לכל אחד מכם שמחזיק ברישיון נהיגה וודאי יצא לנסוע על כביש בערב או בשעות בן הערביים במכוניתו ופתאום לחוש מכה חזקה ברכב המזעזעת את הרכב והנוסעים. מזל טוב! נפגשתם עם פסי האטה.
פסי האטה הנם, למעשה, גבשושיות בכביש אשר מטרתם לגרום לאי נעימות לנוהגים ברכב העוברים מעל גבשושית זו. ככל שמהירות הנסיעה גדולה יותר כך אי הנעימות שבמפגש עם פס ההאטה רבה יותר. פסי האטה בישראל עשויים ממגוון חומרים, אספלט, בטון, אבנים משתלבות, גומי ועוד, כיד הדימיון השורה על הקבלן המצע.
מחקרים בחו"ל הוכיחו כי לפסי האטה תרומה משמעותית להפחתה בכמות הנפגעים בתאונות דרכים באיזורים בהם הותקנו פסי ההאטה. אולם מה הן ההשפעות הנוספות של פסי האטה על משתמשי הדרך?
לפני שנדון בסוגיה זו יש להדגיש כי בחו"ל קיימים תקנים לפסי האטה אשר קבעו את גובהם, רוחבם, השיפועים שלהם, אופן הסימון והחומרים מהם הם מיוצרים. בארץ לעומת זאת, לא קיימים תקנים לפסי האטה וכל קבלן ועירייה מיצרים ומעצבים את פסי ההאטה בשטחם על פי מיטב הבנתם. בשיטה זו נוצרים פסי האטה במגוון גדלים, גבהים ושיפועים ומערב רב של חומרים ושיטות בניה.
פס האטה גבוה מידי יפגע בתחתית הרכב, פס האטה ששיפועיו אינם אופטימליים יגרום לפגיעה במערכות ההיגוי, בלימת הזעזועים ואף יכול לחבוט בתחתית הרכב והמנוע בעוצמה. כל האמור לעיל מוביל לבלאי מוגבר של מכלולי הרכב השונים, להוצאות מיותרות של הנהג על חלקי חילוף ומוסכים וכן, במקרים מסויימים, לסיכון בטיחותי של ממש.
לאחרונה פורסם כי משרד התחבורה יתקנן את נושא פסי ההאטה אולם מועד התיקנון אינו ידוע ונכון להיום פזורים ברחבי הארץ בליל של אלפי פסי האטה מסוגים גדלים וחומרים שונים שאינם בהכרח תורמים לבטיחות.
אז אם אתם נציגיה של עיריה, מועצה מקומית, בעלי מפעלים, חניונים, קניונים או שטחים גדולים אחרים המשמשים לכלי רכב ואתם שוקלים להתקין פסי האטה בשטח שבאחריותכם. מומלץ להוועץ באחת החברות בשוק המתמחה בתחום לפני שאתם ניגשים להתקין את פסי ההאטה.