חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תקופת האמנציפציה ( המאה ה18)

מאת: דיויד שילד כץתאולוגיה14/01/20092933 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

המדינות מתנערות מהדת (ב-1648 היה סוף מלחמת הדתות בעולם ונחתם "הסכם ווסטפליה") וטוענות שהשכל יפתור את בעיות העולם, ע"י התפתחות המדע. עולה השאלה מה עושים עם היהודים ומתחילה תקופת האמנציפציה, שוויון זכיות ונפתחת תקופה חדשה בתוך הקהילה היהודית. לפני כן יהודי היה חי בתוך הקהילה היהודית הלכתית והחלופות שלו היו או מעבר לקהילה אחרת או התבוללות. עם תחילת תקופת האמנציפציה ונאורות- מדינות מגבילות את כוח הקהילות כדי לתת תוקף לפרט וכך מתחיל תהליך של שבירת הקהילות. כתוצאה מכך צומח מעמד ביניים שהפסיק לעשות ביטוח בריאות בחו"ל להיות דתי אך לא נדרש להתנצר. יחד עם האמנציפציה הייתה ירידה בסמכות של הרבנים בנושא המשפט העברי. במאה ה- 14 נידוי היה עונש מרכזי אך במאה ה-17 אי אפשר להשתמש בעונש זה כי אפשר לגבש חיים חילופיים והקהילה כמרכז החיים מאבדת את תוקפה ומחולקת לקהילה שבפנים וקהילה שבחוץ:

•·         ההלכה מפסיקה להיות חוק מחייב של הקהילה.

•·         יציאה מהקהילה- מעבר מקהילה גיאוגרפית לקהילה וולונטרית (ע"פ מנחם פרידמן סוציולוג מבר- אילן) ."היה יהודי בביתך ואדם בצאתך" (הירש). הרב צריך יותר לשכנע ולהיות קשוב לרחשי הציבור. ויש מעבר להלכות הנוגעות לספרה הדתית בלבד (ופחות לספרה הציבורית- מדינית). הסיבה ללמה אני עושה /לא עושה לא קשורה למערכת הענישה של התורה. היהדות הפכה להיות ממוקדת בתחום הפולחני ופחות בספרה הציבורית, והוגלתה מהתחום המדיני.

•·         פרופ' צבי זוהר שרצה להראות שבמדינות האסלאם ככל שהייתה פחות חדירה שלה לתרבות הציבורית היא הייתה יותר סובלנית וגמישה. ככל שמערכות השליטה נכנסות רואים יותר תופעות של האורתודוכסיה האשכנזית.

תגובה לאמנציפציה

אורתודוקסיה- "החדש אסור מהתורה" (החכם סת"ם)- היציאה מהקהילה יוצר את תנועת האורתודוקסיה, המינוח אורתודוקסיה- דרך האמת. הקהילה היהודית ניסתה להגן על עצמה מול הנאורות (חומות מול התבוללות) ע"י דרך האמת של הדת ולכן מי שכן נשאר בקהילה עובר תהליך של סגירה והתכנסות בתוך הקהילה והתנגדות לשינויים המודרניים ואף הקצנה בפסיקה. הלכות ממרים, פרק ב', עמ' 77:

הלכה יג'- התורה אומרת במפורש שאסור להוסיף או לגרוע והרי בה"ד יכול להוסיף ולגרוע - אומר הרמב"ם שבה"ד בא ואומר כי לא הבנו את התורה ומפרש לפי הבנתו שלו.

התנועה הקונסרבטיבית - כל המקורות רלבנטיים (גם חילוניים) אך אנו מחויבים לכלל גוף ההלכה ולא רק לפסקי ההלכה הספציפיים, כלומר ניתן לפתח את כללי ההלכה בצורה שאנו רוצים אך לא מחויבים ספציפית לכללי ההלכה. הקונסרבטיביים בוחרים לעצמם מתוך כלל ההלכה את מה שהם רוצים בהתאם לשינויי הזמן. הרצון לשינוי בא מבחוץ אך העבודה של הפסיקה הקונסרבטיבית היא עבודה הלכתית מבפנים (הצדקה לפי מקור ישן/דעת מיעוט), עבודה עם המקורות לא כתרבות והשראה אלה כתרבות הלכתית.

הרפורמים - המשפט העברי בשימוש כהשראה תרבותית. אנו לא מחויבים לפסקי ההלכה ואנו נקבע את ה"שורה התחתונה" ונשתמש בהלכה אבל נקודת המוצא תוכל להיות מבחוץ ולאו דווקא מההלכה עצמה (ראייה בשתי עיניים תרבותית יהודית וראייה מודרנית). ה' לא קובע את אורכות החיים אחד לאחד אלה נותן להם משמעות.ואפשרות לצילום אירועים של הזמן האחרון

ריקונסטרוקציוניסטים- "הבונים מחדש", אחת הבעיות של היהדות היא חסר במשמעות... מתייחסים למשפט העברי כתרבות והם פחות נוגעים לכללי וחוקי המשפט עצמו, הם מחפשים משמעות רוחנית (למשל: חתונה אלטרנטיבית).

מע' חילוניות- מע' הומניסטיות אוניברסאלית:

1. קבוצה שרואה ביהדות מקור תרבותי (סוציאליות וכו') אך לא סמכותי מחייב.

2. מע' משפט לאומית- לזקק את המשפט העברי למדינה המודרנית.

3. תנועה שרוצה שלרבנות לא תהיה שליטה על הנישואין והגירושין, מנסים לכתוב הלכה חילונית פלורליסטית, שנותנת  ליהדות החילונית משמעות.

למרות התהפוכות במאתיים השנה האחרונות גם תקופתנו נקראת תק' האחרונים מתוך אידיאולוגיה, שהיא לתת סמכות לחכמים היום כממשיכי דרכם של הגאונים הקודמים (ראשונים וגדולי האחרונים).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דיויד שילד כץ

מאת: דיויד שילד כץעסקים קטנים ובינוניים17/08/101595 צפיות
הרבה דגים בים בשוק ההובלות שוק ההובלות בישראל הינו שוק רווי משתתפים כאשר מחסום הכניסה אליו נמוך יחסית, מכאן שיש לבחון היטב את החברה המובילה ולדעת כי קיימתם סקר שוק ראשוני זאת שלא תופתעו ודעו את כל מה שצריך וחשוב לקבל מחברת הובלה, לא מדובר בעוד הליך סטנדרטי ובשיקול הדעת יש לקחת מספר גורמים שאת רובם נפרט להלן.

מאת: דיויד שילד כץצילום06/04/096505 צפיות
הצילום מספק ידע- משמעות הצילום הינה יצירת יחס מסוים אל העולם, יחס דמוי ידע. הצילום מספק את רוב הידע שיש לבני אדם על מראה העבר ועל ההווה. הידע הכתוב אודות אדם או אירוע נחשב כאינטרפרטציה ואילו התמונות אינן נראות כתיאורים של העולם אלא כחלק ממנו.

מאת: דיויד שילד כץאדריכלות פנים01/04/091301 צפיות
איזה כיף מזל טוב לי, קניתי אתמול בית חדש לגמרי והבית שלי הוא הבית הכי מדהים בעולם. בית פרטי ברעננה, מה עוד אפשר לבקש. הכי כיף זה שקיבלתי יחד עם הבית את כל הדברים שצריך, ככה שאני לא צריכה לשבת ולתכנן או לארגן את הבית. לא צריך להתקשר לאף ספק ולא צריך לבדוק שיש לבית את כל האלמנטים שצריך כמו למשל: מטבח, כיריים, כביסה, חדרים, כיור, סלון, ספות, חדרי ילדים, חדרי מבוגרים וכל מה שצריך. בעצם אין תקלות ולא צריך להביא חשמלאי או איש תחזור שיתקן וישפץ, שיבנה קיר גבס או כל מני שטויות כאלה.

מאת: דיויד שילד כץקופירייטינג10/02/091511 צפיות
במקביל להתפתחות של רשת האינטרנט בשנים האחרונות, חלה עלייה בדרישת הגולשים לתכנים מקוריים, זמינים ורלוונטים במגוון רחב של נושאים ותחומי עניין. אתרי האינטרנט והפורטלים המובילים בישראל כבר הבינו, שעליהם לפרוס בפני הגולשים היצע רב של תכנים בנושאים שלא קיבלו עד כה התייחסות מספקת ברשת האינטרנט. התפתחות הווב 2.0 אפשרה לכל אחד מהגולשים להיות על גבי הרשת עיתונאי, סופר, פובלציסט, משורר ומה לא. אך כתיבת תכנים ומאמרים ברשת האינטרנט שונה במהותה מכתיבת תכנים ומאמרים לכל מדיה תקשורתית אחרת.

מאת: דיויד שילד כץתקשורת11/01/092178 צפיות
אם ננתח את הפרסומת המשודרות כיום עפ"י כללי האתיקה של הרשות השנייה (2005), ישנם מספר סוגיות בעיות לגבי שידורו התקין של הפרסומת. אם נבחן את סעיף 3 בכללי האתיקה, שמדבר על פגיעה בכבוד האדם, נוכל לראות בבירור שכבודו של האדם הוא עקרון אוניברסאלי

מאת: דיויד שילד כץתקשורת11/01/092399 צפיות
בשנת 1993 קם הערוץ המסחרי הראשון בישראל. מאז ועד היום חלו שינויים רבים בדפוסי הפיקוח על הפרסומות ברשות השנייה, שאת השינויים אפשר לחלק למספר תקופות.

מאת: דיויד שילד כץמוסיקה07/01/093053 צפיות
הכתרתה של פופאה היא אחת מהאופרות הגדולות בכל הזמנים והיא הראשונה שבה מוצאים איפיון דרמטי ומוזיקאלי. היא הראשונה שעוסקת בשאלות פילוסופיות ולא יהיו הרבה מהסוג הזה. יהיו אופרות שיעסקו בטיבו של השלטון, של הקונפליקטים בין מוסר ופוליטיקה ובמיוחד יהפוך לחשוב ביותר במאה ה - 20 אבל אנו בקושי מגיעים לשם, וגם טוסקה עוסקת בשאלות הללו אם כי מזווית שונה. זוהי אופרה המבוססת על דמויות אמיתיות וכן ברעיונות מופשטים. זה די יוצא דופן, שהדברים מגיעים יחד.

מאמרים נוספים בנושא תאולוגיה

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196469 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196459 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196525 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/19102805 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/196207 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/196129 צפיות
בולוציונים טוענים שבצעד אחר צעד, שינויים התרחשו בצורות החיים הפשוטות והסתיימו בסדר המופתי הקיים היום שאפשר רק להתפעל ממנו.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/196154 צפיות
יש אנשים החושבים שכל החיים התפתחו מהפשוט מאוד למורכב מאוד. ההשערה הזאת מתגלה כבדיחה גרועה, בבואנו לבחון את מורכבותם של החיים הפשוטים ביותר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica