אדריכלים ומעצבי פנים - בדומה לאמנים, יועצים, שפים, מהנדסים, אמנים, מטפלים, מרצים, צלמים ובעלי מקצוע חופשי אחרים – הינם בעלי עסק שייחודו בכך שהם חלק בלתי נפרד ממנו. זהו עולם העסקים האישיים – בו, לאני והאישי, חלק בלתי נפרד מהעסקי והשיווקי.
מה זה מיתוג אישי?
פרסונל ברנדינג, הינו מיתוג כמו כל מיתוג - רק במקום מיתוג של עסק/חברה או מוצר/שירות, זהו מיתוג של דמות, אדם, אשיות, פרסונה.
מיתוג אישי הוא תהליך שבו האדם משווק כמותג.
מדובר במהלך אסטרטגי שאדם מפעיל כלפי עצמו, ומיועד לקדמו בחייו העסקיים, המקצועיים וגם האישיים.
יש המבצעים את המיתוג האישי בעצמם, תוך שימוש בכלים אינטרנטיים ועיצוביים, שיווקיים ומכירתיים - ויש הנעזרים ביועצי מיתוג, תקשורת, תדמית, מאמנים אישיים ועוד.
בהמשכו של התהליך, האדם אמור להוות מותג שיעורר רגשות וערכים מוגדרים אצל אנשים אחרים. אנשים כלפיהם מופנה המיתוג יכולים להיות לקוחות ומעסיקים פוטנציאליים, קולגות ומתחרים.
איש השיווק האמריקאי טום פיטרס טבע את המונח "מיתוג אישי" במאמרThe Brand Called Youשפרסם בשנת 1997.
הוא קבע כי מיתוג אישי אינו מתבסס על שיפור עצמי, אלא על "אריזה מחדש" או "מיצוב מחדש". כלומר, המיתוג לא נועד לשפר את האדם, אלא רק את האופן בו רואים אותו אחרים.
בעוד תהליך מיתוג של חברות ומוצרים חותר ל"האנשה" של מושא המותג כדי לעורר חיבור רגשי למוצר או לחברה – הרי שבמיתוג אישי נועד לתת תוקף לאיכויות של האדם הממותג ולזהותו ויכולותיו.
המיתוג האישי הוא תהליך טבעי הנוצר עקב הצורך להתבלט בסביבה רווית מתחרים.
מיתוג אישי, מוכר ומדובר בעיקר בשלושה היבטים ותחומים מרכזיים, בהם הוא בא לידי ביטוי משמעותי:
1. מיתוג ברשת, באינטרנט וברשתות חברתיות - מקום בו לזהות המשודרת, המוצגת, הנתפשת והמזוהה יש משמעות גדולה.
בהיעדר ממשק פיזי ואינטראקציה ממשית, הרי שה"כימיה" והתפישות יושגו רק באמצעות התוויות שישודרו ע"י בעל העסק או הפרופיל.
תמונה, סטאטוסים, פוסטים בפורום, מסרים בבלוג, מראה האתר, התמונות שמעלים, הקישורים והסרטים, הערך שתורמים לדיונים וצורת ההתנסחות והשפה. כל אלו מחליפים מראה של העיניים, השפתיים ושפת הגוף והידיים, כמו גם טונציה/איטונציה וקצב ועוצמת דיבור.
כמובן שלהענקת ידע ויצירת תפישת "מומחה" - ישנה חשיבות אקוטית במיתוג אישי.
שימו לב שניתן להיות "מנומס", "שקט", "צעקני", "חכם", "ציני", "טיפש" ועוד - גם בלי לפגוש בך...
לעיתים קרובות מידי נתקל בעורך דין, מעצבת או אדריכל, מאמן או רופא, שפעילותם ברשת החברתית אינה הולמת את עסקיהם, מעמדם או מיצובם: שפה גסה או נמוכה, תמונות לא מתאימות, שיתוף ותיאור התנהגויות לא ראויות, מתן מענה חסר אחריות או מקצועיות ועוד. ישנם מקצועות חופשיים שאינם בעלי משמעות אישית, ולכן זה פחות חשוב או משפיע – אולם יש רבים מאוד שכן.
אחת מהבעיות באינטרנט, הינו זמן השהייה הארוך (זנב) של תכנים, גם שליליים: כשלון, תקלה, טעות, ביקורת על ביצוע, תלונה על שירות, תמונה לא מחמיאה...
במהלך של מיתוג אישי, גם נדאג להסיר ככל שניתן חומר לא מחמיא או פרסומים שליליים, וזאת בעיקר באמצעות יצירת תכנים טריים וחדשים יותר, חיוביים הרבה יותר – שידחקו את הישנים.
אז הקפידו על "שפת מותג" אינטרנטית, התנהגות רשת הולמת, הקפידו על תכנים מחמיאים עדכניים וטריים - והרי לכם מותג פרטי, מיתוג אישי.
2. תדמית עסקית, הנכונה לכולם - אבל בעיקר לבעלי מקצועות חופשיים, בעלי מעורבות גבוהה מול הצרכן, שהעסק שלהםזה-הם והם זה-המוצר/שירות.
בתדמית עסקית נכלול את פרטי הלבוש, האיפור והתסרוקת, תנועות הגוף, השפה, המסרים, לחיצת היד, כרטיס הביקור, מראה המשרד, מראה רכב-החברה ועוד.
כאשר מדובר בבעלי מקצוע חופשי, מומחים, שבאים להיוועץ או להיעזר בשירות שהינו הם-עצמם (כישרון, הכשרה, ידע, ניסיון, רגישות, מנהיגות ועוד) - הרי שגם לתכונות אופי יש חשיבות, ולערכי התדמית יש השלכה על התפישות (יש לבוש שמשרה בטחון, הצלחה, נעימות, ויש כזה שמשרה הרגשת פיזור, חוסר מקצועיות, חוסר הצלחה, חשש).
חישבו עד כמה קריטית התרשמותכם מיועץ המס, רואה החשבון, עורך הדין, סוכן הביטוח, סוכן הנסיעות, האדריכל, יועץ השיווק, היועץ הארגוני, המאמן, המשווק הרשתי, מנהל המכירות, הפסיכולוג ומתווך הנדל"ן (ואילו רק חלק מבעלי המקצועות החופשיים) - מהמראה, מהלבוש, מהשפה ומשפת הגוף, מהרכב, מכרטיס הביקור, מהאתר, מהמשרד.
אז הקפידו על תדמית עסקית ההולמת ותואמת את עיסוקכם והמוניטין שלכם - והרי לכם מיתוג ומיצוב אישי נכון.
3. שם העסק - במקרה שלבעל מקצוע חופשי, נכון ויכול, ואף כדאי, שיכלול את שם בעל העסק. זה יכוללהיות השם עצמו - וזה יכול להיות לצד שם קריאייטיבי ומובהק יותר, כחלק מזהותהעסק ("בניהול...", "לפי שיטת...", "בפיקוחושל...", "בשיתוף..." וכו').
שם עסק אמור להיות ייחודי, בולט, זכיר, קליט, מבודל ובעיקר בעל משמעות. שם של אדם, לעיתים רבות, אינו עונה על הקריטריונים הללו – ולכן נכון לחשוב על שם עסק ממש, ממותג (בעל ערכים תחרותיים ואסטרטגיים) וקריאייטיבי.
אולם, מכיוון שמדובר בעולם של מיתוג אישי – יש מקום לצרף ולהצמיד את שמו של מייסד העסק או מנהלו. זה נכון בעיקר במשרד גדול יחסית, פירמה או עסק וותיק ומובהק, אך יש לו מקום גם בעסק צעיר.
אז הקפידו על שם עסק נכון ומתאים עבורכם, מבדל וייחודי לכם - והרי לכם מיתוג ומיצוב אישי נכון.
מיתוג, הינו סך הערכים הנתפשים שאנו מבקשים לשדר. מיתוג אישי – הינו סך זהותנו וערכינו.
השקיעו במותג שנקרא "אני"!
פנו ליועץ אסטרטגי, מיתוגי ועשו סדר במיתוג העסקי והמוניטין האישי שלכם כמנהלים. חברת ייעוץ אסטרטגי תדע לייעץ וללוות אתכם במוניטיזציה העסקית והאישית שלכם.