|
|
|
|
|
האים יש צורך לרישיון בנייה לפרגולה? כיצד להתמודד עם הרשויות?
|
|
|
|
האם יש צורך בהוצאת היתר בנייה על פרגולות?
|
בניית פרגולה היא הליך המחייב קבלת היתר בנייה. דייר המעוניין לקבל היתר לפרגולה (בעברית תקנית: "מצללה") והעומד בהגדרה דנן, יגיש את בקשתו להיתר לועדה המקומית בעיר מגוריו, כאשר הוא זכאי להליך מקוצר, (היות ומדובר בעבודה מצומצמת). הליך זה, אמור להיות פחות מעייף ומייגע מ-בקשה להיתר בניה, בהליך הרגיל. כך למשל לא נדרש, "הדייר"/"מבקש ההיתר" לפטור מהג"א, אישור כיבוי אש וכו'.
|
אילו דברים חשוב לוודא לפני בניית פרגולות ?
|
קיימות עוד שלוש נקודות, שחשוב לבדוק ולוודא, בטרם מגישים את הבקשה לבניית פרגולה:
i. לבדוק האם לא חל היטל השבחה, בהתאם לתכנית בניין עיר. הנושא שונה מעיר לעיר ואין מדיניות אחידה בעניין.
ii. לבדוק מהן הם ההוראות, בדבר מרחק הפרגולה מקו מעקה המרפסת/גג/גבול חצר הבית (מטר? שני מטרים?) ומהן ההוראות בדבר חומרי הגמר, היות וגם בנושאים אלו , המדיניות שונה מעיר לעיר.
iii. לבדוק ולוודא כי בניית הפרגולה לא תחשב בחשבון "השטח הכולל המותר לבנייה". כידוע, לכל בניין/מבנה/מגרש, קיים X אחוזי בניה, המשקפים מטרים רבועים המותרים לבניה.
|
האם יש צורך בתיאום בין כל השכנים?
|
הדבר תלוי בגיאוגרפיה – בעיר או בשכונה. במרבית המקומות אין חובה לקבל אישור מהשכנים לפני הקמת פרגולה, אבל בבניין רב קומות ורב מרפסות (מרפסות שמש ומרפסות גג), דורשות חלק מהרשויות, כי הבקשה להיתר לבניית מצללה, תוגש בתיאום על ידי כל בעלי המרפסות וכי הבנייה תעשה במקביל! כדי למנוע מצב בו נבנות פרגולות בצבעים שונים ומחומרים שונים, בחלק מהמרפסות, דבר היוצר חזות מכוערת לבניין ולרחוב.
|
מה העונש על בניית פרגולה ללא היתר?
|
העונש המקובל הוא הגשת כתב אישום וצו הריסה. במקרה שקיבלתם דרישה כזו, יש לסור לוועדה המקומית, לבדוק מה מותר לפי התנאים ובמידה שיש חריגות, צריך להחזיר את הפרגולה למצב שתעמוד בתנאים.
קפדנות האכיפה משתנה גם היא ממקום למקום. אבל חשוב לזכור שבנייה ללא היתר הוא צל שירדוף אחריכם. הענישה יכולה לבוא בעקבות תלונה של שכן, בעקבות אכיפה מקרית ובמקרים רבים, בעת מכירת הדירה – אז אתם נדרשים להביא אישורים מהעירייה שאין חריגות בנייה.
צור קשר
|
|
|
משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בייעוץ בתחומים מוניציפאליים הקשורים בהוצאת היתרי בניה, תכנון ערים וסביבה, מיסוי,רישוי עסקים,בקשות לשימוש חורג,שינוי יעוד,הכשרת חריגות בניה,ביטול צווי סגירה,הפסקת עבודה,צווי הריסה. בקשות להיתרי בניה, אדריכלות, הנדסה ופקוח על הבניה.
המשרד מספק מענה ייעוצי ללקוחות פרטיים, עסקיים, משרדי עו"ד, גורמים ומוסדות, בהם חברות בניה, ניהול נכסים ואחזקה, רשתות קמעוניות, יבואנים, מושבים וקבוצים, מתקני צבא ובסיסים. רישיונות עסק לאולמות וגני אירועים, בתי ספר, גני ילדים, פעוטונים, מכללות וישיבות, מפעלי תעשייה, חברות היי טק ומחשבים, מרכזי קניות וקניונים, בנקים וחברות ביטוח, מכוני יופי ובריאות, חדרי כושר,קאונטרי קלאב,בריכות שחייה,מתקני ספורט,מספרות,מוזיאונים,בתי קולנוע,בתי אבות,יבואני רכב,חניונים ואולמות תצוגה,מחסנים,רישיונות לאירועים חד פעמים בכל הארץ.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
קלינגר בנימין
יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי
נייד 0523-888813
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה .
כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .
|
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.
|
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי
צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.
|
ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?
|
קיבלת התראה על קנס מינהלי?
בנית ללא היתר?
חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה.
חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי.
וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!
|
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון.
תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש.
במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה.
נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה.
משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.
|
דירת מגורים
בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו.
העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20):
הסוגייה המרכזית שנדונה
האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?
|
מאמרים נוספים בנושא שירותים לעורכי דין
הרפורמה ברישוי עסקים (תיקון 34 לחוק)
לקח זמן אך לאחר עבודת מחקר של חודשים רבים ואפיון עלויות וחסמים בהליכי הרישוי הצלחנו להוציא מסמך מסכם שברובו אומץ. כן הרפורמה כבר כאן. יקח זמן לגורמים להכירה ולהנות מיעילותה, יקח זמן למגישי הבקשות להכיר את דרכי היעול בתהליכי הרישוי החדשים,המפרטים האחידים, רישוי העסקים הדיפרנציאלי אבל ללא ספק תהייה הפחתה של הנטל הבירוקרטי.
|
מינהל התכנון - הנחיות לעריכת נספח יציבות מטרת המסמך: הגדרת העקרונות לעריכת נספח יציבות במסגרת בקרת התכן בהליך הרישוי.
פרטים נוספים, ככל שידרשו, בהתאם לסוג המבנה ומאפייני האתר כמפורט במידע התכנוני אשר משרדנו מפרסם בהמשך.
|
היטל המשולם עבור עליית שוויים של מקרקעין עקב אישור תוכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג.
ככלל, שיעור ההיטל הינו מחצית ההשבחה ומשולם לוועדה המקומית.
תשלום היטל השבחה הינו תנאי למתן תעודה לטאבו, גם אם הזכויות טרם נוצלו. החבות בהיטל השבחה חלה על הבעלים או החוכר לדורות.
קביעת היטל ההשבחה (שומה)
גובה היטל ההשבחה נקבע על ידי שמאי מקרקעין מטעם הוועדה המקומית המעריך את הנכס. גובה ההיטל מחושב על פי מצב תכנוני, פיזי ומשפטי של הנכס, ובהתאם להוראות התוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965.
|
קלינגר בנימין מומחה לתכנון ובניה שמח לשתף ממשק לאיתור בקשות רישוי והיתרי בנייה, אשר נועד להקל על הליך האיתור והקבלה של מידע מפורט בשורה של נושאים, כגון: בקשות לקבלת היתרי בנייה, סטטוסים של טיפול בבקשות, חוות דעת מגורמים שונים, החלטות הוועדה בנוגע לבקשה ועוד - וכן, לצפות בכל המסמכים הסרוקים המקושרים לבקשה.
|
אלה עיקר החידושים שייכנסו לתוקף החל ב-1.4.2021:
מסלולי רישוי מקוצרים להוצאת רישיון עסק (טרם פתיחת העסק):
* מסלול רישוי תצהיר - קבלת רישיון תוך 21 ימים.
* מסלול רישוי מזורז א' - קבלת היתר מזורז ל-180 יום בתוך 21 ימים.
* מסלול רישוי מזורז ב' - קבלת היתר מזורז ל-180 ימים בתוך 49 יום.
העברת בעלות ברישיון באופן אוטומטי:
* עסקים בעלי רישיון עסק בתוקף ושאינם נדרשים באישור משטרה - העברת בעלות באופן מיידי.
* עסקים בעלי רישיון עסק בתוקף ונדרשים באישור משטרה - העברת בעלות בין 14 ימים ועד
|
לעיתים בשל הסכמות עסקיות או בשל סכסוך עולה הצורך בשירותי תמלול משפטי מהיר ומקצועי.
בין שמדובר בדיון בבית משפט שבו נצטרך להציג ראיות מוקלטות ומתומללות באופן מקצועי, ובין שמדובר בצורך לשמור תיעוד סדור של ישיבות ודיונים עסקיים של חברות או של מועצות - בחירה נכונה של חברה העוסקת בשירותי תמלול היא מרכיב חשוב בהצלחת ההגשה. בפוסט מקצועי הבנו את השיקולים שאמוריםלהנחות אתכם בבחירה של חברת שירותי תמלול לבית המשפט.
|
א.
חוק סדר הדין הפלילי (מס') (הסדר מותנה - תשלום לוועדות מקומיות), התשע"ג-2013
ב. מטרת החוק
ביום 2 באוגוסט 2012 פורסם ברשומות חוק סדר הפלילי (תיקון מס' 66), התשע"ב-2012, אשר עניינו סגירת תיק בהסדר (להלן – חוק הסדר מותנה או החוק). תחילתו של חוק הסדר מותנה הוא תשעה חודשים מיום פרסומו, ב - 2 במאי 2013. חוק הסדר מותנה מסמיך תובע לערוך, בתנאים מסוימים, הסדר עם חשוד, במסגרתו מודה חשוד בעובדות, ומסכים לקיים תנאים מתוך רשימה של תנאים המנויים בחוק.
|
|
|
|
|