אפיון משבר
משבר מתאפיין באיום חיצוני או פנימי המשפיע על רמת המשך קיומו של הארגון. משבר הבאה כתוצאה מאסון כמו פגעי טבע או נפילת בורסה עלול לגרום לפגיעה אנושה בארגון דבר הישפיע על רמת התפקוד של העובדים. אם המשבר הוא זמני חלק מהחברות שיכולות להרשות לעצמם, מספקות בתקופות אילו סדנאות גיבוש או סדנאות לחץ ושחיקה תוך ניצול "קופה קטנה" או את תזרים הכספי השוטף.
סדנאות לחץ ושחיקה
סדנאות לחץ ושחיקה נועדו לתת סל של כלים שיעזרו לעובדים/ות להתמודד עם מצבי דחק בחיי העבודה ובחיי המשפחה. המטרה היא שכל עובד/ת ייקחו את אותם עצות שמדברות עליו. בסדנה הצוות הוא גם זה שמעלה רעיונות להתמודדות עם המצב. לשיתוף, לשיחה תפקיד קריטי בהתנהלות ובהתמודדות עם מצבי לחץ ושחיקה.
סדנאות גיבוש בזמן משבר
סדנאות גיבוש בזמן משבר יעזרו לחיזוק "רוח הצוות" של העובדים. דווקא במקום שקשה צריך לדבר על הדברים כחלק מהצורך של האדם לשתף ולחלוק קשיים בדרך. סדנת יוגה צחוק או סדנה בתקשורת לא מילולית, יכולה לעזור לצוות העובדים להתמודד טוב יותר עם הקשיים מול הלקוחות, והספקים.
התמודות עם לחץ - סיפור הצלחה
כשלעובד/ת אין מה להפסידהם יכולים לגלות יצירתיות בלתי רגילה. בשנת 2007 התמודד דודי סלע (דורג במקום 111 בעולם) מול אלוף צילה פרננדו גונזלס (דורג מקום 6 בעולם). דודי סלע הצליח לנצח במשחק למרות שהיה עם רגל וחצי מחוץ למשחק. כשנשאל איך עשה זאת הוא השיב כי היה שקוע בעולם שלו, הוא לא שם לב למה שקורה מסביבו והוא היה ממוקד במשחק בלבד. גם העובדים יכולים להיות שקועים במשימה בתנאי שהתנאים הבסיסים כמו משכורת, ותחושת השייכות כלפי עבודתם תשמר.
שביעות הרצון והורדה בשכר
אחת מהדרכים לעבור משבר פיננסי נעשית על ידי פניה לעובדים מצד מחלקת משאבי אנוש ובה בקשה להורדת שכר בעקבות המצב הקשה שעליו נקלה החברה.
הפסיכולוגית וז'סנייבסקי איימי טוענת כי שביעות רצון בעבודה קשורה לתחושה של העובד כלפי עבודתו ולכן הסטאטוס והמשכורת לא בהכרח משפיעים על שביעות הרצון.
לכן אם בזמן משבר לעובדים יורידו את המשכורת אך הם ירגישו כי עבודתם היא סוג של שליחות והגשמה עצמית הדבר לא ישפיע. במיוחד בימים אילו דווקא זה המקום שבו העובדים/ות יקבלו עוד תובנות כיצד ניתן להתמודד עם מצבים של אי וודאות בעבודה ובחיים האישיים.
משבר כחלק ממפנה
כאשר בעבר התפרסמהידיעה כי רשת חנויות הספרים סטימצקי איבדה את המונופול שלה לטובת צומת ספרים הדבר יכול להביא למשבר. אכן לא הכול תלוי בידי העובדים. ההנהלה וקבוצת הניהול לוקחות את ההחלטות החשובות ביותר כשזה מגיעה לפתחם. במידה ואכן הרשת איבדה את המונופול שלה היא יכולה להילחם בחזרה בכדי להשיב את הבכורה. אחד מהדברים שניתן לעשות היא להתמקד בעובדים, ליצור תחושה של שיתוף מול האתגר, וכך אפשר לרתום את העובדים עד ליציאה מהמשבר. בנוסף אם הם ישמעו לעובדים/ות שהם חוד החנית במערכה, ההנהלה תוכל לקבל ידע ורעיונות מן העובדים שיעזרו בקידום הרשת וביציאה מהמשבר. כנ"ל לגבי מה שקורה היום בזמן "משבר הקורונה". כאשר חלק מהעובדים/ות נשארים בבית וחלק עובדים וישנה באמת אי וודאות כל כך גדולה על המנהלים/ות להיות אוזן קשבת ומצד שני לנווט את הסירה ולקבל החלטות שלעיתים הם קשות.
לסיכום – סדנאות גיבוש וסדנאות לחץ ושחיקה לעובדים הן כלי מעולה לקבלת כלים להתמודדות, לגבש ובכך לעזור ולהיעזר בעובדים בכדי לצאת לדרך חדשה.