עיצובי אתרים לא דומה במהותו מהקונספט העיצובי למוצרי פרסום ודפוס. גם בנושא זה צריך להבהיר ולהגדיר את מטרת האתר ואופיו. אם זהו אתר שמטרתו מצגת ובנו בפלאש מולטימדייה או אתר עם קטלוג מוצרים אלקטרוני שמטרתו להציג קטלוג מוצרים ושרותים ואף לבצע רכישה דרך האתר.
במאמר זה אני אכוון יותר לקונספט הגרפי של אתר מסחרי או שיווקי ופחות לאתרי מצגת או אתרים שמטרותיהם פחות שיווקיות ויותר תדמיתיות. זאת אומרת, אתר בפורמט HTML או אתר שנבנה ומנוהל בעזרת מערכות ניהול תוכן כמו גומלה, וורדפרס, אדממה ודרופל. נקודה חשובה
לפני שנתחיל, ברצוני להדגיש שתחום העיצוב הינו עניין של גישה וזוית ראיה. הדברים הנאמרים במאמר זה מייצגים את גישתי גם כגרפיקאי מסחרי למוצרי שיווק ודפוס וגם כמעצב ומקדם אתרים כיום ואין זה אומר שגישות אחרות פחות טובות.
אתגרים בעיצוב אתרים:
בהנחה שרוב הגולשים מגיעים מתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש העיקריים. חשוב לדעת שמשתמש המגיע לאתר מאפשר פרק זמן של שניות ספורות למשוך את תשומת לבו ולעניין אותו ברעיון השיווקי ובמסר של האתר. אם הגולש אינו מוצא את מה שחיפש הוא יעבור מהאתר שלנו לאתר הבא ברשימת התוצאות של מנוע החיפוש. לכן, בתכנון העיצוב, האתגר הוא לעצב ולמתג את האתר כך שיעביר את הרעיון והמסר השיווקי בצורה ידידותית, מהירה וקלה להבנה. אם הגולש יתעניין ותשומת ליבו תיתפס, השגנו את המטרה. הוא ימשיך לגלוש באתר ושם הוא יוכל לקבל פרוט יתר.
עיצוב המתאים לכל המשתמשים
נחמד, הצלחנו להביא את הגולש שהגיע לאתר. כעת עלינו ליצור עבורו סביבה ברורה, פשוטה וקלה להבנה וניווט. אסור לשכוח שאתר הוא למעשה כמו תוכנה עם כפתורים ופקודות. וכמו בכל תוכנת מחשב אחרת, יש סטנדרט מסויים של מבנה המקל על הגולש להבין במהירות ובפשטות כיצד להפעיל ולפעול בכדי להגיע לאן שהוא רוצה ולאן שאתם רוצים שיגיע. תפריט האתר ומבנה הניווט הם אובייקטים שיש לעצב ולתכנן בצורה פשוטה וקלה להעלה. לכן, עיצוב נכון וקל להבנה הוא אלמנט חשוב להשארת הגולש באתר ולגרימת עניין.
אלמנט שיש לחשוב עליו בעיצוב הוא שיש לקחת בחשבון את כל הגולשים או לפחות את רובם. לא לכולם יש מסכים עם רזולוציות גבוהות. אז אולי כדאי לתכנן את האתר ברוחב של מסך בדרגת רזולוצייה נמוכה יותר בכדי להתאים את האתר לציוד מחשבים ומסכים גדול יותר. לכן, כדאי לתכנן את עיצוב האתר כך שיתאים לכלל המשתמשים הפוטנציאלי ולא רק שיתאים לכם.
שילובי הצבעים, פונטים ואלמנטים קבועים.
כמובן שנושא זה תלוי באופי האתר ובסגנון הגולשים הפוטנצייאלים המיועדים להיכנס לאתר זה. יש מקרים בהם נעדיף צבעים חזקים ורועשים, יש נושאים בהם נעדיף את סגנון הצבעים הסולידי ולהשתמש בגוונים רכים ופסטליים יותר ויש מקרים בהם שילוב של צבע אחד ברמות גוון שונה על רקע אחיד ובהיר כמו לבן הוא הבחירה המתאימה ביותר. אני מציע לבחור שילוב של 3 עד 4 צבעים עיקריים ולעבוד רק איתם לאורך כל תהליך העיצוב. ברור שאפשר לשלב גוונים שונים של צבעי הבסיס שבחרתם.
במידה ותרצו לקבל רעיונות לבחירת שילובי צבעי הבסיס, באתר הבא תמצאו מערכת המיועדת למטרה זו עם מבחר של שילובי צבעים לשימושכם. http://www.colorcombos.com/combolibrary.html
ובנושא המלל, גדלים וסגנונות הפונט. יצא לי לראות אתרים בהם השתוללו עם סוגי פונטים שונים, צבעי מלל, גדלים ומה לא. אתר כזה נראה לא ידידותי ומבולבל. אני מציע להשתמש עם עיצוב אחיד של גודל הפונט, הכותרות, הקישורים ועוד פחות או יותר לאורך כל דפי האתר. לקבוע עיצוב אחיד לאלמנטים קבועים כמו כותרות ראשיות וכותרות משנה, מלל מובלט, קישורים ומלל נטוי שכדאי לעצב אחיד לכל אורך האתר. כמו כן, עדיף לעשות שימוש בסוג פונט שהינו סטנדרטי ונמצא בכל המחשבים ולא משהו ייחודי שיש לכם במחשב. משום שגם אם זה יראה נפלא על המחשב שלכם אין זה אומר שזה יראה טוב גם על מחשבים של גולשים אחרים שלהם לא מותקן אותו סוג של פונט במחשב.
מבנה האתר והקונספט העיצובי
זוהי עבודת העיצוב העיקרית בה נקבעים מיקומי התכנים והמודולים השונים באתר. בעניין זה, כדאי לזכור ולהקפיד. לשמור על ידידותיות וקריאת התוכן בצורה נעימה, קלה וברורה. חלוקת מבנה תבנית האתר צריכה להיעשות בהתאם לסגנון התוכן וגודל האתר. למשל. אם נעיצוב תבנית אתר עם ארבע עמודות אנכיות וזהו אתר קטן, לא יהיה לנו מה לשים בארבעה עמודות. לכן, במקרה כזה עדיף לבצע עיצוב של עמודה צדדית צרה בה נמקם את תפריט הכפתורים, תוכן נגלל ואולי תמונת פרסומת קטנה או נפרסם בו את מבצע החודש וכדו. ואילו בעמודה הראשית נשלב את התוכן העיקרי של העמוד. בדרך כלל, בבסיס העיצוב צריך להיות מודול תפריט ראשי, מודול סרגל כפתורים תחתון, מודול המשמש לראש האתר, עמודה צדדית ועמודה ראשית, ובתחתית, מודול נוסף. בו בדרך כלל שמים כתובת, קרדיטים, סרגל כפתורים תחתון, תפריט תחתון, קישורים חשובים וכדו.
לסיכום: עיצוב טוב הוא עיצוב ידידותי המעביר את המסר השיווקי בצורה ברורה ומהירה. ההמלצה שלי לכם, עצבו פשוט, חישבו פשוט. ואחרי שסיימתם, הביטו על העבודה וחישבו כיצד לפשט אותו עוד יותר.
בהצלחה