בעשור האחרון, בעקבות קשיים לימודיים בהם נתקלים המורים והתלמידים בבתי הספר, גברה המודעות לקיומם של בעיות קשב וריכוז ולקויות למידה אצל התלמידים והתעורר הצורך בביצוע אבחון פסיכודידקטי לחלק גדול מן התלמידים.
בעיות קשב וריכוז, אלו הן בעיות המקשות על יכולת הריכוז וההקשבה של התלמיד. תלמיד עם בעיות קשב וריכוז, יתפתה לעסוק בדברים אחרים במהלך השיעור, יאבד סבלנות ויקפוץ מנושא לנושא. נוכחות של בעיות קשב וריכוז אצל התלמיד, מפריעה להקשיב ולקלוט את החומר, להשתתף בכיתה ולהצליח במבחנים.
ההתמודדות מול בעיות קשר וריכוז של התלמיד, נעשית לרוב באמצעות רטלין, תרופה להרגעת הגלים האחראיים לאי השקט. רטלין ניתנת רק על ידי מרשם ולאחר אבחון פסיכודידקטי, בו נקבע כי לילד בעיות קשב ורטלין יעזור.
לא כל בעיה לימודית אכן מצריכה טיפול ברטלין ויש צורך באבחון.
ביצוע אבחון לאיתור הבעיה הלימודית
הורים שרווחת ילדיהם חשובה להם, דואגים לבצע לילדים אבחון לילד כבר בשלבים הראשונים של שנות בית הספר, עת נודע להם כי לילד ישנו קושי לימודי. קיימים שני סוגי אבחונים עיקריים: אבחון לקויות למידה, אבחון פסיכודידקטי.
במהלכו של אבחון לקויות למידה, מתבצעת הערכה לכישורים הלימודיים של התלמיד בתחומים שונים: אבחון לקויות למידה ברכישת שפות- נבדקת רמת האנגלית של הילד, אבחון לקויות למידה במתמטיקה - נמדדת היכולת של הילד לחשב ולהבין חישובים מתמטיים, הערכת יכולות הכתיבה וכו.בהתאם לאבחון נקבע האם לתלמיד לקות למידה.
אבחון פסיכו דידקטי, מבצע גם כן הערכה של היכולות הלימודיות של התלמיד אך לצד יכולות לימודיות, בודק אבחון פסיכו דידקטי את האינטליגנציה הרגשית. אבחון פסיכו דידקטי בודק את היכולות מבחינה רגשית ושכלית. במידה ותוצאות אבחון פסיכו דידקטי מראות כי התלמיד סובל מבעיה לימודית או במידה ונקבע כי בעקבות בעיות כאלה ואחרות התלמיד סובל מבעיות קשב, אז הוא יכול לקבל מרשם מורש לרטלין.
ביצוע אבחון פסיכודידקטי יכול להקל על חייו של תלמיד, שזה עתה נכנס למערכת החינוך ונתקל בקושי לימודי.