אפשר לומר זאת ככלל, בעל עסק משפחתי ירצה להעביר את העסק שייסד ועמל להצלחתו לבני הדור הבא במשפחה, אך המציאות מוכיחה כי לא תמיד זהו הצעד הנבון לעשות. עסק משפחתי נתפס לרוב כמקור לגיבוש משפחתי וכמקור פרנסה לכל בני המשפחה אך במצבים מסוימים שווה לשקול את מכירתו. לעיתים דווקא מכירת העסק היא ההחלטה הנכונה ביותר עבור כל הצדדים.
אז מהן הסיבות הראויות אשר בגינן כדאי לבעל עסק לשקול את מכירתו:
? העבודה הרבה במשך השנים העניקה לבעל העסק ממון שמאפשר לו כעת לנוח על זרי הדפנה והוא מבקש חופש מכל פעילות עסקית שלרוב גם הינה פעילות תובענית. ברור לו שיוכל להעביר את העסק לבני הדור השני אך המעבר לא יקטע את שהותו בעסק ובסופו הוא יגרר לשם. מכירת העסק תניב לו סכום נאה שיאפשר לו להנות מהחופש הצפוי לו ללא דאגה כלכלית לעתידו.
? בשלב מסויים במהלך חיי העסק מגלים שהעשייה כבר לא מלהיבה וכבר אין תשוקה לעשייה. השינויים הפנימיים גורמים לבעל העסק לרצות לעסוק בדברים שהוא אוהב ולא בשגרה העסקית ולכן תשקל בחיוב מכירת העסק ובמקומו תתאפשר ככל הנראה פעילות מעניינת אחרת.
? העסק גורם לקונפליקטים במשפחה. מתגלים בקיעים וסכסוכים בלתי פתירים והעסק מתחיל להתדרדר מבחינת ביצועיו ורווחיו. ההרגשה לעיתים מלווה גם במציאות בה כל בן משפחה "מחזיק" עורך דין מטעמו אשר יגן על מקומו בעסק המשפחתי. מתעוררת תחושה שבסופו לא רק העסק יכשל אלא גם המשפחה תתפרק ולכן עדיפה מכירתו כעת על כשלון כפול בעתיד.
? חוסר יכולת לנהל את העסק מסיבות שונות, אם מפאת תוצאות עסקיות לא טובות שמצביעות על ניהול לקוי או אף מצב לא צפוי בקרב בעל העסק שלא מאפשר לו להמשיך לנהל את העסק ולכן מכירתו היא אכן הצעד הנכון הבא.
? כפי שפתחתי בתחילת דבריי, לרוב נמצא כי בעל העסק מתכוון להעביר את העסק לדור הבא. כאשר מוצאים כי מסיבות שונות שאין המקום כאן לפרטן הדור הבא לא מסוגל לעבוד יחד אזי כדאי למכרו בנקודת השיא ולא כאשר המצב מתחיל להתדרדר.
אם אחת מהסיבות שציינתי לעיל אכן מתקיימת במציאות עדיין לא בהכרח שמכירה היא הצעד הנכון. בשלב זה כדאי לשלב בעסק גורם שלישי, אובייקטיבי, אשר יחווה את דעתו על המצב ויבדוק האם אפשר לעשות שינוי בעסק ללא מכירתו. בהעדר תובנה שכזו אפשר להתקדם לשלב המכירה.
תגובות צפויות למכירה
כאשר מחליטים למכור עסק משפחתי יהיו כאלה שיהיו מופתעים מהמהלך והדבר ינחת עליהם כרעם ביום בהיר. מאידך, יהיו אשר ישמחו ויגידו שאף צפו זאת. הבדלים אלו גוררים גם הבדלים בגישות הפרקטיות, אלה שמיד יתכננו את תהליך המכירה בעוד האחרים עסוקים בעיכול הבשורה. את חלק מהתגובות אפשר לצפות לפי המאפיינים הבאים:
? הבדלי דורות – דור הממייסדים לעומת דור ההמשך. דור המייסדים שמצפה ורוצה במהלך בעוד שדור ההמשך לא מבין מדוע לקיים מהלך זה.
? בין אקטיביסטים לפאסיביים – האקטיביסטים מודעים למתרחש בעסק וקוראים את המפה ותגובתם לרוב הינה הסכמה, בעוד שהפסיבים פחות מודעים למתרחש ולכן ירימו גבה בהיוודע הנתונים.
? בני משפחה מדרגה ראשונה יהיו לרוב מודעים לרצון של המייסד למכור את העסק מאשר בני משפחה מדרגה שניה.
מהו "מחיר" המכירה?
מכירת העסק הוא רעיון שמתגלגל במוחו של בעל העסק ולעיתים שיתוף מספר רב של אנשים ברצון למכירה אינו מהלך נכון מבחינה עסקית, לכן נמצא לרוב אנשים אשר לא משתפים אחרים בכך אלא רק בסיום המהלך. מאידך, צריך לקחת בחשבון שלמהלך הזה יש מחיר שצריך להיות מודעים לו:
? העובדים יכולים לחוש בשינויים קלים בעסק, בגישה, בקבלת ההחלטות והרגשת אי הוודאות שמרחפת באוויר. הם לעיתים מקבלים גם מסרים סותרים מכל מי ששותף לתהליך. אי וודאות לאורך תקופה ארוכה פוגמת בעסק ובמוטיבציה של העובדים להמשיך לעבוד כרגיל.
? בני משפחה שלא שותפו בתהליך ובקבלת ההחלטה עלולים לחוש כי לא הביעו את דעתם וקולם בשיח לא נשמע. תחושה זו יכולה כמובן להעיב על המשך היחסים המשפחתיים גם לאחר מכירת העסק.
? קונפליקטים שהיו חבויים, שלא צפו ושלא דיברו עליהם יכולים בשלב זה לצוף ולעלות על פני השטח מתוך תחושה של "לא רואים אותי".
התרופפות הקשר
במצב הרמוני בעסק, בני המשפחה והעובדים שאינם מבני המשפחה מרגישים במהלך ההתנהלות העסקית הרגילה כי העסק הוא המחבר בינם ויש תחושה של הרמוניה ומשפחה גם אם לא הכל עובד כמו שצריך. במקרים של מכירה קיים הפחד של התרפפות הקשר בסיום המכירה. כמובן שהמציאות לא חייבת להיות כזו. קשרים שהיו רופפים יסתיימו בעת מכירת העסק אך קשרים חזקים ימשיכו להיות כאלה גם אחרי המכירה ולא חסרים דרכים ליצירת ושמירה על קשרים שלא באמצעות העסק אלא בדרכים אחרות.
כעס, דיכאון, קבלה
עולם הפסיכולוגיה אינו זר לנו בעולמנו הפרטי אך גם בעולם העסקי. ישנם שלבים בצער שאנשים עוברים תוך כדי עיבוד כמו: הכחשה, כעס, מיקוח, דיכאון וקבלה. כך קורה עבור אנשים מסוימים כאשר מחליטים למכור את העסק. אבל מה הם בעצם מאבדים? יש שמאבדים את מקור פרנסתם וכל המשתמע מאיבוד מקור בטוח וודאי ויש שמאבדים את מקור הביטוי העצמי ליצירתיות שבהם. לכן, טיפול בנדיבות בעובדים שעוזבים יכול להקל על חווית הפרידה. טקס לדוגמא יכול לעזור או אפילו מתן ליווי ויעוץ אישי.
הדבר תקף לכל העובדים בעסק כולל בעל העסק שהחליט על מכירתו. עצם קבלת ההחלטה לא הופכת עבורו את החוויה לקלה ופשוטה יותר, נהפוך הוא. הוא הדמות שצריכה להוביל מהלך שאולי לא מוסכמת על כל הצדדים ולכן יתקל בהתנגדויות עימן יצטרך להתמודד.
ציפיות ריאליות
מכירת עסק מיוחסת לרוב לקבלת תמורה כלשהי לאנשים שהיו שותפים לעסק ולהצלחתו מלבד לבעל העסק. יש שמצפים לתמורה אשר לעיתים לא ריאליות עבור המכירה. בחברות גדולות היחס לעיתים נקבע לפי ותק, מעמד מקצועי או שיוויון של תמורה בין כולם. אבל מה עושים בעסק קטן יותר? תקשורת ברורה עם תיאום ציפיות יכולה בהחלט לעזור ולהקטין את מידת אי הוודאות בנושא.
לסיכום, ההחלטה למכור עסק משפחתי אינה קלה ופשוטה אך לעיתים היא ההחלטה הנכונה. ניהול נכון של המכירה יביא לתוצאות טובות יותר הן מבחינה כספית והן מבחינת שמירת היחסים במשפחה.
כותבת המאמר:
חדוה יוסף יעוץ לעסקים משפחתיים
דוקטורנטית למנהל עסקים בחקר עסקים משפחתיים
נייד 054-9039990
http://www.fbusiness-consulting.co.il/
E-mail: hedvajosef@gmail.com
חונכת מטעם מט"י