הורים רבים שואלים את עצמם מתי יש לבצע לילדיהם אבחון פסיכו דידקטי - או אבחון ליקויי למידה – ואיך זה מתבצע. אבחון פסיכודידקטי מורכב מאבחון פסיכולוגי המתבצע על-ידי פסיכולוגית חינוכית וממאבחן/ת דידקטי אשר עבר קורס מקצועי בתחום ומוכשר ומוסמך לבצע אבחון דידקטי מקצועי.
אז מתי לבצע אבחון פסיכו דידקטי לילדכם? יש לבצע אבחון פסיכודידקטי כאשר אתם מבחינים כי קיימים לאורך זמן קשיי למידה ותפקוד משמעותיים. קשיים האלה – הניתנים להערכה באמצעות אבחון דידקטי - מתבטאים בביצוע לא יעיל של אחת או יותר ממיומנויות לימודיות. בעיות במיומנויות אלה נקראות ליקויי למידה ומכאן השם אבחון ליקויי למידה המאבחן בעיות בקריאה (למשל, קריאה איטית ושגויה), בכתיבה (כתב יד לא ברור, כתיב שגוי, לדוגמה), בהבעה שגויה בעל פה בעברית, בבצוע שגוי של חישובים חשבוניים, בליקויים בזיכרון, באי-יכולת בהתמדה ובקשיים בארגון.
למה בכלל צריך אבחון פסיכו דידקטי לילדכם? אבחון פסיכודידקטי מקצועי ומהימן מסייע רבות ללומד וללומדת להתגבר על תחושת תסכול שנובעת ממחשבה ש"משהו לא בסדר" או ש"אני בעייתי". אבחון דידקטי מנתח את הבעיה של הלומד או הלומד ומסייע הן לנבחן (הוא מבין מה עליו לעשות) והן לבוחן (כיצד יש לעזור לנבחן). לרוב, אבחון ליקויי למידה נערך כבר בגיל צעיר במהלך הלימודים במסגרות החינוכיות: בית הספר היסודי, חטיבת הביניים והתיכון. במקרים אחרים – כמו של תלמידים לתארים מתקדמים ואף מבוגרים לא נערך אבחון פסיכודידקטי בגיל צעיר ועל כן יש לערוך אבחון ראשוני בשלב מאוחר יותר.
אין צורך בשום הכנות מיוחדות לקראת אבחון פסיכו דידקטי וכל שיש לעשות הוא להגיע לאבחון במצב של ערנות וריכוז, לאחר שנת לילה מלאה של שמונה שעות וארוחת בוקר. אבחון ליקויי למידה דורש מתן רקע מלא בדבר עברו הרפואי של המאובחן, תרופות שהוא נוטל ואבחונים קודמים. על מנת להביא להצלחת האבחון – אבחון דידקטי ופסיכולוגי – יש להימנע מנטילת תרופות כמו ריטלין לפני עריכת הבדיקה.