מגוון של אבחונים דידקטיים ניתנים למטופלים בהתאמה אישית על בסיס שיחת היכרות. אבחון פסיכודידקטי יהיה מומלץ לתלמידים אשר החשד כלפיהם כי קשיי התפקוד נובעים מחסם רגשי או ממצוקות רגשיות הגורמות לליקויי למידה.
אבחון פסיכודידקטי הינו שילוב של אבחון דידקטי סטנדרטי יחד עם אבחון פסיכולוגי. על מנת לבצע אבחונים מעמיקים ויסודיים מוטב לפנות אל אבחון פסיכודידקטי מקצועי. פסיכולוג חינוכי מומחה יוכל לנתח ולהציג את פרשנותו אודות המאובחן מתוך הבנה של בעיות נפש אנושיות. מטרתו של אבחון פסיכודידקטי הוא לבחון מהו הפוטנציאל האינטלקטואלי המצוי בתלמיד, ואם אינו עומד מול התוצאות וההישגים הלימודיים בפועל זה מצביע על לקויות למידה ועל יכולות קוגניטיביות נמוכות מן הממוצע.
על מנת לאתר בעיות קשב וריכוז יש לגשת אל אבחונים דידקטיים המכוונים לבחינת קשיים אלו. קיימים אבחונים שונים למציאת בעיות קשב וריכוז, ביניהם ישנו אבחון T.O.V.A אשר הוא אבחון ממוחשב המציג לנבחנים גירויים שונים כאשר עליהם להגיב אל גירוי ולהתעלם מגירוי אחר. זהו אבחון הבוחן את הקשב, את אורך זמן ההקשבה, זמן התגובה לגירויים, עקביות וריכוז - אלו מבדקים אשר יוכלו לסייע באיתור בעיות קשב וריכוז. לאחר בחינת תפקודו של הנבדק, ניתן להחליט האם לבצע את האבחון בשנית בעזרת שימוש בריטלין - כך ניתן יהיה לבדוק את יעילותו של טיפול תרופתי בבעיות אלו.
במידה ונמצאו בעיות קשב וריכוז, יש לבצע פגישה עם הורי המאובחן בתום האבחונים על מנת להסביר מהם בעיות קשב וריכוז ומהן תכניות הטיפול המתאימות ביותר לקשיים הספציפיים של המאובחן. כמו כן, אבחונים המצביעים על ליקויי למידה מעניקים הקלות למידה המאושרות דרך משרד החינוך. אלו יהיו הקלות כמו התאמת מסגרת חינוכית שונה, הארכת זמן בבחינות או שיעורי עזר איטיים יותר לאחר שעות הפעילות הרגילות.