המפלגה היא ארגון לכל דבר.
גם הנאום המפויס למדי של יושבת ראש מפלגת "העבודה" שלי יחימוביץ ביום שבו נחשפה רשימת המפלגה לכנסת ה-19 לא יכול היה להסתיר את הקצר בתקשורת שבין יושבת הראש למועמדת שנבחרה למקום ה-5 ברשימה – מרב מיכאלי. התקשורת, כור מחצבתן של שתי העיתונאיות, געשה בעקבות חילוקי הדעות ביניהן, וזאת נוכח ההצלחה הכבירה שקצרה מיכאלי בפריימריז של המפלגה שאליה הצטרפה רק שבועות בודדים לפני מועד הבחירות המקדימות.
אם נסכים על הנחת היסוד כי מפלגה היא ארגון לכל דבר, הרי שניתן להמשיל בנקל את הכשל בתקשורת ביניהן לכשל בתקשורת הבין-אישית שנפוץ תדיר בין מנכ"ל הארגון העסקי למנהל בכיר בו. המדובר כמובן במצב שכיח למדי. בפוסט הזה בחרתי להתייחס לסוגיה של כשל תקשורתי בין מנכ"ל לבין מנהל בכיר ולהציע מספר דרכים שבאמצעותן ניתן להתגבר על כשל מסוג זה.
שתי הפיגורות, כמו גם המנכ"ל והמנהל הבכיר, יודעות היטב כי הקצר האישי ביניהן מזיק במידה רבה לתדמית הארגון, למצטרפים אליו ולביצועים שלו – ובמקרה זה, חילוקי הדעות ביניהן עשוי להשפיע בצורה זו או אחרת על מספר התומכים במפלגה.
השאלה החשובה ביותר היא מי ייטול על עצמו את תפקיד המבוגר האחראי ? ברור ונהיר הוא שבמקרה דנן זו צריכה להיות שלי יחימוביץ, ובאנלוגיית הארגון שלנו – המנכ"ל. על המנכ"ל לזמן את המנהל הבכיר מוקדם ככל הניתן לשיחה בארבע עיניים וליישב את ההדורים לטובת הארגון – זהו השלב הראשון בדרך לפתירת המשבר. העניין הוא שהפגישה הזו נדחית (או לא מתקיימת כלל) פעמים רבות בגלל שיקול אחד בלבד – האגו של שני הצדדים.
השלב הראשון – שיחה בארבע עיניים
לכן, נטרול האגו של שני הצדדים הוא בבחינת תנאי מקדים להתגברות על חסמי התקשורת בהנהלה הבכירה. בימינו אנו מדובר אגב על מרכיב אישיותי המשותף לנשים וגברים כאחד. שני הצדדים צריכים להבין ולהפנים את העובדה כי הקונפליקט, שידוע לכל הארגון ולסביבתו הקרובה והרחוקה, מזיק לו. במילים אחרות, הרצון לקיים שיחה ולגשר על הפערים נובע מאינטרס משותף אחד – טובת הארגון.
חשוב לזכור כי אורכה הפורמאלי של השיחה האישית שיקיימו הצדדים אינו חשוב כהוא זה. הדבר החשוב ביותר הוא התוצר שאותו היא הניבה – וקודם כל ולפני הכל החלטה על שיתוף פעולה בנושאים משיקים וזאת במטרה לשדר כלפי חוץ "עסקים כרגיל" גם אם לא כל המישקעים וחילוקי הדעות נעלמו. לשם המחשה, בשיחה האישית בין שלי יחימוביץ למרב מיכאלי, נכון יהיה לסכם על שיתוף פעולה למען ההצלחה האלקטוראלית של מפלגת העבודה בבחירות שייערכו בעוד כחודש. ההופעה של שתי הנשים הבכירות במפלגה עשויה לשדר לבוחרים מסר של אחדות אשר יסייע להן בקלפי החשובה מכולן.
השלב השני – שיתוף פעולה נקודתי בצמתים הקריטיים לארגון
שיחת הליבון הזו היא שלב קריטי, ענייני, שלא לומר אינטרסנטי. שני הצדדים נפגשים זה עם זה לא מאהבה כנה, כי אם בראש ובראשונה מהבנה כי העימות ביניהם מזיק לארגון שבטובתו רוצים שניהם, בדיוק מהסיבה הזו גם שלי וגם מרב מיכאלי, כמו גם המנכ"ל והעובד הבכיר, יקבלו החלטה רציונאלית לשתף פעולה ולקדם את טובת הארגון.
כך למשל, גם מנכ"ל ועובד בכיר שאינם מסתדרים האחד עם השני יסכימו להופיע יחד לפגישה עם לקוח שנטש אותם לאחרונה כדי לשכנעו לשוב על עקבותיו. בזירה הפוליטית לא חסרות דוגמאות לשיתוף פעולה נקודתי מסוג זה; לדוגמה, שמעון פרס ויצחק רבין ז"ל אשר לא אהבו זה את זה (בלשון המעטה) אך ידעו להתגבר על הקשיים ולעבוד יחדיו על מנת להגיע להסכם אוסלו.
השלב השלישי – שני הצדדים יאפשרו האחד לשני מרחב נשימה ותמרון
לבסוף, ההסכמה הנקודתית בין הצדדים תאפשר לכל אחד מהם לפעול באופן עצמאי תוך ניצול היתרונות היחסיים שלהם וזאת מבלי לדרוך האחד על יבלותיו של השני. יתרה מכך, שני הצדדים מסכימים להעניק האחד לשני מרחב נשימה ותמרון וזאת באופן שיאפשר להם ליהנות זה מפירותיו של זה, להבליט את החוזקות ולהצניע את חילוקי הדעות. אחרי הכל, כולנו יודעים שסמיכות של ממש בין שני הרי געש פעילים עלולה להביא לפיצוץ רבתי.
לסיכום, אין ספק כי בכל מקום בו יש בני אדם יש גם רגשות. במרבית המקרים, האמוציות הם גם אלה שמניעות את דינמיקת היחסים בינינו לבין הזולת. כך גם ביחסים שבין המנכ"ל למנהל הבכיר שכפוף לו. ואף על פי כן, על שני הצדדים להתייחס לחילוקי הדעות האישיים או המקצועיים ביניהם באופן רציונאלי ככל הניתן וזאת כדי שלא לפגוע בתפוקות הארגון ובסיכויו להגשים את היעדים שהציב לעצמו.
אילת צורי - המכון להדרכה בכתיבה עסקית מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית,
כתיבה שיווקית לאינטרנט,כתיבה אינטרנטית,ניהול תוכן לארגונים,תקשורת פנים בארגון,תקשורת ניהולית ועוד..
מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח.
לפרטים נוספים: 03-6471355/ 052-3510583