ה- 20 במרץ 2013, סימן את היום הבינלאומי הראשון של אושר. תאריך זה נקבע על ידי האו"ם בהשתתפות נציגי ממשלות, כלכלנים, חוקרים, ומנהיגים עסקיים ורוחניים מכל רחבי העולם. זה היה בחסות בהוטן, מדינה קטנה, אך בעלת חזון המשתמשת במדד האושר הלאומי הגולמי (GNH) במקום התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) כדי למדוד את התקדמותה.
מלך בהוטן, תיאר את מדד ה-GNH כמו "הגשר בין ערכי יסוד של חסד, שוויון ואנושיות והמרדף ההכרחי של צמיחה כלכלית". הוא מדבר, כמובן, על הקשר המתועד היטב בין רווחה (wellbeing ) ופרודוקטיביות - קשר גומלין שצריך לעניין את המנהיגים העסקיים באותה מידה שהוא מעניין מנהיגים פוליטיים. מחקרים בנושא זה הבהירו כי עובדים מאושרים ומעורבים, טובים לארגון. הוכח כי לעובדים מאושרים בריאות טובה יותר, הם יותר יצירתיים, מגיעים לתוצאות טובות יותר, והם מוכנים ללכת צעד נוסף. מה עוד, האושר הוא מדבק; האושר יוצר ספירלה שמובילה למעורבות נוספת.
אז איך אתם יכולים ליצור ארגונים מאושרים יותר?
עלינו להבהיר מה הכוונה ב-"מאושרים" כדי לענות על השאלה.
פסיכולוגים בדרך כלל מזהים אושר על ידי שלושה סוגי צרכים אנושיים ודרכים המייצרות אושר אצל אנשים מטיפוסים שונים:
1. סוג אושר המכונה לעתים קרובות הדוניה (hedonia) ,המבוססת על המילה היוונית עונג. מייצג את ה"חיים המענגים", הכוללים חוויות חיוביות: שביעות רצון והנאה חושית.
2. הסוג השני הוא ה"חיים המעורבים", או אודמוניה .(eudaimonia) היוונים הקדמונים האמינו ב"דאימון" רוח שתנחה אותך לכיוון הגורל שלך; משמעות המילה דאמיון היא גם גאון. החיים המעורבים מתייחסים ליכולתו של אדם להשתמש ביכולות ה"גאונות" האישיות שלו – מיצוי הייחודיות והכישורים שלו באופן אופטימלי.
3. הסוג השלישי הוא ה"חיים המשמעותיים", המתייחס לרצון להיות חלק ממשהו גדול יותר מעצמך- להשתייך ולתרום למוסד שיש לו מטרה.
הבנת שלושת סוגי הדרכים ליצירת אושר אצל אנשים : עונג, מעורבות, ומשמעות - חשובים לכם המנהלים כדי לאפיין את עובדיכם ולהבין מהם המקורות המוטיבציוניים שלהם, מה מניע אותם ?
כדי להבין האם הארגון שלכם מאושר ומלא מוטיבציה נציין כדוגמא מספר שאלות חשובות שכל מנהל צריך לשאול את עצמו:
1. האם העובדים שלי מאושרים בארגון ועד כמה?
2. מהן התנהגויות האופייניות לעובדים ומה הן מעידות על רמת המעורבות והמוטיבציה?
3. האם העובדים שלי נהנים ממערכות היחסים שלהם בעבודה ומסביבת העבודה שלהם?
4. האם העובדים שלי נמצאים בתפקידים הנכונים - המתאימים לכישורים שלהם ומספקים להם אתגר?
אם אינך יודע לענות במדויק על שאלות כאלה ודומות להן חשוב לרגע :
מהן העלויות הכלכליות של עובדים לא מאושרים וחסרי מוטיבציה?
שער בנפשך מהו המחיר היקר שאתה משלם על חוסר היכולת לדעת את מדדי ההון האנושי והאושר של הארגון שלך?
שאלות אלה הן קריטיות ומהותיות להמשך קיומו של כל ארגון, לא כל שכן להצלחתו והתפתחותו.
על מנת שתוכל לענות על שאלות אלו, פיתחנו עבורך את מדד האושר הארגוני -©GOHA:
General Organizational Happiness Assessment
ואת מדד ©GHCA:
General Human Capital Assessment.
מנהלים יקרים, אנו כאן כדי לסייע לכם למדוד את ההון האנושי בארגונכם (©GHCA ) ואת האושר הארגוני (©GOHA) ולהטמיע בארגון תהליכים בוני אושר ויוצרי מוטיבציה ומעורבות, פנו אלינו.
המאמר מבוסס על כתבתה של Susan David ב-Harvard Business Reviewבברכה,
איילה פינקוייס וצוות היועצים של coachvision
אסטרטגיה, יעוץ, פיתוח אישי וארגוני (.P.M.A)
מייל: Cvorg1@gmail.com
לקבלת מאמרים הרשמו באתר שלנו:
www.coachu.org
טלפון: 09-7655592 פקס: 09-7660640