כדי לאתר בעיות קשב וריכוז או לבצע אבחון ליקויי למידה בתלמידים ובאופן רשמי יש להביא את התלמיד או התלמידה לביצוע של אבחונים דידקטיים.
מהם אבחונים דידקטיים ?
אבחון דידקטי נועד לאתר בעיות תפקודיות בילדים או בנוער, לאתר בעיות בלימודים וקושי לעמוד בציפיות ובהישגים הלימודיים של כל ילד ממוצע. אבחון דידקטי מתבצע באמצעות מספר פגישות, המאבחנים בודקים את רמתו של הנבדק במקצועות הליבה : מתמטיקה , עברית, ואנגלית. אם נמצא כי רמתו של הנבדק איננה עולה בקנה אחד עם הרמה הממוצעת של תלמידים בני גילו מסיבה שאיננה ברורה, כנראה שניתן להציג אבחון ליקויי למידה או בעיה אחרת שגורמת לכך.
אבחון פסיכו דידקטי
כדי לאתר בעיות רגשיות שעשויות לפגום בתפקוד או לגרום בעיות קשב וריכוז, ניתן לבצע אבחון פסיכודידקטי מקצועי. אבחון פסיכו דידקטי הוא שילוב של אבחון פסיכולוגי בידי פסיכולוג חינוכי וכן אבחון דידקטי בידי מאבחנים דידקטיים מקצועיים. אבחון פסיכודידקטי יכול לאתר בעיות רגשיות באמצעותו של הניתוח הפסיכולוגי, וכן את היכולות המוטוריות הנבדקות באמצעותו של האבחון הדידקטי.
איך בוחרים אבחונים דידקטיים ?
ראשית כל ניתן לפנות אל המרכז המאבחן ולבצע אבחון סינון. זהו אבחון ראשוני מקדים וקצר, במהלכו נשאלו שאלות מההורים או מהמלווים של התלמידה או התלמידה. לאחר מכן יוצע להם אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי לפי מידת ההתאמה.
אבחון ליקויי למידה
איתור קשיים לימודיים עשויות להשפיע על מצבו החברתי של התלמיד ועל הביטחון העצמי. תלמיד שעבר אבחון ליקויי למידה יכול סופסוף להבין ולהפנים כי הוא בעל ליקויים נורמטיביים, ולחדול לחוש את הבלבול ואת התסכול בהיותו בעל הישגים נמוכים.
אבחון ליקויי למידה יכול להיגרם בשל מגוון של סיבות, אלו יכולות להיות רגשיות, בעיות ביולוגיות מולדות, בעיות קשב וריכוז, ועוד גורמים נוספים.