חפש מאמרים:
שלום אורח
22.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תמ"א 38 הולכת להיות קלה יותר לבצוע-קלינגר,הצעת חוק

הכנסת השמונה-עשרה

הצעת חוק של חברהכנסת זבולון אורלב

פ/2304/18

הצעת חוקהמקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה) (תיקון – הקלתהתנאיםלאישור תוכנית חיזוק), התש"ע–2010

תיקוןסעיף 1

1.

בחוק המקרקעין (חיזוק בתיםמשותפים מפני רעידות אדמה),התשס"ח–2008[1] (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 1, אחרי ההגדרה "מפקח"יבוא:

""רוברגיל" – של מי שבבעלותםלמעלה מ 50% מהדירות בבית המשותף, להן צמוד לפחות50% מהרכושהמשותף;

"תוכניתהגשה" – תוכנית בניההמצורפת לבקשה להיתר בניה;"

תיקוןסעיף 2

2.

בסעיף 2(א) לחוקהעיקרי, במקום הרישה עד המילים "ברכוש משותף" יבוא "ביקשובעלי דירות לבצעעבודות בניה הכוללות עבודות על פי תוכנית חיזוק, שאינן הריסת הביתהמשותףעל פי שינוי מס' 2 של תמ"א 38ובניית בנין חדשתחתיו".

תיקוןסעיף 3

3.

בסעיף 3 לחוק העיקרי–

(1) המילים"שאינו הרחבת דירה או בניית דירה חדשה כאמור בסעיפים 4 או 5" –יימחקו;

(2) במקום"רוב בעלי הדירות בבית המשותף" יבוא "רוברגיל".

תיקוןסעיף 4

4.

בסעיף 4 לחוק העיקרי,במקום "מי שבבעלותם שישים אחוזים מהדירות בביתהמשותף" יבוא "רוב רגיל".

תיקוןסעיף 5

5.

בסעיף 5(א) לחוק העיקרי –

(1) המילים"שמספרן אינו עולה על שליש ממספרהדירות שהיו בבית המשותף ערב ביצועהעבודה (בסעיף זה – המועד הקובע) וששטח רצפתןהכולל אינו עולה על שלישמשטח רצפתן הכולל של כל הדירות בבית המשותף במועד הקובע" –יימחקו;

(2) אחרי"לאשר את ביצוע העבודה" יבוא "בהתאם לתוכניתהגשה";

(3) במקום"בעלי הדירות שבמועד הקובע היו בבעלותם שני שליש מהדירות בבית המשותףושני שלישים מהרכוש המשותף" יבוא ""רוב רגיל מבעליהדירות";

(4) במקום "המועד הקובע" יבוא"במועד קבלת ההחלטה".

הוספתסעיף 6א

6.

אחרי סעיף 6 לחוקהעיקרי יבוא:

"הוצאתחלקים מהרכושהמשותף

6א.

(א) עלאף האמור בכל חיקוק, החלטה בדבר שינוייםברכוש המשותף אשר מבוצעים במסגרתעבודות החיזוק, לרבות הוצאת חלקים מהרכוש המשותףלשם התקנת חניות והצמדתןלדירה, טעונה רוב רגיל.

(ב) בעלדירה אשר רואה עצמו כנפגע מהותיתמהחלטה כאמור בסעיף קטן (א), יהיה רשאילעתור למפקח על פי סעיף 6לחוק."

דברי הסבר

חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפיםמפני רעידות אדמה),התשס"ח–2008 (להלן – החוק העיקרי) חוקק על מנת להקל עלהוצאה לפועל של חיזוק מבניםכנגד רעידת אדמה במסגרת תמ"א 38. תמ"א 38נתנה תמריץ תכנוני לביצוע החיזוק, בדרך שלהגדלת זכויות בניה למבנים ישניםכאשר המטרה הייתה כי השווי הכלכלי של הזכויותהמוגדלות יממן את חיזוקהמבנה הישן, ואף ישפר את חזות הבניין לרבות התקנת מעלית,ובמקרים רבים אףהרחבת הדירות הקיימות. תמ"א 38 קיבלה תוקף בשנת 2005, כאשר רק בתיםבודדיםחוזקו לפי אותה תמ"א וזאת בעיקר עקב הצורך בהסכמת כל בעלי הדירות. על מנתלפתור בעיה זו חוקק החוק ב-2008. תיקון זה בא להקל על ביצוע עבודות חיזוקהמבניםבמסגרת תמ"א 38 (להלן – עבודת החיזוק) בעקבות החסמים שהתגלו בעתיישוםהחוק.

תיקוןסעיף 2 בהתאםלסעיף 2(א) לחוק העיקרי ההוראה בחוק המאפשרת לרוב לאכוף על המיעוטביצועעבודת חיזוק אינה ישימה, שכן תנאי מקדמי לאפשרות האכיפה הינה הוצאת "היתרבניה". הוצאת היתר בניה כרוכה בהוצאה כספית רבה, לרבות עבודה של הועדההמקומיתלתכנון ובניה, תשלום היטל השבחה, הפעלת שמאים מתכננים, ותשלוםאגרות בסכומיםהמגיעים למאות אלפי שקלים.

אין יזם אשר ישים את כספו על קרןהצבי ובטרם הוא יודעכי המפקח על הבתים המשותפים יקבל את תביעת הרוב,ישקיע סכומי כסף נכבדים בהוצאתהיתר בניה. לכן מוצע כי על מנת להחיל אתאפשרות התביעה כנגד המיעוט, תספיק המצאתתוכנית ההגשה של הבקשה להיתרבניה, בה מפורטת מהות העבודות המבוקשות. אם בסופו שלדבר יוצא היתר בניהשונה מהותית מתוכנית ההגשה שהוצגה בדיון אצל המפקח, וכתוצאה מכךנפגעוזכויותיו של מי מבעלי הדירות, יהיה זכאי זה לפי סעיף 6א' המוצע לקבל סעדמהמפקח.

תיקוןסעיפים 3 ו- 4חוקי עזר עירוניים רבים קובעים כי במקרה של מבנה מסוכן ישלחייב את בעליהבית המשותף להוציא את המבנה מגדר מבנה מסוכן, וזאת אףבאמצעות הגשת תביעה פליליתכנגד בעלי הדירות בבניין. הצעת החוק מניחה כיבנין שאינו עומד בתקן של רעידת אדמהועלול להתמוטט בעקבות רעידת אדמה דומהלמבנה מסוכן, ולכן יש להקל את מתן האפשרותלבעלי הדירות לבצע עבודותחיזוק בבניין. אי לכך, מוצע לאפשר לרוב רגיל של 51% מבעליהדירות לבצע אתעבודות החיזוק במקום רוב של 60% לגבי הרחבת דירות ורוב של 66%לבנייתדירות חדשות.

תיקוןסעיף 5(א) בסעיף זה הוגבלו מס' דירות חדשות שניתן לבנות במסגרתעבודות החיזוק לשלישמכמות הדירות שיש בבנין. הצעת החוק מניחה כי הגבלה זומיותרת, במיוחד לאור שינוימס' 2 לתמ"א 38 מיום 4.2.10, המאפשר את הגדלתמס' יחידות הדיור שתבנינה גם לקומתהעמודים וגם בגג הבניין. בנוסף, קיימתמגמה ברשויות המקומיות לאשר בניית קומה נוספתלצורך חיזוק הבניין ותוכניותכאלו אושרו בראשון לציון וברמת גן. הגבלת מספר הדירותתוציא את העבודותהללו ועבודות נוספות כגון חדרי יציאה לגג, מגדר החוק ועל מנתלבצען יהיהצורך בהסכמת 100% מבעלי הדירות.

הוספתסעיף 6א סעיף זה מאפשר לקבלהחלטה על שינויים ברכוש המשותף, אשר מבוצעיםבמסגרת עבודות החיזוק, לרבות הוצאתחלקים מהרכוש המשותף לשם התקנת חניותוהצמדתן לדירות, ברוב רגיל של 51% מבעליהדירות שלהם 51% מהרכוש המשותף,כיום דרושה הסכמה של 100% מבעלי הדירות, וזאת עלמנת להקל על בעלי הדירותלאשר תוכניות חיזוק הבניין ולהימנע ממצב של דיירים סרבנים.במידה ובעלדירה רואה עצמו כנפגע מהחלטה על פי סעיף זה, הוא יהיה רשאי לעתור למפקחעלפי סעיף 6 לחוק.

הצעת החוק נוסחה על ידי עורך הדיןיצחק נטוביץ לבקשתחבר הכנסת זבולון אורלב.

---------------------------------

הוגשה ליו"ר הכנסתוהסגנים

והונחה על שולחן הכנסתביום

ב' בניסן התש"ע –17.3.10

 

העתק-קלינגרבן,ייועץ לענינים מונציפלים.



[1] ס"ח התשס"ח, עמ'154.

Benjamin Klinger http://www.klinger.co.il/
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
קלינגר בנימין יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי נייד 0523-888813
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון25/07/233145 צפיות
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה . כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/233229 צפיות
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים25/07/233338 צפיות
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.

מאת: בנימין קלינגריזמות עסקית13/12/223325 צפיות
ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/223006 צפיות
קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/223049 צפיות
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

מאת: בנימין קלינגרמו"מ16/11/222803 צפיות
דירת מגורים בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו. העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20): הסוגייה המרכזית שנדונה האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?

מאמרים נוספים בנושא דמוקרטיה ושלטון

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/233229 צפיות
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

מאת: אדיר בנימינידמוקרטיה ושלטון25/06/231973 צפיות
מידת ההשפעה של הרשתות החברתיות על אופן התנהלותם של נבחרי ציבור. אנחנו יודעים שהתופעה קיימת וגם ערים להשפעותיה. אך עד כמה שונה כיום הזירה הציבורית ביחס לעידן הקודם?

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/223049 צפיות
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון31/12/201353 צפיות
משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בייעוץ ייצוג ועבודה מול גורמים מוניציפאלים הקשורים בהוצאת היתרי בניה, תכנון ערים וסביבה, מיסוי,רישוי עסקים,בקשות לשימוש חורג,שינוי יעוד,הכשרת חריגות בניה,ביטול צווי סגירה,הפסקת עבודה,צווי הריסה. בקשות לשינוי תב"ע ,היתרי בניה, אדריכלות, קידום בקשות ,זירוז הליכים בירוקרטים ,יעוץ סטטוטורי, הסדרים והסכמים עם הרשויות, שרותי הנדסה ופקוח על הבניה.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון27/03/201518 צפיות
תיקון 116 לחוק התכנון והבניה מהווה מהפכה בחוק התכנון והבניה. הוא מחמיר מאד, מטיל צווי הריסה בסיטונות וקנסות של מאות אלפי שקלים, ומצמצם את סמכויות השופטים בבתי המשפט.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון11/01/201536 צפיות
מה הוא רישיון עסק? עסקים הפועלים בתחומים שונים נדרשים בהוצאת רישיון עסק – היתר מכוח חוק רישוי עסקים הניתן על ידי משרד הרישוי ברשות המקומית ומהווה אישור לפעילותו התקינה של העסק. הרישיון מעיד כי בעסק מסוים ננקטו כל האמצעים הנדרשים לשמירה על בריאותו, ביטחונו, בטיחותו ואיכות חייו של הציבור. בהתאם, קבלת הרישיון מותנית בעמידה בכל התנאים שהציבו הרשויות, בהם סידורי כיבוי אש, תנאי תברואה נאותים, בטיחות מבנים ועוד. משרד הרישוי הוא גם זה שאחראי על אכיפת החוק ורשאי להטיל סנקציות על עסקים שאינם עומדים בתנאיו

מאת: אבי דוידידמוקרטיה ושלטון07/04/191657 צפיות
מדריך למתחילים אודות הגשת עתירות לבג"צ.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica