כאשר ילד אינו מתקדם בקצב הלימודים של הכיתה מתחילות להידלק נורות אדומות במערכת החינוך ואצל ההורים. במידה והתופעה נמשכת על פני זמן, היא יכולה להתבטא בתסכול של הילד מלימודים, הימנעות משיעורים, פחד ממבחנים, תוצאות שאינן כגודל ההשקעה, או חוסר השפעה של עזרה בלימודים. במקרים אלו מייעצים גורמים חינוכיים לשלוח אותו לאבחון פסיכו דידקטי . לעיתים, יהיו אלו ההורים אשר ישימו לב שהתלמיד אינו מצליח כפי יכולתו ויבקשו את האבחון בעצמם.
אבחון פסיכו דידקטי, מטרתו אבחון ליקויי למידה -תופעות המשפיעות על יכולת הלמידה של הילד, ולהתאים להם תהליך אשר יעזור לתלמיד להתקדם בקצב של הכיתה. ליקויי לימידה מקורן במערכת העצבית, ומתבטאים בבעיות בקליטה בכתב או בע"פ, בכתיבה, הבנת הנקרא, מספרים ועוד.
אבחון פסיכו דידקטי מועבר על ידי פסיכולוג המתמחה באבחון דידקטי (לימודי). לחלופין, ניתן לבצע אבחון משותף לפסיכולוג ומאבחן דידקטי אשר יתנו אבחנה משותפת. המאבחן הפסיכולוגי מתבונן ביכולותיו השכליות (ה-IQ) והרגשיות של האדם, ואילו המאבחן הדידקטי מתבונן ביכולותיו ללמוד, לקלוט מידע מהסביבה ולהביע את עצמו. מאבחן דידקטי יהיה בקיא בהוראה, בחינוך מיוחד ובצרכים של ילדים בעלי לקויות למידה, הוא יזהה את יכולותיו האמיתיות של הילד מבחינת רמת משכל ורגש, ויוכל באבחון ליקויי למידה להעריך באיזו מידה ליקויים אלו משפיעים על יכולותיו.
המאבחן המומחה ללקויי למידה , בניגוד לפסיכולוג, מעריך את הכישורים והיכולת בתחומי התיפקוד השונים ומספק אבחנה מבדלת בין ליקויים שונים ורמת תפקוד. המאבחן משתמש במבחנים שהותאמו במיוחד לאוכלוסיות חריגות, והם בנויים ומיועדים לנבדקים בעלי קשיים שונים: נבדקים שיכולת הכתיבה והסימון שלהם לקוייה (דיסלקסיה ודיסגרפיה), נבדקים שיכולת ההתארגנות שלהם במגבלות זמן לקוייה, נבדקים שאינם יכולים לבצע חישובים מתמטיים (דיסקלקוליה), נבדקים לקויי-שפה ודיבור ליקויי קשב וריכוז ועוד.
לאבחון, לאופי הלקויות ולטיפול שיותאם להם יש השפעה מכרעת של המשך חייו של הילד במערכת החינוכית ומחוצה לה, ולען יש חשיבות רבה ליכולותיו של המאבחן או צוות המאבחנים. אבחון פסיכו דידקטי יש לערוך רק אצל מומחים בתחום האבחון הדידקטי ולדרוש תעודות והמלצות. אחרי האבחון, יש להמשיך מעקב קבוע כמו גם לערוך אבחונים מתקדמים לפי הצורך.
מכון כיוונים אחרים הוא מרכז רב תחומי לייעוץ, אבחון, טיפול וקידום הלמידה. המרכז פועל על פי תהליך אשר מבוסס על ניסיונם הרב של אנשי צוות המרכז ומסייע באבחון והתמודדות עם קשיים שונים בתחומי הלמידה.