כלכלת העולם כמו כלכלת ישראל מתבססת על עסקים קטנים. זו לא קלישאה ולא המצאה, זו פשוט עובדה. העסקים הקטנים מניעים את הכלכלה ובעצם מצמיחים אותה. העניין הוא שכ 8% מהעסקים הקטנים הללו נסגרים מדי שנה. במושגים של מדינתנו, מדובר בכ 35,000 עסקים קטנים שנסגרים מדי שנה. אם נבדוק לסיבת סגירתן הרי שנמצא לרוב שזו טמונה בניהול, ניהול לא מספיק מקצועי אשר הביא בסופו של דבר לסגירת העסק.
במאמר זה אני רוצה להביא בפניכם 5 המלצות אשר יכולות לסייע לבעל עסק קטן לנהלו בצורה מיטבית:
סוף מעשה במחשבה תחילה. אין זה חדש ש"הכל מתחיל ונגמר בראש", בחשיבה מקדימה, בתכנון ההתחלתי והבלתי נגמר. אם רוצים להצליח בניהול עסק, גם אם הוא עסק קטן, מומלץ ורצוי שתהיה תוכנית פעולה. זו לא חייבת להיות בהכרח תוכנית כתובה אבל שתהיה ידועה לבעל העסק. כזו שתבנה על בסיס הגיוני, על פי צעדים מדודים ובדוקים כאשר צעד א' מחויב להיעשות לפני צעד ב' ולא להפך. תוכנית שתבנה על בסיס הגיון ולא כזו שנראית כמו מטח יריות באוויר.
תכנון זמנים. מעמסת המטלות בניהול עסק בכלל ובניהול עסק קטן בפרט היא רבה. כמעט בלתי אפשרי להספיק ולעשות הכול לבד. תכנון זמנים במקרה זה היא ההמלצה הבאה. עשה את מה שאתה חייב לעשות עכשיו ודחה את הפחות דחופים. כמובן שנכון הוא להתייעץ ואף להיעזר במידת הצורך כך שלא תבזבז זמן לריק על פעולות שאחרים יכולים לעזור לך בכך. כאשר תעשה זאת תגלה שאנשים ישמחו לעזור: בני המשפחה, חברים, קולגות, לקוחות, ספקים ואפילו מתחרים יכולים לספק מידע, לתמוך כלכלית ולהאיר את עיניך בפרטים שאינך בקיא בהם.
פרסום ויחסי ציבור. עסק קטן צריך לפרסם את עצמו אבל לא צריך להשתמש בהכרח בכלים שבהם משתמשים העסקים הגדולים. שיטת השיווק שבו מבקשים מהלקוחות / ספקים המרוצים להמליץ עליכם בפני אחרים הינה שיטה אפקטיבית וחינמית. כמו כן, הצטרפות למעגל עסקי יכולה להיות אופציה זולה שעדיין מפרסמת את העסק במקום בו הוא נמצא. גם אתר אינטרנט שמביא לקוחות לא חייב להיות בתשלום אלא חינמי. קיימת גם אפשרות ליצירת שיתופי פעולה עם ספקים או עסקים אחרים מתוך מטרה לקדם את שניכם. פרסום הוא חובה לכל עסק, ועסק קטן יכול לעשות זאת בתחכום ובמינימום עלות.
ניהול פיננסי. תחזית רווח והפסד, תזרים מזומנים וכן כמה הכנסות נדרשות לאזן את העסק הקטן הם תנאי בסיסי לניהול עסק בכלל ועסק קטן בפרט. כאשר יוצרים את התחזיות מתחדדות המחשבות ומתחילים ליצור גם פעולות כדי ליישמן. אם בפיננסים עסקינן הרי שרצוי לבחון את גובה הריביות בשוק שמקבלים עבור הלוואות העסק ואת מידת הכדאיות למחזור הלוואות קיימות לפני שעושים פעולה כלשהי. התמקחות עם הבנק להטבה בהחלט יכול לעזר. ניהול פיננסי יעיל כולל בתוכו גם ניהול המלאי בצורה אופטימלית, העמקת הטיפול בלקוחות שלא משלמים וקיצור תנאי אשראי. עצם השליטה במידע הפיננסי בעסק יכולה להועיל ולשפר רבות את המצב הפיננסי של העסק.
האמן בעצמך. גם אם קשה ונראה שזה לא הולך או תקוע אז אל ייאוש. לעיתים מספיק יום אחד לא טוב כדי לשבור את נפשו של האדם. מי מנהל עסק צריך להבין שהוא נכנס למסע מאתגר שלוקח זמן עד שרואים את פירותיו ונחים על זרי הדפנה ועד אז צריך לעמול קשה ובעיקר...להנות מהעשייה. בהצלחה !
כותבת המאמר:
חדוה יוסף, יעוץ לעסקים משפחתיים
נייד 054-9039990
מייל hedvajosef@gmail.com
אתר www.fbusiness-consulting.co.il
בלוג http://hedvayosef.blogspot.co.il/
חונכת מטעם מטי