האם אתם יכולים לדמיין את עולמכם לפני תקופת התקשורת באמצעות המדיה החברתית ?
הרחבת מעגל הקשרים החברתיים, היכולת שלכם לבטא את עצמכם בכל עת באפיק נוסף באופן שמתקשר עם רבים בו זמנית, השפה המקוצרת שיצר האינטרנט ועוד שינויים רבים שנכנסו לחייכם.
מאת: דני ענבר, קמפיין פרסום באינטרנט, קד"ם באינטרנט
למדיה החברתית השלכות מרובות, לא רק על החיים האישיים, אלא גם על עולם הפרסום, השיווק והיח"צ. תרומתה לו, כמו גם לחייכם, חיובית לרוב – היא מאפשרת להגיע לתובנות אודות הצרכן, מסייעת בפיתוחו של המוצר או השירות, מביאה משב רוח רענן בכל הנוגע למקוריות וחדשנות שיווקית, ואף משפיעה ישירות על מוניטין החברה.
קד"מ ופעילות ברשת החברתית הולכים "יד ביד", (אסטרטגיה ברשתות חברתיות)
בתחום הקד"מ – מהלכים שיווקיים, המתמקדים בשיווק חווייתי בעולם הפיסי, אשר אינם מרחיבים את פעילות השטח למרחב הדיגיטלי, על בסיס הרשת החברתית, מפספסים תועלת יקרת ערך.
הפלטפורמה זמינה וכמעט חינמית (למעט פיתוח אפליקציה ייעודיות לקמפיין), המסר מבקש להתפשט, והקהל צמא למעורבות.
למרות זאת, אנו עדים לקמפיינים רבים, קטנים כגדולים, שעוצרים ברגע שפעילות השטח מסתיימת ולא מותירים את הערוץ שימשיך לעבוד גם אחרי שאנשי ההפקה יקפלו את התפאורה ויישאבו בחזרה ל'חמ"ל'.
אני מנסה להבין למה זה עדיין קורה? איך זה שחברות הקד"מ מתעקשות להמשיך ולהלך בכבדות על פני העולם הפיסי הטוב, הישן והמוכר?
תקציבים מוגבלים? לא בטוח…חוסר נסיון ומחסור בידע? מתחמם… מתחמם… הפחד משינוי? ר ו ת ח! !
כדי לחדד את הנקודה אני רוצה להביא כדוגמה, פנייה של לקוח שביקש לעשות פעילות קד"מ סטנדרטית: ארבע צלמות 'פריימי' שיצלמו בשני ימי שישי כלבים ובעליהם ברחובות תל אביב. המטרה היתה להגיע בסה"כ ל- 1,200 אינטראקציות.
צלמת 'פריימי' בשטח הפעילות
הצענו לאותו לקוח לשדרג את הפעילות ולהוסיף משהו קטן, שיכול לייצר ערך גדול לאותה הפעילות – לייצר תחרות ושיח סביב אותן התמונות שיצולמו בשטח. איפה? בפייסבוק כמובן, תחת טאב ייעודי שנטמיע בדף המותג. איך? על כל תמונה פיסית הודפס קוד שאיפשר למצולם להזין אותו באפליקציה תחת אותו הטאב, לשתף, ובכך להזמין את חבריו לתת לו 'לייק' על התמונה. התמונה המלוייקקת ביותר זיכתה את בעליה במתנה – אוכל פרימיום לכלב, לשנה.שווה!
התוצאה היתה צפויה: על בסיס 1,000 אינטראקציות בשטח, נוספו לדף המותג כ- 5,000 לייקים וחשיפה לעשרות אלפי דפים נוספים, עם שיח ער סביב התחרות ב'וול' של דף המותג.
נכון שזה לא אומר שעכשיו אפשר לנוח רגל על רגל ולרכב על אדי הבאזז. כשיש לך 5,000 אורחים חדשים צריך גם לדעת איך להאכיל אותם… אבל הדוגמה באה להעביר את המסר, שפעילות שטח חוויתית, שאינה גולשת באופן טבעי למרחב הדיגיטלי, כאילו מתעקשת לבודד עצמה ולהגביל את המסר לסביבה הפיסית בה היא מתקיימת. זה הרי אבסורד, שכן מטרת השיווק החוויתי הינה הפוכה לגמרי. אז למה ככה?
יתרונותיה המדיה החברתית וכיצד ניתן להיעזר בהם, לצרכי פרסום, שיווק ויח"צ ?
1. העצמת מסרי הקמפיין והמותג
גולשים עוקבים אחר עמודי מותגים למיניהם ב-Facebook, מגיבים לפוסטים, "מלייקקים", כותבים את דעתם, מוסיפים, מעירים, מבקרים ולוקחים חלק פעיל בשיח שנוצר סביב המוצר או שירותיו.
מאחר ובסיסם של קמפיינים שיווקיים בכלל, הוא התנהגות צרכנית, הפעילות של הגולשים במדיה החברתית, מסייעת באישושה. בנוסף, היא הופכת את המסרים הנלווים למוצר, מפאסיביים לאקטיביים, המהדהדים בראשו של הצרכן הפוטנציאלי.
לכן, יצירת כמות מאסיבית של מאגר גולשים, העוקבים, או לפחות חברים בעמוד המותג ב-Facebook, מהווה נקודת פתיחה מצוינת עבור משווקי המוצר, בכדי ללמוד יותר על הצרכן.
2. הבנה טובה יותר של צרכי הקהל
מדיה חברתית בבסיסה סובבת סביב שיח ושיח כידוע, דורש הקשבה, ולא רק דיבור. המדיה החברתית, מאפשרת למותגים לראשונה, "להקשיב" יותר, מה שמסייע בהבנת צרכיו של הלקוח.
השיח סביב המותג ברשת, מסייע להגיע לתובנות חדשות אודות הלקוח, לשנות את פיתוחו בהתאם, לשפר את שירות הלקוחות ועוד.
3. תקשורת ישירה עם קהל היעד
בעוד מערכת יחסי הציבור, הפרסום והשיווק שפעלה בשיטה הישנה, כיוונה לקהל יעד מסוים, בעיקר בעזרתם של גורמים מתווכים כמו מודעת עיתון למשל, כיום, יכולות חברות לשלוט בעצמן על מערך המסרים אודות מוצריהן ושירותיהן באמצעות המדיה החברתית.
תקשורת בלתי-אמצעית זו, ללא כל תיווך, היא אחד מהאספקטים החשובים ביותר שיש למדיה החברתית להציע, מאחר והיא מאפשרת העברת מסרים מיידית, ואף קבלת פידבק מהיר על כך.
4. מדידת יעילותו של קמפיין בזמן אמת
אין לצפות לתוצאות של בין-לילה, שתניב פעילות ברשתות חברתיות. הדבר לוקח זמן.
יחד עם זאת, חשוב לנצל את יתרונות מאפייניה של תקשורת במדיה חברתית, לקבלת פידבק בזמן אמת. בעבר, ניתן היה לגלות את כישלונו או הצלחתו של קמפיין, רק בסופו. כיום, ניתן למזער נזקים ולערוך שיפורי מקצה בקמפיין, בהתאם לפידבקים המתקבלים במדיה החברתית אודות הקמפיין.