הכניסה לעולם העסקים היא תמיד בסיס לרצון שלנו להיות בוסים לעצמנו, להוכיח את יכולותינו, וגם להרוויח יותר כסף. אם נשכח לרגע את הסטטיסטיקה שטוענת כי רוב העסקים המשפחתיים בארץ ובעולם לא שורדים את שנות הפעילות הראשונות, ונצמד דווקא לדוגמאות שכן הצליחו, הרי שניווכח לדעת שבעזרת מוטיבציה, השקעה, הון התחלתי וקצת מזל אפשר להצליח לאורך זמן.
קיימים יתרונות רבים בהקמת עסק יחד עם בני המשפחה: הרווחים העתידיים יישארו במשפחה, הזדמנות רחבה יותר להיות עם בני המשפחה, יחסי אמון ונאמנות טובים, ופרויקט משותף שמלכד את כולם. יחד עם זאת, בפתחה של תקופה כה מאתגרת ורצופה עליות ומורדות, הייתי ממליצה על שימת דגש בנקודות המבט הבאות אשר יגדילו את הסיכוי להצלחה וימנעו סכסוכים כואבים בהמשך.
הצד הניהולי
לעסק בתחילת דרכו כדאי שיהיה מנהל אחד שיכוון את העסק ומילתו תהיה האחרונה בנושאים השנויים במחלוקת. זה מפשט את המציאות, מונע סכסוכים, ומגדיר גבולות לכל בעל תפקיד.
> התנהלות בתוך משפחה אינה מצריכה "חלוקת תפקידים" באופן מוגדר ומסודר כפי שמחייב עסק. כאשר אנו מקימים עסק המבוסס על משפחה, רצוי מומלץ כי כל אחד בעסק ידע מהו תפקידו, תחומי אחריותו וסמכויותיו וישתדל להתמחות בתחומו ולא בתחום של בן משפחתו.
> לפני שבני המשפחה מתחילים לעבוד יחד חשוב להבין בבירור מהם הקשרים המשפחתיים ביניהם. נשמע מובן מאליו? לא בטוח. לא תמיד אנו מודעים לנקודות התורפה או לכישורים שיש לבני המשפחה בתחומים מסוימים. לדוגמא: האם דן מסוגל לעבוד תחת לחץ עם רמי? או, האם יואב מתאים לתפקיד מנהל שיווק או אולי להעסיק עובד מחוץ למשפחה? או, מהם יתרונותיו של בועז בנושא לוגיסטיקה וכו'. לכן, לפני חלוקת תפקידים רצוי להתייעץ יחד ולקבוע תפקידים כך שכל בעל תפקיד יבין את מהות מקומו בעסק.
הצד הכלכלי
בגלל שהתנעת עסק בתחילת דרכו אורכת זמן, כדאי שזו תלווה בתוכנית ברורה, מסודרת ויציבה ואליה ניתן יהיה להיצמד בתחילת הדרך. התוכנית תכלול צפי מכירות, הוצאות ורווחים עתידיים, אך גם תכלול את מבנה החברה, נושאי משרה, חלוקת תפקידים ואסטרטגיות עסקיות. איך בונים? נעזרים באנשי מקצוע בתחום. אפשרות נוספת - נעזרים במידע מבעל עסק דומה, שמוכן לשתף במידע, ובונים את התוכנית לבד. התוכנית תכלול את המטרות, היעדים ולוחות זמנים שיאפשרו לכם את המיקוד בעסק.
הצד החברתי
> השתדל להפריד בין החיים הפרטים לחיים העסקיים. זו משימה קשה ולעיתים בלתי אפשרית. כאשר בני המשפחה מעורבים בעסק הרי שקשה להימנע משיחה שקשורה אליו בארוחות יום שישי, באירועים או בכל הזדמנות מעבר לזמן העבודה. זה הרי הבייבי המשותף שכולם רוצים לקחת חלק בגידולו. ובכל זאת, השתדלו להפריד. החליטו במודע שבזמנים מסוימים לא מדברים על עבודה. קיום ההחלטה יאפשר לכם מנוחה ורגיעה מהתובענות הנדרשת מהעסק אך גם תאפשר לבני המשפחה שאינם לוקחים חלק בעסק להרגיש חלק מהמשפחה.
> כדי להעניק הרגשת שייכות כדאי לערב בני משפחה צעירים או בני משפחה שאינם מעורבים בעסק במשימות קצרות ופשוטות (כמובן אם אין התנגדות לכך). המעורבות אינה צריכה להיות על בסיס יומי או שבועי אלא לפי צורך. עזרה זו משרתת את שני הצדדים. מצד העסק – מקבל עזרה חינמית, מצד התומך – מרגיש תרומה לעסק ולמשפחה.
לסיכום, עסק משפחתי מכיל בחובו שני אלמנטים חשובים בחייו של כל אדם: משפחה ופרנסה. ע"י עבודה שיטתית ומסודרת, מוטיבציה ונאמנות ניתן להצליח יחד בעבודה המשותפת.
כותבת המאמר:
חדוה יוסף יעוץ לעסקים משפחתיים
דוקטורנטית למנהל עסקים בחקר עסקים משפחתיים
נייד 054-9039990
http://www.fbusiness-consulting.co.il/
E-mail: hedvajosef@gmail.com
חונכת מטעם מט"י