מתי נפנה אל מתווך נדל"ן לצורך מכירה או השכרת הדירה שלנו?!
לרוב מסתדרים היום אנשים בעצמם: רוצים למכור את מכוניתכם, רהיטים או מוצרי חשמל בביתכם?! – היכנסו לאתר אינטרנט מתאים, פרסמו (עם תמונות או בלי תמונות) בחינם – והתחילו למכור.
האמת גם במכירת הדירה שלנו או בהשכרתה אפשר להסתדר לרוב בעצמנו, בלי להזדקק למתווך: מדוע לשלם עמלת תיווך אם אנו יכולים לעשות זאת לבד?...
אלא מה? - זוכרים שחתמתי את אחד המאמרים שלי אליכם בעבר במלים "זמן רב וסבלנות" ?! – אלו הן 2 מילות המפתח לצורך הניתוח להלן.
כי מכירה או השכרה של דירה היא תהליך ארוך ומורכב הרבה יותר ממכירת חפצים. מרגע שפרסמנו את הדירה, מתחיל גל של מתעניינים – מול כל אחד ואחד צריך לדעת הן איך להתמודד ולשכנע לקנות/לשכור את דירתנו במחיר הטוב ביותר לנו, והן איך למיין מבין המועמדים את הקונה/השוכר המתאים ביותר, "שלא ניפול בהמשך".
בנוסף, יש בשטח גורמים אחרים העלולים "להקשות" על התהליך, כמו הדייר הנוכחי שגר אצלנו בשכירות וצריכים לתאם איתו כל פעם מתי אפשר להראות את הדירה (תאמינו לי ש"אין לו עניין רב בכך" – וזה בלשון המעטה...), ועוד כהנה וכהנה.
בקיצור – כל זה מצריך זמן וסבלנות!!!
כדי להיכנס תיכף לתשובה לשאלה "מתי כדאי בכל-זאת לפנות אל מתווך נדל"ן" – אקדים ואומר:
"מי שגר בדירה שהוא מוכר – הוא המוכר הכי טוב שלה" (ואינו זקוק לשלם בעד שירותי תיווך...).
אז מתי כן לפנות למתווך? - ובכן, במהלך שנות עבודתי כאיש תיווך בקריות, איבחנתי ארבעה מצבים עיקריים שבהם רצוי לשקול לפנות למתווך. הכל סובב סביב 2 המלים "זמן" ו"סבלנות". רוצה לומר – למכור/להשכיר דירה בצורה יעילה לוקח הרבה זמן, וצריכים לכך המון סבלנות - ממש כך!!! לכן:-
1) אנשים הגרים רחוק מדירתם הנמכרת/מושכרת – עדיף שיפנו אל מתווך:
עצם הנסיעה כל פעם ממקום המגורים שלנו בעיר האחרת (לצורך כך, אפילו מי שגר בקרית אתא וצריך להגיע פעם אחר פעם לק.חיים/לק.מוצקין/לק. ביאליק) – היא "שריפת זמן" על חשבון הסבלנות הנדרשת לצורך איתור הקונה/השוכר הטוב עבורנו. תבינו: אין כאן "זבנג וגמרנו" – זהו תהליך ארוך, שבמהלכו צריכים לנסוע המון פעמים לדירה כדי להראותה לעוד ועוד פונים (אנחנו הרי לא מעוניינים לאבד לקוחות...); לעתים תכופות צריכים לנסוע שוב אל אותו מועמד, כי יש לו עוד כמה פרטים לברר... ואל תשכחו את הדייר שלנו בשכירות, שגם מולו צריכים להיות "דיפלומטים" בתיאומים לקראת... – בקיצור, זה ממש מייגע, ותוצאתו איבוד הסבלנות הנדרשת כאן כדי למצוא את המועמד המתאים. שמעתי לא מעט סיפורים מפי בעלי בתים כאלה שהצטערו כי מכרו את דירתם בקריות במחיר נמוך מדי, או יותר גרוע, כשבעלי דירות מתלוננים על דיירים שלהם בשכירות שעושים להם צרות: לא משלמים את שכר הדירה בזמן, מתעלמים מתשלומי החשמל והארנונה, עושים בדירה כבשלהם, ועוד ועוד. כל זה תוצאה של מעט סבלנות בעת המכירה/ההשכרה, כי "הזמן קצר"...
אני אומר לכם ממש קטגורית: אם אתם גרים רחוק מהדירה בקריות – פנו אל מתווך מקומי מהקריות!!! - הוא אמור לעשות לכם את העבודה!
2) אנשים המקבלים את הדירה בירושה או כשההורים המבוגרים עוברים
לדיור מוגן ומוסרים לילדיהם את האחריות לטיפול בדירת מגוריהם
(לשעבר) – או-אז כדאי לשקול לפנות למתווך.
אספר לכם כאן מנסיוני על שני "מופעים" פחות נעימים, כאלה
המצדיקים פנייה למתווך, לעניות דעתי:
· הזיקה של היורשים/הילדים האחראים לדירה היא חלשה: בד"כ יצאו
כבר מהבית מזמן, לא גרים בה בשנים האחרונות, הטעם שלהם "צעיר יותר"... לכן – אפילו אם גרים קרוב – אין כבר סבלנות לדירה הזו, ועלולים לקבל החלטות שגויות ב"רגע האמת" – להיפטר ממנה מהר (במכירה), או יותר גרוע, (בהשכרה) להכניס מיד דיירים חדשים בשכירות כדי (כביכול) "שיהיה כסף לממן את שהות ההורים בדיור
החדש" (זה משפט נפוץ במופע כזה...) – ואז, אחרי תקופה קצרה, מגלים בעצם שהשוכרים החדשים הינם "משענת קנה רצוץ"...
· בין היורשים/האחראים תמיד יימצא "האח התורן" (לרוב זהו האח
הבכור), עליו מטילים בני המשפחה את האחריות למכור/להשכיר (כאילו בשם "הכבוד"), והאחרים "משקיפים מהצד": במקרה הטוב הם פאסיביים ושותקים; במקרה הפחות טוב מתערבים יותר מדי, ועלולים אפילו לגרום לסכסוך משפחתי שלא לצורך. תנסו "להרגיש" את "האח התורן" הזה, שלא זו בלבד שטרח, פירסם, אירגן, תיאם, התחיל לראות מתעניינים – ובסופו של דבר יוצא "הכבשה השחורה" של המשפחה.
לפיכך, במצב כפי שתואר לעיל, המתווך העושה את העבודה עבור כל המשפחה – לא רק חוסך זמן וסבלנות, אלא הוא גם מעין "צד ג'" אובייקטיבי, שפחות יתערבו לו במהלך העבודה ויאפשרו לו להגיע למטרה (מכירת הדירה במחיר טוב או השכרתה לדיירים טובים) – ביעילות.
3) אנשי עסקים/בעלי מקצועות חופשיים הטרודים תמיד ב"אלף ואחד
דברים": הקדשת זמן וסבלנות למכירה/להשכרת דירה ממש לא בראש מעייניהם! בהקשר לכך, תמיד אזכור את אחד הלקוחות שלי (שאנו בידידות קרובה) – איש עסקים מצליח: מצאתי עבורו קונה לדירתו (השנייה, לא זו שבה הוא גר) במחיר גבוה כזה שממש לא חלמתי כי אפשר להוציא מהדירה הזו. קבענו להיפגש אצל עורך הדין כדי לחתום על חוזה המכר – הוא שכח להגיע לפגישה – הקונה כעס וביטל את העיסקה(!) – כמה חבל...
לפיכך, לאנשי עסקים אני ממליץ מראש לשקול לפנות אל מתווך. "זמן שווה כסף" זו אימרה רלבנטית כאן בהחלט: למתווך אמור להיות את הזמן ואת הסבלנות שכה דרושים כאן. בנוסף, הוא ידאג לדרבן, לדחוף, לתת תזכורת בשלבים קריטיים של התהליך – תאמינו לי אנשי עסקים טובים שלי, זה שווה את תשלום שכר הטירחה בסופו של דבר...
4) אנשים בעלי "רגשי" גבוה לדירה שלהם – לרוב אלה הם הורים מבוגרים
הגרים שנים רבות בדירתם הנמכרת/המושכרת, השקיעו בה ממיטב
כספם ומירצם, ופיתחו כלפיה רגשות חזקים (ממש כך...) משך כל השנים
הללו: הם שואפים לקבל (בצדק מבחינתם) תמורה הולמת.
מולם מתייצבים המועמדים שבאים לראות את הדירה שפורסמה –
בשאיפה להוריד את המחיר כמה שיותר.
או-אז מתחילות מצד הקונים/השוכרים אמירות "אנטי" ("רג'קטים"
בלע"ז או "התנגדויות" בלשון הקודש) מסוג: "אוי, איזה שיפוץ גדול
צריך לבצע כאן...", "עשרות אלפי שקלים יעלה לי" – זה הרג'קט הנפוץ
ביותר כאן. מולם נאלץ בעל הבית "להתגונן": "השקעתי עד עכשו
המון – איני מוריד גרוש..."; "זו הכלה...".
בקיצור, זו סיטואציה מאד לא נעימה למוכר/למשכיר: יש מהם
שמתעצבנים ואפילו מאבדים העשתונות (ב"עידנא דריתחא" בטוח שלא
נהיה אזי יעילים).
לכן, אם אתם במצב כזה, תחשבו חיובית לפנות אל מתווך: בכל מקרה
הוא "משקיף מן הצד" ופחות ייקח אל הלב אמירות אנטי מן הסוג
שתואר לעיל. אני יכול רק לספר לכם מנסיוני בסיטואציות כאלו במכירת
דירות של לקוחות: תמיד אני מחייך אל ה"רג'קטור" התורן, כשבתוך
עצמי משתחררת לה המנטרה: "רג'קטים אף-פעם לא נגמרים – הם רק
מתחלפים..." – ואז אני ממשיך את המכירה (או את ההשכרה) כאילו לא
קרה דבר, והכל בסבר פנים שוחקות (אם זה מוגזם, אז הפנים שלי
ובכלל שפת הגוף הופכים להיות סרקסטיים כאלה – והתהליך ממשיך לו
בשלווה וביעילות... עד הסוף הטוב).
לסיכום, אתם זוכרים?! בכל המצבים שתוארו כאן שם המשחק זה
סבלנות ועוד פעם סבלנות: לתאם ולבוא שוב ושוב כדי להראות את הדירה
(כשגרים רחוק ממנה); לעשות את העבודה באובייקטיביות (כשזו דירת
ירושה); להתמקד במכירת הדירה/בהשכרתה עם פחות התעסקויות בנושאים אחרים (כשזו דירה של אנשי עסקים); ובלי להחצין יותר מדי רגשות (כשמתעמתים מול "רג'קטולוגים" למיניהם) – ובכן, במצבים אלה ראוי לשקול לפנות אל מתווך שיעשה את העבודה עבורנו.
נ.ב. מאמר זה הופץ אל כ-250 חברי "מועדון בעלי בתים בקריות" החיים בארץ ובחו"ל, במסגרתו הם מקבלים אחת לחודש-חודשיים טיפים ועדכונים שונים על הנעשה בשוק הדירות בקריות. אתם מוזמנים להצטרף: כיתבו אלי אל arienir1@gmail.com, ואשמח לענות לכם בהקדם.