נסיבות שאינן ברורות בנוגע לקשיי תפקודו של ילד בלימודים, מובילות אל צורך בפנייה לאבחון דידקטי. האבחון המקצועי מיועד לבדוק את המאובחנים ולאתר אצלם את הגורמים לקושי אם בבחינה מוטורית , רגשית או התנהגותית. האבחון נועד גם לספק המלצות להמשך אבחון – מעמיק ונקודתי יותר, או לאתר את הדרכים הנכונות לטפל בהפרעות שנתגלו, באם נתגלו.
האבחון מתבסס על ההבנה שיכולותיו וכישוריו הלימודיים של תלמיד נדרשים להמדד באופן מקצועי על מנת להגיע למסקנות ברות סמכא לגביהם. אבחון דידקטי מוכר היטב למערכת החינוך ואף מעניקה הקלות משמעותיות לבעלי קשיים וליקויים בלמידה ובתפקוד. אבחון דידקטי נערך בידיהם המקצועיות של בעלי ההכשרה המקצועית הנדרשת לשם כך, אולם אינם פסיכולוגים במקצועם ובמהותם. אבחון פסיכודידקטי מייצר סינתזה של אבחון מהימן ביותר, זאת מכיוון שמבוצע על ידי שילוב אינטגרטיבי של פסיכולוג מיומן ומאבחן דידקטי מוסמך.
אבחון פסיכודידקטי מייצר תרשים המפרט את האינטליגנציה של הנבחן, את מערכת הקשיים הרגשיים אם ישנם, ואת הישגיו הלימודיים. אבחון משותף פסיכו דידקטי של בעלי המומחיות עשוי למצוא בו זמנית את הקשיים בתפקוד, את השורש והיווצרותם ואת מקור הבעיה, וכמו כן, לערוך פרשנות פסיכולוגית כיצד ניתן לטפל בליקויים.
את הנתונים שנמצאו במבדק מעדכנים בתיקו האישי של התלמיד, וכן, מעבירים את המידע המקצועי והטיפול להורים האפוטרופוסים של הילד.
אבחונים דידקטיים מעריכים את מצבו של התלמיד ומגבשים המלצות לייעול התפקוד, וכן, התאמות של חוגי העשרה. ניתן לטפל בליקויים מסוימים באמצעות ריפוי בעיסוק, שיעורי עזר מוערכים בזמן לתרגול איטי יותר של תכני הלימודים, סיוע בניהול זמנים וארגון הלימודים , סיוע בעבודה בול מחשב, חוגים, פעילות ספורטיבית, טיפול באמצעות תרפיות ושיטות רפואה אלטרנטיביות וכדומה.