המשמעויות של עיצוב אתר אינטרנט, המפתח הוא להתמקד בשאלה מהו העיצוב הנכון לתחום העיסוק של האתר. התכלית הראשית של עיצוב האתר היא בעצם ארגון תוכן האתר כך שישיג את מטרתו הראשונית העיקרית באופן הנוח והאינטואיטיבי ביותר.
הנוכחות של העיצוב הגראפי, לדעתי, צריכה להיות מינורית. עיצוב גרפי נכון לאתר אינפורמטיבי מסתכם במעין עיטור עדין למבנה ותו לא.כמובן, לאתרים שונים יש משמעויות שונות, ולכן המשמעות הגראפית והדומיננטיות של העיצוב משתנה מאתר לאתר. באופן אישי אני סולד מאתרים שסובלים מעומס גרפי כמו גם מאתרי פלאש (ויסלחו לי המעצבים). אינטרנט הוא מעוז המידע והאינפורמציה - לא סתם המציאו את המשפט "התוכן הוא המלך". שימו לב שאתרי ענק בעולם, רובם הם אתרים מובילים, לא במקרה בחרו בעיצוב שהוא ממש לא מעוצב.
המקרה הבולט ביותר לדעתי הוא גוגל על כל אתריו: קווים כחולים, גימור בסיסי ב – HTML של בונה אתרים וזהו.
אז למה בכל זאת צריך עיצוב מקצועי לאתר? יש לכך שתי סיבות.
האחת היא הבנת המדיום. מעצבים מתחומים שונים שעשו קרוס אובר לעיצוב אתרים מנסים להעביר את חווית העיצוב שעליה חונכו במשרדי הפרסום אל האינטרנט. אמנם באינטרנט אפשר לעשות זאת בקלות עם כלים מדהימים, אבל בפועל יוצאים להם אתרים מקסימים ומעוצבים להפליא ללא ערך מוסף, שרק מכבידים על השימוש של המשתמש... את גודל המחדלים תראו בעיקר באתרי הסרטים ההוליוודיים, שמרוב ניסיון לתרגם את הסרט לכלי אינטרנטי הפכו לאתרים בלתי-שמישים בעליל.
הסיבה השנייה היא שמעצב מקצועי לאינטרנט (לא כזה שעיצב בבית דפוס או במשרד פרסום) יודע לתכנן את האתר מבחינת ארגון מידע, או להתאים עיצוב שעובד ומצליח למכור ללקוח את המוצרים לפי אופיים. מעצב טוב, מבין את השפעות המבנה הגראפי של האתר על הלקוחות, לרוב תוך שימוש במדדים אובייקטיבים לבחינת אפקטיביות העיצוב כמו מחקרים כמותיים וקבוצות מיקוד.
מעצב מומחה אינטרנט יבנה לכם את העסק האינטרנטי בעוד שמעצב גרפי מצוי "יגמור" לכם את האתר לפני שהתחלתם את השיווק. בטח זכור לכם המקרה של האתר "פרסי" שהמעצבים צבעו בצהוב – גוון שאינו מתאים כלל למסך המחשב.
אפילו דפי זהב השכילו להבין את זה כשתרגמו את הקונספט הארצי לגרסה האינטרנטית.
מבנה נכון לפי סוג האתר
1. אתר אינפורמטיבי צריך עיצוב מינימלי - ראו וואלה, גוגל, YAHOO וכו'
2. אתר בית לעסק צריך להיות מאורגן כמו אתר אינפורמטיבי ורצוי לכלול לתוכו מעט מידע כללי על אופי הפעילות של החברה. אפשר להוסיף תמונות אבל רצוי להמעיט באלמנטים גראפיים ופלאש ובלי שום ספק להימנע ממוזיקת רקע.
3. לאתר מכירות רצוי עיצוב בסיסי - דגש על מידע אינפורמטיבי כמו אמזון.
4. באתרים ייעודיים כמו אתרי הכרויות, אתרי קזינו, אתרי שיווק משחקים ואתרים למכירת מוצר אחד העיצוב צריך להיות ממוקד מוצר, ומטרתו העיקרית לנתב את הגולש למוצר עצמו או לרישום (במקרה של אתר הכרויות) או להורדת התוכנה (במקרה של קזינו או אתר משחק). באתרים האלה העיצוב הוא אומנות מכירה בתוספת אלמנטים גראפיים - וכמו בכל מקום באינטרנט - כמה שפחות יותר טוב!
אולי יעניין אותך גם:
מדריך הקמת דף עסקי בפייסבוק
לסיכום הנה מספר טיפים מנחים לעיצוב מנצח עבור האתר שלכם
1. אתרים מצליחים לרוב צבועים בכחול בזכות תדר הצבע שמקל על העין לספוג אותו במשך שעות רבות.
2. עיצוב כללי מינורי ככל האפשר מדגיש את המידע הרלוונטי באתר
3. לא לעשות שימוש בפלאש -לא כפתורים, ובטח לא סרטון פתיחה לאתר (תראו איך חסכתי לכם 1000 ש"ח במאמר אחד) ובטח ובטח לא לשלב מוזיקת רקע באתר.