במהלך שני העשורים יש הכפלה של כמות התביעות כנגד רופאים ומוסדות רפואיים בגין רשלנות רפואית, זה לא שהרופאים הפכו פחות טובים או שהמוסדות הפכו מרושלים יותר, אלא זה העיקרון הצרכני והתודעתי. אחנונ למדנו יותר על הזכויות שלנו כמטופלים ואנחנו עומדים על הדרישות שלנו לקבל טיפול איכותי ונכון.
מי שמרוויח מהעובדה שישנה עלייה חדה בתחום של תביעות רשלנות רפואית מסיבות שונות, הם כמו עורכי דין. עורכי דין רשלנות רפואית (ולרוב גם בנזקי גוף), מלווים אותנו כלקוחות מהשלב בו אנחנו מגיעים אליהם למשרד ומספרים להם על המקרה עד הרגע בו השופט נותן את קביעתו על המקרה (בהנחה וזה מגיע למשפט) בכל ערכאה שהיא.
העלייה בכמות התביעות של רשלנות רפואית נגד רופאים ומוסדות רפואיים , נבעה ממספר סיבות, ראשית, יש עלייה במודעות של כל פציינט לזכויותיו. בין היתר בזכות קמפיין נרחב בנושא וכן חוקים שחוקקו וביניהם חוק זכויות החולה. שנית, התקשורת חושפת יותר ויותר מקרי רשלנות ואף מעודדת זאת, שלוש, אנחנו חברה הרבה יותר משפטית מאשר היינו בעבר ולא אחת אנו מחליטים שהפתרון הטוב ביותר עבורנו יתקבל דרך בית המשפט.
עכשיו השאלה כיצד זה משפיע על הרופאים ועל המוסדות השונים. ההנחה העיקרית היא, שרמת הזהירות שרופאים נוקטים בה היא מאוד גבוהה, הן מחשש להיתבע והן מחשש שמא יהיה חשש קל שבקלים לשגיאות.
יש הסבורים שזה פוגע בענף הרפואה כשכן רופאים לוקחים החלטות לא רק בהתאם למקרה אלא גם על פי השיקול שמא חס וחלילה הם ייתבעו. מצד שני, העובדה שיש עוד לא מעט מקרים של רשלנות רפואית בניתוחים שונים מוכיחה שכנראה שהרופאים עדיין לא נוקטים את כל מידת הזהירות הנדרשת.
מצד שני, יש בעלייה בכמות התביעות גם צד חיובי, שכן הרופאים לא רק נוקטים מידה רבה יותר של זהירות הם גם שומרים על הזכויות של המטופלים שלהם, למשל מעדכנים אותם בכל הליכי הטיפול, מציגים בפניהם אופציות טיפול שונות ועוד.
משנה הזהירות שהרופאים נוקטים לא מפחיתים את מספר התביעות (למרות שקשה למדוד זאת ביחס לעבר, שכן אין מדדים כמה תביעות הוגשו לפני שני עשורים או יותר) אך המטופלים נהנים מרמת טיפול גבוהה יותר.