|
|
|
|
|
היתר בניה בתל אביב- מדריך מקוצר
|
|
|
הכנת בקשה להיתר בניה בתל אביב
שימו לב: הבקשה תיערך על ידי אדריכל רשוי, מהנדס, הנדסאי בניין/אדריכלות (לפי העניין, על פי תקנות ייחוד פעולות), לפי תקנות התכנון והבנייה ועל פי המידע שניתן בתיק המידע, לרבות האישורים הנדרשים לפני הגשת הבקשה.רק עורכי בקשה שיש בידם כרטיס חכם רשום בעיריית תל אביב-יפו יכולים להגיש את הבקשה להיתר. הנחיות לבחירת מסלול להגשת הבקשה להיתר בנייה בקשות להיתר שאינן כוללות הקלות או שימושים חורגים, יוגשו לאישור רשות הרישוי.
בקשה הכוללת סטייה מתוכנית בניין ערים (הקלה) או בקשה לשימוש חורג, חובה להגיש במסלול הקלות ושימושים חורגים, לאישור ועדת המשנה לתכנון ובנייה לאחר פרסום כחוק (הליך ארוך יותר ממסלול רשות הרישוי).
לשימושכם, מדריך הקלות בבקשות להיתר.
בקשה להיתר בעבור שינויים במהלך בנייה לפי היתר בנייה בתוקף (אשר תואמת את דרישות תקנות התכנון והבנייה – התרת שינויים בהיתר על ידי מהנדס ועדה מקומית התשנ''ב 1992), אפשר להגיש במסלול מהיר, בצירוף נימוקים.
פגישת ייעוץ לפני פתיחת בקשה להיתר בנייה
אפשר לקבוע פגישות ייעוץ במחלקת הרישוי ובמכון הרישוי לפני פתיחת בקשה להיתר. מומלץ לקבוע פגישת ייעוץ כאשר במהלך התכנון עולות שאלות מהותיות.להלן פירוט התהליך:
תנאי לקביעת פגישת ייעוץ הוא קיומו של תיק מידע בתוקף, רלוונטי למהות הבקשה.
לצורך הגשת בקשה לפגישת ייעוץ, על עורך הבקשה להוסיף הגשה מקוונת דרך מערכת הרישוי המקוון.
לאחר מכן יש להוריד טופס בקשה לפגישת ייעוץ. הטופס נמצא בלשונית "קישורים שימושיים" בתוך "מסמכים וחומרי עזר". חשוב למלא בו באופן מפורט את הנושאים בהם מבוקש לקבל ייעוץ.
הפגישה תוגבל לנושאים אלו בלבד. לאחר מילוי הטופס יש לטעון למערכת בהתאם להנחיה בטופס.
לאחר מכן יש לפתוח פניית שרות לתחנה המתאימה.
לתשומת ליבכם !עורך הבקשה חייב להשתתף בפגישת הייעוץ
בפגישה מסוג זה לא תתקבל המלצה על הקלה, שכן חוות דעת לוועדה בנושא הקלה מתקבלת רק לאחר התייחסות להתנגדויות. עם זאת, אפשר להתייעץ בנוגע להתאמה של הקלה לחוק ולהיעזר במדריך להקלות בבקשות להיתר.
פגישת ייעוץ הינה שירות המוצע לבחירת מגיש הבקשה להיתר. אנו נעשה את מירב המאמצים לטפל בפניות במהירות, אך יש לקחת בחשבון כי הליך זה לוקח זמן.
זמן הטיפול בבקשה לפגישת ייעוץ הינו חמישה ימי עבודה.
אם לא תתאפשר קבלת קהל במנהל ההנדסה, אז פגישת הייעוץ תתבצע טלפונית או ב- ZOOM .
הצג תוכן אודות מוקד טלפוני הנדסי - אגף רישוי ופיקוח על הבנייה
חישוב אגרות והיטלים
התכנית האדירכלית הסופית (מפרט הבקשה) תועבר לאגף הכנסות מבנייה ופיתוח שייחשב את הסכומים שיש לשלם בהתאם לשטחים המבוקשים. הסכומים כוללים בין היתר אגרות בנייה, היטל השבחה והיטלי פיתוח - הכל לפי הבקשה הספציפית. הודעת התשלום תישלח למבקש ההיתר ולעורך הבקשה.
בדיקה ועריכת חשבון נמשכות כ- 10 ימי עבודה. תשלום אגרות והיטלים
בשלב זה על מבקש ההיתר לשלם את אגרות הבנייה.
למידע נוסף >>
תשלום אגרות והיטלים נמצא באחריות עורך הבקשה ומבקש ההיתר.
רק כאשר מבקש ההיתר ישלם את מלוא האגרות, אפשר יהיה לחתום על ההיתר.
חתימות ומסירת היתר בנייה
לאחר תשלום אגרות הבנייה וההיטלים יועבר ההיתר לחתימת יושב ראש הוועדה ומהנדס העיר (או מי מטעמם).
טופס ההיתר המילולי ייחתם בחתימה דיגיטלית וישלח אל עורך הבקשה ומבקש ההיתר (בצרוף קובץ חתום ב"חותמת מים" של התכנית הראשית והנספחים הנלווים).
סבב החתימות ומסירת ההיתר יארך עד כ-15 יום.לתשומת לבכם: החתימה האלקטרונית נעשית באמצעות יצירת קובץ נלווה מסוג SGN.
בכדי לאמת את החתימה יש להשתמש בתוכנת: FOLDER SIGN אותה ניתן להוריד מדף מערכת רישוי מקוו
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
קלינגר בנימין
יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי
נייד 0523-888813
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה .
כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .
|
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.
|
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי
צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.
|
ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?
|
קיבלת התראה על קנס מינהלי?
בנית ללא היתר?
חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה.
חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי.
וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!
|
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון.
תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש.
במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה.
נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה.
משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.
|
דירת מגורים
בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו.
העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20):
הסוגייה המרכזית שנדונה
האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?
|
מאמרים נוספים בנושא אדריכלות
האיש קיבל היתר להנגשת הדירה באמצעות כבש שיעבור ברכוש המשותף של הבניין. תביעה לצו מניעה שהגישו שכניו בטענה שהבנייה תחסום להם את האור ותפגע בפרטיותם, התקבלה !
המפקח על רישום מקרקעין בחולון קיבל לאחרונה תביעה שהגישו בעלי דירות בבניין בבת ים נגד שכנם. לנתבע שני ילדים הסובלים ממוגבלות והוא קיבל מהוועדה המקומית היתר להרחבת הדירה והתאמתה באמצעות כבש שיעבור ברכוש המשותף הצמוד לדירת התובעים. אלא
|
הודבק לך צו הריסה מינהלי על הנכס ואולי מצאת אותו זרוק בחצר.
אסכם כאן מה שחשוב לדעת על צו הריסה מנהליוהכי חשוב זכרו שעליכם לפעול מהר בכדי לנסות לעקבו או לבטלו.
לנו במשרד בנימין קלינגר נסיון מוכח של שנים בנושאי הסדרת עברות בניה וביטול צווי הריסה.
צו הריסה מנהלי הוא אחד מהצעדים הקיצוניים ביותר שנוקטת רשות מקומית כלפי תושביה. צו כזה כולל בתוכו לוח זמנים צפוף במיוחד, ועל כן חשוב לפעול כנגדו במהירות האפשרית,תוך מקצועיות ומומחיות, כי הזמן לרעתכם. דרוש יידע נסיון ויצירתיות בהרבה מקרים.
מהו צו הריסה מנהלי?
ככלל, צו הריסה הוא הוראה של אחד מגופי השלטון להרוס מבנה. צו הריסה מנהלי הוא הוראה כזאת שניתנת על ידי וועדת התכנון והבנייה המקומית, מהנדס הוועדה, או ראש יחידת האכיפה, מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבנייה).
|
אם בעבר מיגון חלונות, בין אם זה מיגון חלונות לממד ובין אם מיגון חלונות לרכב היו דברים מאוד יקרים, הרי שהיום אתם יכולים למצוא את אותה האיכות במחירים הרבה יותר משתלמים. מיגון חלונות הוא מה שאנחנו עושים בכל יום מחדש ואנחנו נשמח לספר לכם את מה שאתם צריכים לדעת.
|
פסק דין חדש של בית המשפט העליון קובע כי מועד החבות בהיטל ההשבחה בגין בניה שבוצעה בחריגה, הוא המועד בו ניתן היתר בניה ולא המועד בו הקים בעל הנכס את הבניה בגינה הוטל התשלום.
המדובר במקרה בו התירה התב"ע (תכנית בניין עיר) את הבניה, אך היא בוצעה ללא היתר בניה ורק בחלוף זמן הוצא היתר להתרת הבניה הלא חוקית.
|
בית המשפט העליון הכריע:
מי באמת זכאי להתנגד לבקשה למתן היתר בנייה?
וכך נפסק: מי שאינו בעל זכות במקרקעין, אינו זכאי להגיש התנגדות לבקשה להיתר
"התנגדות" הינה הליך תכנוני-משפטי, במסגרתו דן מוסד התכנון הרלוונטי בטענות המתנגד כנגד הליך תכנוני המצוי בתחום סמכותו של מוסד התכנון. יצוין, כי זכות ההתנגדות והכללים לה, אינם אחידים לכל הליכי התכנון, והוראות חוק התכנון והבנייה יצרו הבחנה בין "התנגדות לתוכנית" לבין "התנגדות להיתר בנייה".
|
מחפשים מנוף לקומות גבוהות, מנוף לקומה 20 או יותר? המאמר הזה יסכם לכם כל מה שחשוב לכם לדעת.
|
צו מנהלי להפסקת עבודה, צו ארעי להפסקת עבודה,
וצו להריסת תוספת בנייה לאחר הפרת צו מנהלי להפסקת עבודה
1. מטרה
מיקוד האכיפה של חוק התכנון והבניה בשלב המנהלי והסדרת ההליכים הבאים:
1.1. הליך מתן צו מנהלי להפסקת עבודה בהתאם להוראות סעיף 216 לחוק התכנון והבניה התשכ"ה – 1965 (להלן "החוק"), לרבות מתן הנחיות והגדרת סדר פעולות ותבניות אחידות.
1.2. הליך מתן צו ארעי להפסקת עבודה בהתאם להוראות סעיף 216(ג) לחוק, לרבות מתן הנחיות והגדרת סדר פעולות ותבניות אחידות.
1.3. הליך מתן צו להריסת תוספת בנייה לאחר שהופר צו מנהלי להפסקת עבודה בהתאם להוראות סעיף 217 לחוק, לרבות מתן הנחיות והגדרת סדר פעולות ותבניות אחידות.
|
|
|
|
|