שגיאות כתיב הן תופעה שכיחה אצל ילדים. רק לקראת סיום כיתה ו' נוהגים רוב הילדים נוהגים לכתוב בצורה תקינה, תמיד ניתן לעבור איתם אבחון פסיכודידקטי או אבחון דידקטי כדי לטפל בבעיה, ואולם על מנת לפתור את השגיאות באופן מלא יש להבין כיצד התופעה נוצרת.
בתקופת הגן נהוג ללמד את הילדים את היסודות של האותיות בעברית בעזרת שמיעה – הם מפתחים מודעות לצלילים בשפה העברית, ועם התחלת הלימודים בבית הספר היסודי רוב הילדים כותבים את המילים ע"פ שמיעה בלבד. כתיבה דרך שמיעה גורמת לכך שבמקרים רבים ילדים משמיטים אותיות אהו"י כשהן אינן נשמעות, וכן מתפתח בלבול בין אותיות דומות כגון ח' ו-כ'.
למרות שנהוג להמתין עד כיתה ו' לביצוע של אבחונים כגון אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי לילד, ניתן לבצע אבחון ליקויי למידה גם לפני כן במידה והתופעה חמורה – אפשר להתחיל אבחון ליקויי למידה כבר בגיל הזה משום שישנה הסתברות שהתופעה נגרמת מסיבות שונות כגון קשיים בזיכרון החזותי.
במהלך תוכניות אבחונים דידקטיים, אבחון פסיכודידקטי או אבחון ליקויי למידה שנעשו בעבר נמצא שאחת מהדוגמאות הנפוצות ביותר לשגיאות כתיב שמקורן בהקניית השפה דרך השמיעה היא ההחלפה של עיצור אחד באחר בעל צליל שונה. ההגייה של האות פ' עשויה להיכתב באות ב', והילד עשוי לכתוב "כבתתי" במקום "כתבתי". רק בגילאים מאוחרים יותר מתפתחת אצל הילד ההבנה שהמילה לא תמיד נכתבת בדיוק כפי שהיא נשמעת. בכיתה ב' נהוג ללמד את חוקי השפה השונים ואת השורשים של המילים על מנת לפתח אצל הילד את ההבנה המלאה של השפה העברית – וכך, למשל, להימנע משגיאות כתיב שמקורן בשורש של המילה.
במידה והטעויות חוזרות על עצמן, מומלץ לשלוח את הילד למעבר של אבחונים שונים: אבחון פסיכודידקטי, אבחון דידקטי, או אבחון ליקויי למידה. ניתן גם לבדוק את הנושא דרך קלינאית תקשורת אשר מוסמכת לבדוק בעיות שפה הקשורות ללימודים וכן לבצע אבחון ליקויי למידה. באם התופעה לא נעלמת לקראת כיתה ו' נהוג לבצע אבחונים דידקטיים כדי לאתר לקויות דומות הקשורות לשפה.
במידה ונמצא שהילד הוא לקוי למידה במהלך אבחונים דידקטיים שנעשו, ניתן לתת לתלמיד הקלות שונות שיכולות לעזור לו בהתמודדות עם התופעה. אבחונים דידקטיים מורכבים ממערכת של מבחנים הקובעים את רמת הידע של המאובחן והכישורים שלו במקצועות הנלמדים, בין היתר בעברית, ודרכם ניתן לזהות קשיים ונקודות תורפה שונות. בתקופת התיכון נהוג לתת התעלמות משגיאות כתיב לליקויי למידה במהלך מבחן, וכן במהלך אבחון דידקטי ניתן להמליץ על מתן שאלון בעל פה.