לפני כחודש עברתי ניתוח שיניים כואב ופולשני, שעד היום כשבוע לאחר מכן, אני מתאוששת ממנו. כשפי פעור, קשה לומר שיכולתי להציג עמדה כלשהי בפני מישהו, בטח לא בפני הרופא שלי, אבל יכולתי לצפות בפעולותיו וללמוד מהן כיצד להכין במהירות ובאפקטיביות פעולה אחרת – במקרה שלי, הצגת עמדה בכתב.
ניתוח שיניים וכתיבת עמדה – שתיהן פעולות
המשותף לניתוח ולכתיבה הוא ששתיהן פעולות, ליתר דיוק פעולות החלפה. הפעולה הכירורגית שנערכה בפה היא החלפה של דבר מה באחר. החלפה של תפיסה ומוצר בהחלפה אחרת. מסמכי העמדה הוא גם החלפת דעה של הקורא באחרת. מה לימד אותי תהליך הניתוח על תכנון מסמך עמדה?
התכנון הוא לב העניין
עצמתי את עיניי ברגעים הקריטיים, לא יכולה לומר שעקבתי אחר כל פעולה ופעולה של הרופא, אבל התוצאה היא מרשימה: עקירת שיניים, השתלה של כמה, השתלת עצם ושיקום – כל אלה ב-35 דקות. כשהחמאתי לרופא על יעילותו אמר לי: "אני לא זריז, אני יעיל. אני מתכנן כל פעולה וגם מכין לי תרחיש במקרה שבו אצטרך לשנות את התכנון".
חשבתי על זה בהקשר שלי: עד כמה אני מלמדת קהלים שונים ומגוונים: סטודנטים, מנהלי שיווק, מבקרים פנימיים או עורכי תוכן כדי להעביר את התפיסה של חשיבות התכנון של מסמך הדעה. עד כמה התכנון חוסך לי זמן, כי חשבתי עליו כבר קודם ? במסמך דעה, אם אני מתכננת את הדעה שאני רוצה לשכנע בה, מנתחת את הנגזרות שלה יש לי את התרחיש מראש. זה מה שעושים שחקני שחמט. זוהי חשיבה אסטרטגית שבאה לידי ביטוי במסמך: אם אשכנע אותו בא', יהיה לי יותר קל לשכנע אותו בב'. אם לא אצליח, בכל מקרה אם אשכנע אותו בג' ממילא ישתכנע ב-ד'.
שינוי תפיסה
דיברנו על החלפה, לא? כל החלפה באשר היא, כרוכה בהיפטרות מדבר מה אחר. שהרי ההגדרה המילונית של המילה "החלפה" היא "נתינה של דבר מה וקבלת דבר אחר תמורתו (בדרך כלל מאותו הסוג)"; אפשר להסתייג מההקבלה שמצאתי בין ניתוח שיניים לכתיבת עמדה: ברור שבהחלפה של אובייקט פיסי כמו שן, יש פה דיכוטומיה של שחור מול לבן. במציאות העסקית, החלפת פתרון אפילו של פתרון פיסי כמו תוכנה, אינה כרוכה איפוא בביטול מוחלט של תוכנה אחרת.
אכן כן, בעולם העסקי לא תמיד ההחלפה היא של שחור בלבן. בכל זאת, עם יד על הלב, פתרונות "מופשטים" מתחומים מסוימים, כמו ניהול או שירות כרוכים הרבה פעמים, באומץ, בהכרה ש"טעיתי" וצריך ללכת לכיוון שונה לגמרי. דברים שאנחנו לא מביעים בכתב מטעמים פוליטיים, מהיסוס או פשוט מקיבעון. דוגמאות לקיבעון כזה: בניהול- מנהל מוצלח הוא זה שמביא תוצאות עסקיות רווחיות. אם אנחנו רוצים להכניס היבטים רכים יותר להערכת המנהל, כמו תקשורת בין-אישית, אנחנו צריכים להציג בצורה ברורה את ההבדל ביניהם, לפעמים בצורה דרמטית.
החלפה היא דרמה
הדרמה היא אמצעי שפועל באופן אפקטיבי על הצופים, קהל בתיאטרון או קוראים. האם ההתפרצות הרגשית שלה אנו עדים על הבמה דומה לחיינו האמיתיים? בוודאי שלא. אבל לולא הדרמה הזו וטון הדיבור התיאטרלי לא היינו מפנימים את השבר הגדול המוצג בה. הדרמה עושה את המסמך מעניין. הדרמה במסמך העמדה שלי היא הניגוד, מעין מאבק. בדומה למאבק בסיפורת, כך עלינו להציג את ההחלפה כדרמה.
זה מול זה: שחור מול לבן
כדי לעשות זאת, עלינו להתריס ולחדד את השוני בעמדה החדשה מזו הישנה. בדרך כלל, השוני בתפיסה מצריך גם יצירתיות, שאם לא כן, היו הקודמים מצדדים בו. אם נחזור לרופא השיניים שלי, הפתרון הכירורגי של רופא השיניים הנוכחי שלי הפוך מהפתרון של הקודמים לו. אלה התקבעו בתפיסה אחת, שלא הניבה תוצאות טובות. כדי לתת פתרון אחר, שונה, נועז היה עליו לעקור מן השורש, תרתי משמע, את הפתרון הקודם.
ההנהגה היא אומץ
החלפת העמדה קודמת לפתרון. ועבורה נדרש אומץ. כאן דרושה הצהרה תקשורתית, דרמטית, המציגה את העמדה הקודמת באור שלילי: מבטלת אותה, פוסלת את קיומה, מנמקת ומבארת. כל מסמך עמדה המביא עמדה אחת במקום הקודמת, המחליף דעה אחת באחרת, חייב להנגיד את שתי התפיסות. לעקור את מן השורש, תרתי משמע.
תהליך ההשתלה
הרבה פעמים אנחנו נמנעים מפתרון כי כביכול אי אפשר. אם מנהל מוצלח הוא זה שמביא רווחיות, איך נשנה את תהליך הערכת המנהל ונתחשב פרמטרים אחרים, התנהגותיים? כלומר, החלפת הדעה כרוכה ביצירתיות מחשבה. אחרת, מישהו כבר היה חושב על זה קודם, לא? יצירתיות בפתרון היא יציאה מהקופסה, למשל, להשתיל שיניים באלכסון ולא אופקית. להכניס פרמטרים חדשים לתפקוד המנהל.
חיסכון בזמן
הזמן הוא משאב יקר של כולנו. חשוב להתייחס גם למדד היעילות ולא רק לאפקטיביות: כלומר, לא רק מהי התוצאה של הפעולה – בין אם היא ניתוח שיניים או החלפת דעה, אלא הזמן שהיא אורכת. מהתהליך של ניתוח השיניים שלי למדתי יעילות מהי, ואני שמחה לשתף אתכם.
דווקא בתכנון של הצגת עמדה, שהיא כה מורכבת לפעמים, עלינו לעבוד לפי תרחיש מתוכנן שהוכן מבעוד מועד ולא בצורה אינטואיטיבית. בפרט למי שצריך להביע עמדה חדשות לבקרים: בישיבה חשובה, באימייל עמדה, בהצגת פרויקט או סתם בפני הנהלת החברה. אני חוזרת על המתכון של רופא השיניים שלי
אילת צורי - המכון להדרכה בכתיבה עסקית מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית,כתיבה עסקית,
כתיבה שיווקית לאינטרנט,כתיבה אינטרנטית,ניהול תוכן לארגונים,תקשורת פנים בארגון,תקשורת ניהולית ועוד..
מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח.
לפרטים נוספים: 03-6471355/ 052-3510583