עם עלייה גוברת במספרם של תאונות הדרכים, המלחמה בתופעה הולכת וגוברת. בין אם מדובר במשטרת ישראל, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, או בתנועות שונות כמו "אור ירוק", הקמפיינים נגד נהיגה ללא רישיון, התעלמות מחוקי התעבורה כמו אי-מתן זכות קדימה, נהיגה במהירות מופרזת ונהיגה בהשפעה אלכוהול הולכים וגדלים. כך, היום ניתן לשמוע על הסטטיסטיקות כל הזמן, ברדיו, בעיתון ובטלוויזיה, וההרוגים בתאונות דרכים הופכים מנתונים לשמות, אנשים ובעלי משפחות.
אף על פי כן, רבים "זוכים" לקבל פסילת רישיון מידי שנה, והגורם ההרתעתי לא תמיד אפקטיבי מספיק. לכן היום באמצעות שיטת הניקוד החדשה, גם נהג שהואשם בעבירות "קלות" יחסית עלול לצבור נקודות ובסופם רישיונו עלול להישלל. כך למשל, אי-מתן זכות קדימה יכול "לעלות" לנהג ב-10 נקודות, להביא לידי פסילת רישיון ואף לקנס עד 1500 שקלים.
אחת מהעבירות המוגדרות כחמורות ביותר עפ"י פקודת התעבורה היא נהיגה ללא רישיון. במקרה כזה, צפוי הנהג בפני תקופת מאסר של עד כשנתיים, בנוסף על פסילת רישיון בפועל לתקופה שלא תפחת משלושה חודשים. גם אם מדובר בנער שעוד לא הוציא רישיון, שלילת הרישיון תחול מרגע הוצאת הרישיון ועד למועד שנקבע.
שיטת הניקוד החדשה, גם אם לא לגמרי אפקטיבית, נועדה להרתיע מנהגים מלבצע עבירות תנועה ולצבור נקודות על כל עבירה, כך למעשה יכולה רשות רישוי לעקוב אחרי נהגים שהורשעו בעברות תעבורה. במידה ובמהלך שנתיים צובר הנהג פחות מ-12 נקודות הן נמחקות באופן אוטומטי. במידה והנהג צבר 12 ומעלה הוא ייאלץ לעבור קורס נהיגה מונעת ורק אחרי שעבר את המבחן ימחקו הנקודות שעמדו לחובתו. במידה והנהג צבר 36 נקודות ומעלה יפסל רישיונו באופן אוטומטי ל-3 חודשים ובתום תקופת הפסילה הוא ייאלץ לעבור שוב מבחן תיאוריה.
למרות שיטת הניקוד והחמרת הענישה בתחום, מידי שנה נשללים עוד ועוד רישיונות, בין אם על אי-מתן זכות קדימה, אי עצירה בתמרור אדום, נהיגה במהירות מופרזת ואף נהיגה ללא רישיון. נראה כי נהגים רבים, בעיקר צעירים, מתעלמים פעמים רבות מחוקי התעבורה, וכך בדיוק, עלולה להתרחש תאונה טראגית.