כותב המאמר הוא נוטריון פעיל, אשר חי ומתפרנס מעבודתו כנוטריון כפי שגם ניתן להתרשם מהאתר שלו. מתוך ניסיונו הרב, הוא סבור כי הגיע הזמן לבטל את הסדרי שכר הטרחה של הנוטריונים בישראל, או לחילופין לבטל אותם.
מוסד הנוטריון קיים בישראל החל משנת 1976, כלומר מזה למעלה מ 30 שנה. במשך תקופה זו הוכנסו לחוק מספר קטן ביותר של שינויים, ואף בתקנות הנוטריונים, לא הוכנסו שינויים רבים.
הסמכות העיקרית, המהותית והחשובה בפעילות הנוטריון היא תרגום נוטריוני , או בלשון החוק "אישור נכונות התרגום".
הסמכות הזו קבועה בחוק הנוטריונים בסעיף 7 (4): "לאשר נכונותו של תרגום מסמך". לפעולה זו של הנוטריון ( כמו גם לכל פעולה נוטריונית אחרת ) נקבע מחיר הקבוע מכוח החוק, בתקנות הנוטריונים, שכר ושירותים. הסיבה לקביעת המחיר על ידי משרד המשפטים היא למנוע מצב שבו יושפע הנוטריון, ולו למראית עין, מגובה התשלום שישולם לו, בבואו לאשר נכונות תרגום. ואולם, בפועל, אין פיקוח על הנוטריונים על ידי גורם מפקח בעל יכולות אמיתיות. המצב הקיים היום בפועל הוא שישנם נוטריונים הפועלים על פי התקנות וגובים את המחירים הקבועים בתקנות, וישנם אחרים הגובים מחירים נמוכים יותר.
הצעות שהעלה החתום מטה, ולפיהן תוכל הפקידה היושבת בחדר האפוסטיל בבית המשפט, לה מוגשים העבודות של הנוטריונים לצורך קבלת האפוסטיל, לבדוק עניין זה, נדחו או הוזנחו סתם כך, כמו דברים רבים אחרים במדינה.
גם ועדת הנוטריונים בלשכת עורכי הדין, שהיא גוף נטול סמכויות, לא הצליחה, למרבה הצער, להתמודד עם התופעה הזאת של פעולת נוטריונים בניגוד לתקנות. אתן דוגמא למצב המביש., נניח שלקוח פונה לנוטריון א' ומבקש ממנו הצעת מחיר לביצוע אישור נכונות תרגום. הלה נוקב במחיר השירות על פי התקנות, ואפילו מסביר לפונה שזה המחיר שבחוק ואין בלתו. אותו לקוח פונה לנוטריון ב' והלה נוקב במחיר הנמוך ב 50 אחוז מהמחיר הנקוב בתקנות. ואח"כ מגיע הלקוח לנוטריון ג' והלה נוקב במחיר הנמוך ב 70 אחוז מהמחיר הקבוע בחוק. הלקוח המבולבל שלנו, חוזר בזעם לנוטריון א', זה שפעל על פי החוק, וכועס עליו על היותו גזלן, נוכל, רודף בצע וכד' על שניסה לגבות מחיר מופקע.
המצב הזה הוא עניין יומיומי ושיגרתי מביך ומבייש לא רק את הנוטריון הספציפי שבדוגמא הנ"ל, אלא גם את כל הנוטריונים, מכתים את המקצוע והעוסקים בו, ומכאן המסקנה שהעניין דורש שינוי מהותי.
לכותב המאמר ניראה שיש לפעול בעניין זה באחת משתיים. או שיבטלו לחלוטין את התעריף החוקי המחייב, ואז תהיה תחרות חופשית גם לגבי המחירים, או שיבנו מנגנון פיקוח אמיתי ואפקטיבי, הכולל אלמנט עונשי חמור למי שיגבה תשלום שלא על פי התעריף. לשתי האופציות המוצעות יש יתרונות וחסרונות, וכותב המאמר כבר כתב על כך למשרד המשפטים לפני כ 6 שנים, אך עד היום נישאר המצב כשהיה. למצב הזה, אסור לתת להימשך. מצד אחד, מוענקות לנוטריונים סמכויות מעין שיפוטיות, הם כמו שופטים, אך מצד שני, הם שאמורים לשמור על החוק, עוברים עליו ( על התקנות ) ורומסים אותו ברגל גסה.
מי שקורא את המאמר הזה ורוצה להגיב, או לספר על מקרים דומים שקרו לו, אזרחים או נוטריונים, מוזמן לפנות לפי הפרטים שבאתר: www.notaryservices.co.il