כמעט בכל בית ספר קיימים תלמידים המתקשים בלימודים, מתקשים בעמידה במטלות או בשיעורי הבית שבית הספר מכתיב, ולכן הם נפקדים מן השיעורים. תופעה זו מוכרת למאבחנים הממונים על אבחונים דידקטיים לתלמידים. לעיתים רבות מקור בעיית הזנחת השיעורים של תלמידים היא בשל קשיי למידה מורכבים, קשיים המייצרים פערים בין הרצון לבצע ובין היכולת והמגבלות התפקודיות.
הורים החושדים בכך כי ילדיהם לוקים בבעיות ליקויי למידה יוכלו לפנות לביצוע של אבחון פסיכודידקטי מקצועי. אבחון פסיכו דידקטי נערך באמצעות שילוב מבוקר של אבחונים דידקטיים יחד עם אבחון פסיכולוגי מקצועי. התמודדות של ילדים עם קשיי תפקוד איננה פשוטה והם זקוקים לתמיכה מההורים ומצוות המורים בבית הספר. סיוע של אבחון פסיכולוגי יכול לסבר את אזני ההורים ולהעניק להם הערכה מקצועית מהימנה ודרכים לטיפול.
באמצעותם של אבחונים דידקטיים נקבע אומדן מצבו של המאובחן בלימודים, נערכות בחינות המודדות את כישורי הלמידה של התלמיד, את הישגיו הלימודיים, את הבנת הנקרא שלו, ואת יכולת הריכוזית שלו. איתור ליקויי למידה תועיל לתלמיד המאובחן בהמשך כשיחזור להשתלב בכיתת הלימודים בבית הספר ויקבל הקלות מיוחדות.
אבחון פסיכודידקטי המורכב משיחות עם פסיכולוג חינוכי קיים לשם הבעת חוות דעת בתחום הרגשי והנפשי. הייעוץ הפסיכולוגי יגבש את ממצאיו של אבחון פסיכו דידקטי מושלם. דו"ח הנתונים של האבחון יעניק את האינפורמציה בדבר בזיכרון, הבחנה שמיעתית, קשב, טכניקת קריאה, התבטאות בכתב של התלמיד המאובחן ועוד. למעשה, אבחון פסיכודידקטי מקנה הערכה מקיפה ונרחבת של הנבדקים.
אבחון פסיכו דידקטי המתבצע באמצעות אינטגרציה של אבחונים דידקטיים מקצועיים יחד עם אבחונים פסיכולוגיים הם דרך להתמודד עם קשיים. התהליך המתבצע באמצעותו של אבחון פסיכודידקטי מצריך סבלנות גבוהה מן ההורים ומהתלמידים למטרה נעלה וחשובה.