חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איך להבטיח "נישואים" מוצלחים בין בעל הבית לבין הדייר שלו בשכירות?!

בעל הבית והדייר שלו בשכירות: איך להבטיח "נישואים" מוצלחים ביניהם?!

 

       היחסים בינינו (בעלי הבתים) לבין הדיירים שלנו בשכירות משולים לנישואים ברמה בסיסית כלשהי: יש לנו חוזה כתוב וחתום (כמו ה"כתובה" בחתונה...) מחד-גיסא; לאחריה מתחילה "תקופת השכירות": חיי היום-יום השוטפים, המחייבים שותפות הדדית באחזקת הדירה שלנו – מאידך גיסא.

       לפני הכל אציין בפניכם כי התאור להלן הוא בבחינת "פסיכולוגיה בגרוש", היינו, איני מתיימר להיות מקצוען סופר-דופר בתחומים שלא למדתי אותם פורמאלית: הניתוח שלי בא הן מתוך ניסיון מצטבר בניהול הדירות הפרטיות שלי והן מתוך ליווי של הרבה מלקוחותי הפונים אלי כדי לקבל "עצה חברית" בעיתות משבר ביחסים עם דייריהם. אז אנא קחו את הדברים הבאים בקלות: זו לא תורה משמים – זו סה"כ דרך-חיים, לרוב מתוך "תחושות בטן" כמו גם מהלב.

       אז נתחיל איפוא: "תקופת השכירות" (זה למעשה המונח המשפטי המופיע  בחוזה השכירות – בד"כ שנה אחת, מיום... עד יום...), כמו בצבא, נחלקת לשלושה חלקים עיקריים (תראו בהמשך התאור כי אני "נצמד" למטאפורה הצבאית):

א)   החודש-חודשיים הראשונים – תקופת ה"טירונות". הדייר כ"מטאטא חדש" בדירה שלנו: איכפת לו מאד מעצמו בתוך הדירה. פונה אלינו הרבה פעמים, שואל, מתלונן – על גבול ההטרדה ממש.

ב)    החודש השני-שלישי ואילך – "השירות הצבאי השוטף". תקופה שאמורה להיות

יציבה ורגועה. כל אחד בפינה שלו –  בלי הרבה חיכוכים אחד בשני.

ג)     החודש-חודשיים האחרונים – "סוף השירות". הדייר כבר רואה את עצמו "מחוץ 

לעסק" והרבה פחות איכפת לו מהדירה שלנו.

       איך נבטיח לעצמנו את הצלחת "חיי הנישואים" עם הדייר שלנו בכל אחת מהתקופות הנ"ל, ושההצלחה ב"טירונות" תמשיך בכיף עד "סוף השירות" – זו שאלת המפתח כאן:-

תקופת ה"טירונות" בדירה – בחודשים הראשונים אפשר לצפות כי הדייר "יפגיז" אותנו בטענות על פגמים וליקויים שונים שהוא מגלה בדירה. נא לא להתרגש מכך: "המטאטא החדש" מפגין את עירנותו ואת איכפתיותו!  בואו לא ניקלע לכעסים מיותרים בשל "עודף המרץ" של דיירנו. להיפך, הבה ננצל את זה, שהרי  איננו גרים שם פיזית ולא נהיה מסוגלים להיות ערים כל-כך לשינויים החלים בשטח, כפי שהדייר החדש מגלה: סוף-סוף הוא "העיניים" שלנו בין הקירות ובתוכם. 

       אז אם הבנתם אותי עד כאן, אני ממליץ לכם ב"טירונות" להיות קשובים לטלפונים של הדייר ולהיענות לבקשותיו במידת האפשר, הגם אם זה "מכביד קצת על הכיס" – תזכרו שזו בעצם הזדמנות לתחזק היטב את הדירה מצד אחד, וזה בסיס ליצירת אמון הדדי בהמשך עם הדייר שלנו – מצד שני. במסגרת ההיענות הזו רצוי לבוא לבקר בדירה פעם-פעמיים בחודשים הראשונים כדי "לראות ולהיראות", אך זאת בכפוף ל"כללי המשחק" העקרוניים בתחזוקת הדירה, כפי שאסביר בהמשך.

       מנגד, ברור כי מצב שבו הדייר פונה אלינו בתלונה כל יומיים-שלושה על עוד ליקוי ועל עוד פגם – זה מצב "לא בריא", ועלינו למנוע "התעלקות כרונית" שלו מבעוד מועד.      

       עניין נוסף עליו אני ממליץ לכם להקפיד עם כניסת הדייר החדש: לרשום אותו (או לדאוג שהוא יירשם) מיד בחוזה מול "הרשויות", היינו, העירייה, חברת החשמל ותאגיד המים – לא לחכות עם זה. זו סוגייה שהרבה פעמים נשכחת, ולבעל הבית צריך להיות אינטרס לזכור אותה ולטפל בה מיד בימים הראשונים של תקופת השכירות (מטבע הדברים, הדייר בד"כ מזניח את זה). לסוגייה זו אקדיש אולי מאמר

נפרד באחד הגליונות הבאים...

       הייתי מסכם את תקופת "הטירונות" באלו המלים: לשמור על פאסון פאסיבי ורגוע, להקשיב לדייר שלנו ולהשתדל להיענות ולסייע בעדו; אך לדעת גם להציב גבולות.

תקופת "השירות הצבאי השוטף" – ציינתי כבר כי זו התקופה הארוכה והאמורה-להיות-רגועה ביחסינו עם הדייר שלנו: האמון ההדדי נבנה כבר בחודשים הראשונים, והציפיות ההדדיות – כמה שפחות "להתחכך"...

ובכל זאת, במקרים של תקלות שוטפות במצב הדירה, יש איזשהם "כללי משחק" עקרוניים עליהם אני ממליץ לכם לשמור מבחינתנו כבעלי הבית:

ראשית, כדאי שבעלי מקצוע מטעמנו הם אלה שיגיעו לשטח כאשר צריך לתקן (ולא מטעם הדייר שלנו). לא מעט בעלי דירות "מתחמקים" מזה ומשאירים את הטיפול בכך לדיירים עצמם, כאשר בעל הבית הוא כמו "שולמן ישלם" (זוכרים את המערכון?!) – רק משלם את הכסף בסוף או מתקזז עם הדייר בשכר הדירה השוטף לאותו חודש. ובכן, מנסיוני זו טעות! עדיף שאם קורית תקלה, תתוו מראש את ההתנהלות מולה כך: הדייר יודיע לכם עליה, יקבל הסכמתכם לתקן, כאשר במעמד זה תתנו לו אתם את שמו ואת מספר הטלפון של איש המקצוע המתאים שלכם – והדייר יתאם כבר איתו את הדרוש תיקון. כך תישמר הבקרה השוטפת שלכם על מה שקורה בדירה (כמובן בתנאי שאיש המקצוע הזה מוכר לכם ואמון עליכם: אני בהחלט ממליץ לכם "לשמור" בתיק הדירה רשימת בעלי מקצוע אמינים כאלה...).   

שנית, שאלה מעניינת בסיטואצית התקלה בדירה היא מי צריך לשלם את תיקונה? – זוכרים את חוזה השכירות עליו חתמנו?! – אחד הסעיפים החשובים בחוזה מתייחס לחובת השוכר (=הדייר) לתקן על חשבונו כל נזק או פגם שייגרם למושכר (=הדירה) כתוצאה מהשימוש בו (שצריך להיות זהיר והוגן מצידו של הדייר משך כל תקופת השכירות). לעומת זאת, המשכיר (=בעל הבית) מתחייב לתקן על חשבונו כל קלקול, פגם או נזק שייגרם למושכר כתוצאה מבלאי סביר ורגיל – גם את זה נזכיר כאן, למען ההגינות.

אספר לכם עתה על שתי דוגמאות בהן נתקלתי בקשר לשאלה "מי צריך לשלם":

    האחת, תופעה נפוצה (ותסלחנה לי ה"בנות" כאן) היא סתימת הכיור או פתח ניקוז המים למטה באמבטיה, כאשר הדייר/ת זועק/ת לקרוא לאינסטלטור לשחרר את הסתימה. אוקיי, האינסטלטור מגיע, משחרר ואז מחכים ש"שולמן ישלם"... נכון?!

פה בדיוק הרגע לעצור לפני שנושיט היד לכיס ולשאול את עצמנו מדוע הכיור נסתם?! – ובכן, התשובה השכיחה-סטטיסטית לשאלה זו, יקירי, היא: זה קורה לרוב כתוצאה משערות "עלמת החן הצעירה" שחפפה ראשה במקלחת, והן נשרו להן פנימה אל פתח הניקוז בכיור/באגנית הטוש. רוצה לומר: כאן נעשה שימוש רשלני שהביא משך הזמן לסתימה הזו – הדייר איפוא הוא מי שצריך לשלם את זה ולא בעל הבית!

    דוגמא שנייה היא מסיפור שקרה לי באחת הדירות אותן אני מנהל: קיבלתי קריאה דחופה מהדייר ש"לוח החשמל בדירה נשרף, והיא מנותקת מהזרם". מיד מסרתי לדייר את פרטי החשמלאי שלי כדי שיתאם איתו להגיע מייד ולתקן. ואכן, החשמלאי הגיע בזמן וביצע התיקון לשביעות רצונו של הדייר. אלא שבינתיים הספיק החשמלאי לדווח לי כי לוח החשמל נשרף כתוצאה מכך שהדייר, ברצותו לחמם לעצמו מים בקומקום החשמלי שבמטבח, שפך את המים (לא בכוונה) על התקע החשמלי של הקומקום, היכן שמתחבר לשקע בקיר – מיד נוצר קצר שגרם לשריפת לוח החשמל.  ובכן, הנה לפנינו מקרה מובהק של שימוש בלתי-זהיר ע"י הדייר: בסופו של דבר הוא אכן הסכים לשלם את הוצאות התיקון הזה על חשבונו – אפילו לא התווכחתי איתו.  דוגמא זו מתחברת אף לכלל הראשון שכתבתי לכם: בעל המקצוע שיגיע לשטח לתקן – שיהיה מטעמנו. הוא יהיה גם העד המקצועי שלנו לאירוע, אם וכאשר עלולה להיווצר מחלוקת עם הדייר מי ישלם...

       בצד האחר של "חיי הנישואים" האלה אני בהחלט מציע לכם כבעלי הבית לשמור על איזון ביחסים עם הדייר: כאשר הוא מצלצל ומתריע על תקלה – בדקתם ואכן היא נגרמה כתוצאה מבלאי סביר ורגיל – אנא לשלוח את איש המקצוע שלכם

לתקן אותה מהר ככל האפשר: גם הדייר צריך להיות שבע-רצון מההתנהלות שלכם מול התרעותיו.  אבל – כל זאת בתדירות סבירה. קריאה אחת לחודשיים בתקופת "השירות השוטף" זה נורמאלי; מעבר לזאת – חשד "להתעלקות"... זיכרו "להציב את הגבולות"...   

תקופת "סוף השירות" – בחודשי השכירות האחרונים הדייר שלנו יתנהל בדירה לרוב כמו החייל הותיק בסוף שירותו הצבאי: פחות ופחות איכפתי לסביבת הדירה, על גבול האדישות ואולי אפילו הזלזול. כבעלי הבית שומה עלינו אזי להיות עירניים יותר, וזאת כדי ש"העניינים לא יצאו מכלל שליטה" – ואפילו אם זה קורה בתום לב.

       ראשית לכל הקפידו אתם ביוזמתכם – לרוב 60 יום קודם סיום תקופת השכירות (ועפ"י החוזה עליו חתמתם) – לבדוק אם הדייר רוצה בכלל לממש את האופציה שלו להאריך את השכירות ובמחיר (החדש) כפי שתסכימו ביניכם, או שמא לפנות את הדירה. אם הדייר נשאר, אז יופי: הכל כשורה; תקופת "השירות הצבאי השוטף" נמשכת לה עוד שנה.

       אם הדייר מודיעכם כי הוא מתכונן לפנות את הדירה, כי אז כדאי, כבר במעמד ההודעה שלו, לתכנן שלושה מועדים לביקור שלכם בדירה:

*"מועד ראשון" – 50 עד 55 יום קודם הפינוי.  במועד זה מומלץ לבוא לדירה

    ולתאם עם הדייר ימים ושעות שבהם נוח לכם ולו להראות את הדירה למועמדים

    חדשים. בהזדמנות זו, כשאתם בתוך הדירה, "העיפו מבט", ולו שטחי,  על הנעשה

    בתוכה מבחינה פיזית – כדי להתרשם ממצבה. ב"מועד הראשון" אני מציע לכם  

    גם לבדוק במקביל מה מצב החשבונות השוטפים של הדייר אצל "הרשויות" –

    ארנונה, מים, חשמל, גז, ועד בית – אם לא הצטברו חלילה חובות "מעיקים" כבר

    בשלב מוקדם זה.

*"מועד שני" – יום-יומיים קודם הפינוי. במועד זה, אחרי שווידאתם טלפונית כי

    הדייר כבר "ארוז" לקראת הפינוי שלו, כדאי להגיע כדי "לתפוס בעין" כיצד

    נראית הדירה שלנו כשהיא "חבוייה לה בין הארגזים והמיטלטלין": האם אין

    פגמים, סדקים, תריסים שבורים ו"שאר מבישין" שכאלה (שהרי אנחנו זוכרים:

    לדייר שלנו כבר פחות איכפת מהדירה...).  כמו-כן, במועד זה כדאי שבואו

    מצויידים בעט ובנייר כדי לקרוא ולרשום גם את מצב מוני החשמל/המים/הגז –

    הכל כדי "לתפוס חובות נסתרים" של הדייר (חלילה...) מבעוד מועד.

*"מועד שלישי" – יום הפינוי עצמו.  רצוי לתאם עם הדייר מבעוד מועד מה השעה

    אותו יום, שבה תהיה הדירה ריקה ופנויה מכל אדם ו/או חפץ השייך לו (כך אומר

    גם נוסח החוזה שלנו). עיברו יחד עימו חדר-חדר: ודאו כי כל הציוד שמסרתם לו

    אכן נמצא – והוא תקין.  אחר-כך עיברו עם הדייר על מוני החשמל/המים/הגז, ותנו

    לו לרשום את מצב הקריאה שלכם (אתם אמורים כבר לעשות "שיעורי-בית" יום

    יומיים קודם לכן...).  על בסיס הקריאות האלו תוכלו לבצע את העברת השמות

    המתאימים בחוזי הצרכנות מול הרשויות.

    לבסוף, קבלו חזרה את מפתחות הדירה מידי הדייר (זה אקט חשוב כשלעצמו,

    אפילו אם תכננתם להחליף את הצילינדר בדלת הכניסה).  את הבטחונות שמסר

    לכם הדייר בחתימה על החוזה (צ'קים לפקודת הרשויות, שטר חוב וכיו"ב) –

    החזירו לו רק לאחר שוידאתם כי הוא סיים את חובותיו מול הרשויות עפ"י

    המספרים במצב המונים, כפי שקראתם יחד ביום הפינוי.

    (עכשו הערה לעצמי: אריה – כל התיאור בפיסקה האחרונה מצדיק לכתוב פעם

                                   מאמר נפרד בנושא "תיעוד הדירה שלנו להשכרה" – נא

                                   שנס מותניך בהתאם!).

לסיכום הנושא :   הקשבה, סבלנות, עירנות ופעלתנות מדודה ומושכלת – אלו

    הן מילות מפתח להצלחה ב"נישואים" השנתיים עם השוכר שלנו – תחשבו על זה

    היטב – ורק שיהיה בהצלחה!

                                                                   א   ר   י   ה

נ.ב.  מאמר זה הופץ אל כ-300 חברי "מועדון בעלי בתים בקריות" החיים בארץ ובחו"ל, במסגרתו הם מקבלים אחת לחודש-חודשיים טיפים ועדכונים שונים על הנעשה בשוק הדירות בקריות. אתם מוזמנים להצטרף: כיתבו אלי אל arienir1@gmail.com, ואשמח לענות לכם בהקדם                                                                               

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

משרדי נותן מזה כ-15 שנים שירותי תיווך במכירה/בהשכרה של דירות פרטיות יד-שנייה ב-3 הקריות - ק. ביאליק, ק. מוצקין וק. חיים. ההתמקדות שלי לרוב בבעלי-בתים שיש להם דירות למכירה או להשכרה, ואני נותן להם שירות חד-צדדי. אני יליד הקריות וגר בהן כ-60 שנה, אקדמאי בוגר קורס "ניהול ושיווק נדל"ן למגורים", מורשה משרד המשפטים לעסוק בתיווך מקרקעין (רישיון מס' 742). סגנון העבודה שלי: שיתוף פעולה אישי והדוק עם בעל הבית. אינני מעסיק סוכנים ואיני קשור לרשת נדל"ן גדולה.
נוסף לכך הקמתי לא מזמן "מועדון אינטרנטי" של בעלי-בתים בקריות, המונה כבר כ-250 בעלי דירות בקריות הגרים הן בארץ והן בחו"ל. במסגרתו מקבלים החברים בחינם מדי חודש-חודשיים טיפים ועדכונים שונים על שוק הדירות בקריות, המתפרסמים גם כמאמרים באתרים שונים כמו אתר "מאמרים". אם רצונכם להירשם, כתבו לדוא"ל שלי המתפרסם כאן.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אריה ניר

מאת: אריה נירנדל"ן08/11/121080 צפיות
בחודשים האחרונים, עם פתיחתו של כביש "עוקף קריות", מסתמנת מגמה של מחירי הדירות בדרך עכו. המאמר מנסה להראות זאת ע"י השוואת המחירים כאן אל מחירי הדירות ברחובות דומים כמו קרן היסוד בק. ביאליק ורחוב ההגנה בק. מוצקין.

מאת: אריה נירנדל"ן30/11/111141 צפיות
השכונה ה"מניבה" ביותר מבחינת תשואה שנתית של השקעה בדירות להשכרה בקריות היא, למרבה ההפתעה, קרית חיים מערבית - עם תשואה של 6.22% לקטגוריית דירות 2-2.5 חדרים. במאמר מובאת טבלת נתונים שנאספו על 21 שכונות ורחובות "גדולים" בקריות חיים, מוצקין וביאליק בחודש נובמבר 2011. ממנה ניתן לראות גם שהמגמה הכוללת של תשואה שנתית בגין השכרת דירות בקריות היא סביב ה-5%, וזה לא רע...

מאת: אריה נירבניין ואחזקה - כללי09/08/10900 צפיות
"רכבת המחירים" בקריות "לא עוצרת בתחנה": אמנם לא קרתה "דהירה" של מחירים בשכר הדירה מאז קיץ 2009 עד היום (קיץ 2010), אך עלייה ממוצעת של 13% בק. חיים, של 5% בק. מוצקין ושל 6% בק. ביאליק - בהחלט משדרת מגמה חיובית במחירי שכר הדירה בקריות.

מאת: אריה נירבניין ואחזקה - כללי18/04/101462 צפיות
כדי למכור או להשכיר את דירתנו טוב ויפה, בלי שיהיו לנו צרות- צריכים הרבה זמן וסבלנות.יש 4 מצבים שבהם אנו עלולים לאבד את סבלנותנו ולפספס: כשגרים רחוק מהדירה, כשזו דירת ירושה, כאשר אנחנו אנשי עסקים או בעלי מקצועות חופשיים, כאשר יש לנו "ריגשי" חזק לדירה. במצבים כאלה כדאי לפנות למתווך

מאמרים נוספים בנושא בניין ואחזקה - כללי

מאת: בנימין קלינגרבניין ואחזקה - כללי02/05/223187 צפיות
אז מה זה ארנונה ? ארנונה זה מס שמוטל מכוח חוק בכל שנה והוא מורכב לכאורה ממשוואה מאוד פשוטה: "שטח הנכס" כפול "תעריף לכל מ"ר" – המכפלה של שניהם יוצרת בעצם את החיוב השנתי. אבל למען האמת, זה לא כל כך פשוט, וכפי שנציג כאן, הנתונים של "שטח" ו"תעריף" מצריכים בדיקה דקדקנית ועשויים להתפרש במספר אופנים. וכל שינוי קטן במשוואה הזאת יכול להביא להפחתה של עשרות אחוזים בחיוב הארנונה!

מאת: אבי דוידיבניין ואחזקה - כללי30/01/223541 צפיות
מה חשוב לדעת בשביל להבין מה זה תבע בצורה פשוטה

מאת: פורטל בתיםבניין ואחזקה - כללי23/08/211517 צפיות
כאשר אתם צריכים לבצע עבודות שונות בבית שלכם, לא תמיד פשוט להבין למי צריך להתקשר כדי שעבודות אלו יבוצעו. ישנם בעלי מקצוע מומחים מסוגים שונים כמו חשמלאי, אינסטלטור או קבלן שיפוצים. אבל מה קורה כאשר אתם רוצים לבצע תיקונים ומשימות תחזוקה ופשוט לא בורכתם בכישורים המתאימים?

מאת: פורטל בתיםבניין ואחזקה - כללי28/07/211449 צפיות
מחפשים חברת ניהול ואחזקת בתים בצפון? רגע לפני שאתם בוחרים בחברה כזו או אחרת עליכם לתת את הדעת על הנושאים הבאים:

מאת: פורטל בתיםבניין ואחזקה - כללי31/05/211714 צפיות
המגורים בעיר גדולה כמו חיפה אינה אומרת שעל הבניין שלכם להיראות אפרורי וקודר. להיפך, חיפה עטופה בכל כך הרבה טבע ירוק ומוריק, שזו חובה של ממש להקים גינה משותפת. גינה בבניין תסב הרבה הנאה לדיירים וילדיהם, הם יוכלו לבלות בחוץ, או על הגג, תלוי איפה תמוקם הגינה המשותפת, והבניין יראה פשוט נפלא, ייחודי ומלא באופי. אם שאלתם את עצמכם מה לעשות כדי להקים גינה, כל הפרטים לפניכם:

מאת: פורטל בתיםבניין ואחזקה - כללי31/05/211694 צפיות
המציאות הטכנולוגית שקיימת כיום, שינתה את החיים שלנו מקצה לקצה בהמון היבטים. ואחד התחומים שהשתנה גם כן כתוצאה מכניסת הטכנולוגיה לחיינו הוא ניהול ועד הבית. טכנולוגיה מתקדמת אשר מותאמת לתחום של ניהול בתים, הפכה את תהליך הניהול למאוד פשוט וידידותי ובעזרת תכנה לניהול בניינים אפשר לנהל את ועד הבית בצורה חכמה, אפקטיבית ובעיקר, שקופה, שזהו פרמטר לא פחות חשוב.

מאת: רוני הכהןבניין ואחזקה - כללי18/05/211907 צפיות
זה קשור הרבה לבחירה של עיצוב פנים נכון, וקשור גם כן לבחירה של חברת ניקיון משרדים שיודעת מה נדרש ממנה על מנת לשמר את החלל הזה נקי מלכלוך ואבק.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica