן להתקדם הלאה מבחינת תפעול הארגון שלכם, שאלו את עצמכם אם אתם עומדים מאחורי ההחלטה הזו במאה אחוז. במידה ואתם לא מצליחים לגייס את מלוא מאת האחוזים, זה פשוט לא יעבוד. בהצלחה.