מגמות אופנתיות בעיצוב בלוגים והשפעתן על יצירת התכנים
מגמות חדשות בעיצוב אתרים, כפי שמצביע עליהן המעצב הבריטי, ג'קוב גוב, מטביעות את חותמן על הגולש, תופסות את עינו ומרשימות אותו. כשהן משלימות את הנושא או המסר של האתר, אומר גוב, הוא יכול להיות דרך אפקטיבית ביצירות רושם בלתי נשכח על המשתמשים. ובפרט – כשמשתמשים בהן במיקום מרשים במיוחד כמו בכותרת של האתר (header) , בשפה המקצועית – הן תופסות את העין מייד. בפוסט זה אנתח שתי מגמות, עליהן מצביע ג'קוב: השימוש באיורים ובכתב-יד בעיצוב ה-header של האתר, כדי להצביע על חשיבותו של הקול האישי הייחודי בבלוג – הן בעיצוב והן בתכנים.
האיור כמהדהד את הקול הפרטי
הרצון הראשוני של יוצרי התוכן האנושיים, עוד מימי הנואמים ביוון העתיקה הוא להשמיע את הקול הפרטי, הייחודי בכיכר השוק לפני עשרות נואמים לפניך ואחריך; להציג את הייחוד שלך או של העסק שלך גם בתוך מיליארדי האתרים, שלהם תבניות עיצוב אחידות ויכולת הפצת תכנים זהה.
הדוגמה של design Blog What משקפת תפריט עליון סטטי סטנדרטי לאתר אינטרנט, המחלק את קטגוריות התוכן לתחומים המקובלים: מי אנחנו, תיק עבודות, שירותים, שאלות נפוצות, בלוג, סיפורי לקוח. לכאורה, עיצוב המשותף למיליונים, שלא לומר מיליארדי אתרי אינטרנט ובלוגים. בכל זאת, העיצוב המוצע משקף טון ייחודי, אחר, הבולט לעין.
שפת הרטרו ורגשות החום
המעצבים יצרו בתפריט אווירה שונה בסגנון רטרו. רטרו – רגשות נוסטלגיים לעבר, המייצגים תפיסה אידיאליסטית של העבר, שבו היה קשר בין אישי רב יותר בין אנשים מהקשר הקיים כיום. סגנון הרטרו מיוצג בעזרת התסרוקת והפאות של הדמות הגברית. האיור, מגמה מודרנית בעיצוב אתרים כיום, מחבר אותי רגשית לתפריט, מאפשר לי להזדהות עימו ולחפש בו פרטים מעניינים. המשחק בגווני החום יוצר אווירה חמה וביתית, כשהפונט הלבן המתנגש עימם מייצג בהירות ומיקוד. בגדי הבחורה, כמו גם נעלי הדמויות הן צבע חם אחר, כתום, המשתלב עם החום.
בעיצוב מדברים על שפה. הפנייה הרגשית בעזרת העיצוב האישי בסגנון הרטרו עומדת בניגוד למסר המילולי של עכשוויות: כותרת המשנה What will you blog today – מעבירה מסר ברור: אנחנו כאן בשביל הצרכים הנוכחיים של נוכחות ברשת: טשטוש מה בין בלוג לאתר והקמת בלוגים תדמיתיים.
אותו ייחוד בשפה העיצוב, שמציעה החברה, יבוא לידי ביטוי בתכנים הספציפיים של הכותב בבלוג: השמעת קול ייחודי, תפיסה, דעות או טון שיבלטו בין ים הדעות ההגיגים והמידע שמציעה הרשת.
זהו מסר קוסם ואנושי ביותר: גם בתוך שלל האפשרויות והדוגמאות, אני יכול לבטא את עצמי ולהשמיע את קולי הפרטי. עיצוב כזה הוא פתיח מזמין לבלוג, המעניק לגולש תחושה כי כאן הוא יכול לשמוע קול אחר, מעניין ואמיתי.
כתב היד בעיצוב האתר – רמז לקול האישי
מגמה נוספת בעיצוב נוכחי של אתרים ובלוגים היא של שימוש בכתב יד. השימוש העיצובי בכתב יד לתפריט התוכן, גם כאן עבור נושאים סטנדרטיים מצביע על אותה מגמה נוגעת לב: אנושיות. שבירות הנורמות – עמוד הבית הוא האחרון ברשימה ולא הראשון; חוסר האחידות של האותיות, גודלן השונה, אפילו העקמומיות שלהן, משקפות חוסר שלמות. מה יותר נוגע ללב מאשר פגמים, חוסר הצלחה לעמוד ב"קווים" המקובלים תרתי משמע ואף ילדותיות מה ? אם מדובר בבלוג, שנועד להשמיע את קולו האישי של הכותב בקקופוניה התקשורתית של מיליארדי קולות אחרים, חוסר השלמות נוגע ללב הגולש, גורם לו להזדהות עם הכותב רגשית ומסקרנת אותו להיכנס ולעיין בתכניו.
גם השימוש בהומור, ובפרט בהומור עצמי, שמביע איור זה, תמיד מסייע לחיבור רגשי ולהשפעה על הגולש. הוא מומלץ מאוד בשימוש בתוכן ומאפשר להעביר את הקלילות המצופה בבלוג.
האישי הוא האנושי
לסיכום, לכל מקימי הבלוגים שבינינו – זכרו כי הבלוג נועד להשמיע את קולכם האישי לטוב ולרע. אל תשכחו ואל תזנחו את עיצובו, לא כל כך מבחינה תדמיתית, כמקובל באתרים, אלא מבחינת העברת מסרים. תוכן הוא לא רק מילים, הוא גם תמונות. וכשאלה משלימים זה את זה לכדי תמונה אחת ברורה, אם כי לא מושלמת, פגומה מעט, לא אחידה ולגמרי לגמרי אנושית, נוצרת מסגרת נהדרת, אמינה לעניין שאנו רוצים ליצור בקרב הגולש ולנאמנות שאנו רוצים ליצור אצלו לבלוג שלנו.
כתיבה שיווקית לאינטרנט, ייעוץ עסקי בכתיבה, כתיבת תוכן לאתר