בתוך עמי אני חיה ושומעת לעיתים בקרב אנשי עסקים את המשפט הנפוץ: "אני לא צריך יעוץ עסקי, אני יודע מה טוב לעסק שלי ואף אחד לא מכיר אותו יותר טוב ממני". אם אני מתבקשת לענות אז לרוב תשובתי תהיה: "אתה צודק, אתה בהחלט לא זקוק ליעוץ עסקי, זקוק לו רק מי שמוכן להסכים להנחה שהוא לא יודע הכל על העסק שלו".
בבואי לבחון את השאלה שנשאלת לעיל אני רוצה לספר סיפור על עסק, לא עסק ספציפי שאני מכירה, אלא את סיפורו של כל עסק. נרקם רעיון במוחו של היזם אשר בשלב מסויים מעבירו לפסים מעשיים. הרעיון יתחיל בדרך כלל בתוכנית מפורטת הכוללת השקעה כספית (במידת הצורך), תוכנית שיווקית, קביעת עלויות ומחירי מכירה, מספר עובדים ותקציב שכר, בקיצור – עבודה רבה.
עם הזמן העסק הולך וגדל וזו מחייבת התמודדות קבועה עם הלקוחות, ספקים ועם המתחרים. התחרות לא הופכת את החיים קלים אבל היא בהחלט מאתגרת אותם. בתוך כל זה צריך להמשיך לשמור על רווחיות ועל צמיחת העסק.
מרוץ החיים לא תמיד מאפשר לנו לעצור ולבדוק את המצב. הוא לא תמיד מאפשר לנו להתכוונן ולהמשיך הלאה. לפעמים יהיו אלו המשברים או התקלות אשר יכריחו אותנו לעצור ולחשוב לאן פנינו מועדות ומה אפשר לשפר ולתקן. אני תוהה האם עסק צריך להגיע למצב כזה ואז לבחון אפשרות לקבלת יעוץ עסקי לעסקים או שמא יכול לחסוך זאת. לצורך כך אשאל את שתי השאלות הבאות:
מתי יעוץ עסקי לעסקים הוא מיותר לעסק?
ברצוני לציין בפניכם מספר מצבים בהם יעוץ עסקי לעסקים לא תורם רבות לעסק ובעצם מיותר:
· כאשר העסק מכיל מספר אנשים בעלי ראייה שונה, מומחיות שונה וזו מובאת לידי ביטוי בעסק, זאת אומרת בעסק יש סיעור מוחות תמידי ופורה אשר מזהה מראש מצבים של משבר ופותר אותם לפני שאלו מתרחשים.
· כאשר קיימת פתיחות מצד בעל העסק לשמוע דעות נוספות מצד העובדים שאינם בהכרח בצוות הניהול. פתיחות זו מאפשרת לבעל העסק לבחון דברים / נושאים שהוא לא זיהה ובכך להתפתח ולצמוח וגם למנוע משבר. בפועל, בעל העסק חי ומתנהל לפי הפתגם "מכל מלמדיי השכלתי".
· כאשר העסק מרוויח, עקומת הצמיחה עולה, יש צבר הזמנות ובנוסף יש פיתוח של מוצרים חדשים ושווקים וקיימת תחושה בקרב כל הרמות בעסק שזה נמצא בדהירה קדימה.
· כאשר בעסק אין משברים, האווירה בקרב העובדים והמנהלים הרמונית, הלקוחות והספקים מרוצים, העובדים באים בשמחה לעבודה ומסיימים אותה בשמחה.
אלו חלק מהמצבים שבהם אני לא מוצאת מקום ליעוץ עסקי לעסקים וזאת כיוון שהעסק פורח. אני תוהה האם קיים עסק שמקיים את התנאים הרשומים לעיל. אני לא בטוחה.
מתי יעוץ עסקי לעסקים נחוץ לעסק?
בבואנו לבחון את הסוגיה מתי יעוץ עסקי לעסקים נחוץ לעסק אזי אציין מספר "סימנים" אשר נוכחותם בעסק יכולה לרמוז לאפשרות שקבלת יעוץ עסקי יכולה לסייע לעסק.
· כאשר נטוותה תוכנית עסקית בתחילת הפעילות העסקית, הונחו מטרות ויעדים מדידים אך העסק לא משיג אותן ואף רחוק מהן.
· מנגד, גם אפשרות שבו לעסק אין יעדים, אין מטרות או תקציב. ההתנהלות העסקית היא תוך כדי תנועה ללא תכנון וללא הכוונה.
· כאשר יש משבר בעסק, מכירות בירידה וכך גם הרווחים. בעל העסק מרגיש אובד עצות ולא ממש יודע כיצד להמשיך ולאן להוביל את העסק.
· כאשר יש חוסר מוטיבציה בקרב העובדים בעסק, העובדים באים לעבודה ולא לעבוד. יש חוסר רצון להתאמץ ולהשקיע ורובם עושים את ההכרח והנחוץ אבל לא מעבר לזה. האאוירה היא אווירת נכאים לא נעימה.
· כאשר התוצאות העסקיות בסוף השנה לא משביעות רצון ומגמת הצמיחה היא מתונה או אף שלילית ולא ממש יודעים היכן צריך לשפר.
· כאשר רוצים להתקדם ולצמוח אך לא יודעים כיצד להמשיך הלאה ולאיזה כיוון לגדול ולצמוח.
קטונתי מלקבוע לבעל העסק האם יעוץ עסקי לעסקים נחוץ לעסק שלו או לא. כל בעל עסק יבחן את עסק שבבעלותו או בניהולו ויחליט לאיזה כיוון הוא שייך
כותבת המאמר:
חדוה יוסף יעוץ לעסקים משפחתיים
דוקטורנטית למנהל עסקים בחקר עסקים משפחתיים
נייד 054-9039990
http://www.fbusiness-consulting.co.il/
E-mail: hedvajosef@gmail.com
חונכת מטעם מט"י