כל עסק מוקם במטרה להרוויח. גם עסק קטן. לעיתים עסק קטן הוא עסק בתחילת דרכו, אשר שואף להתקדם, להצליח ולגדול. לעיתים עסק קטן הוא עסק משפחתי שמראש מעדיף להישאר קטן ואינטימי. בכל מקרה, אין טעם לפתוח עסק אם בסופו של דבר אין רווחים. לכן, כל עסק, גם עסק קטן, חייב פרופיל עסק מקצועי המגדיר את מהות העסק, קהל היעד, השירות או המוצרים שלו ומהווה למעשה תעודת זהות של העסק עצמו.
איך כותבים פרופיל עסק?
כאמור, פרופיל עסק הוא תעודת הזהות של העסק, הוא ההגדרה שלו. פרופיל עסק חייב לעסוק בכך: להגדיר מהו העסק, במה הוא עוסק, מה מייחד אותו מעסקים דומים אחרים, מה ה'אני מאמין' של בעל העסק וכדומה. חשוב לכתוב ניסוח בהיר, מובן וענייני, ומותאם לקהל היעד (אל תכתבו בשפה עממית אם אתם מוכרים מוצרי יוקרה לעשירון העליון למשל). אין זה מסמך שיווקי ולכן יש להימנע מנטייה שיווקית ומכירתית. פרופיל עסק הינו מסמך שאמור ללוות אתכם לאורך זמן רב ויש להשקיע בו מחשבה ויצירתיות כדי ליצור פרופיל עסקי מוצלח.
מדוע גם עסקים קטנים חייבים פרופיל עסק מקצועי?
קיימת נטייה לחשוב כי עסק קטן פונה מראש לאוכלוסייה מצומצמת יותר. בנוסף לזה, האווירה בעסק קטן היא ביתית ומשפחתית, אשר רוב לקוחותיו קבועים ומוכרים. הסיבות הללו גורמות לבעלי העסקים הקטנים, לחשוב בטעות, כי אין צורך בהגדרת פרופיל עסקי מקצועי, כיוון שממילא הלקוחות הם אנשים שנמצאים בקשר אישי עם בעל העסק ואין צורך להציג בפניהם מסמכים. עובדות אלה נכונות רק בחלקן. ראשית, מכיוון שפרופיל עסקי מגדיר בצורה מסודרת וברורה את מהות העסק, לעיתים גם לבעל העסק עצמו! הגדרה כזו הרבה פעמים עוזרת למקד את פעילות העסק בצורה טובה ויעילה יותר לטובת מטרותיו. שנית, גם עם רוב לקוחותיו של העסק הינם מוכרים וקבועים, עדיין ישנה הצטרפות של לקוחות חדשים אשר אינם מכירים את העסק, ואשר פרופיל עסק יכול ללמד אותם בדיוק במה עוסק העסק שלכם. לבסוף, פרופיל עסק מסייע לעסק שלכם לגדול ולהתפתח. ככל שתגדלו יותר ומעגל הלקוחות שלכם יתרחב, תידרשו להגדרה מסודרת וברורה של העסק שלכם ורק פרופיל עסקי מקצועי יכול לעשות זאת עבורכם בצורה הטובה ביותר.
כתיבת פרופיל עסק מקצועי
כדי לכתוב פרופיל עסקי מוצלח, כדאי לעשות זאת עם מישהו מקצועי שמבין בתחום. כתיבת פרופיל עסק עסקים קטנים יכול להיות מעט שונה מכתיבת פרופיל לחברה גדולה. חשוב לעמוד על הייחודיות, על האנשים, על התוצרת ועל כל מה שיעשה את פרופיל העסק למשהו שניתן לעמוד מאחוריו ולהתגאות בו. אין לזלזל בכתיבת פרופיל לעסק, ואם אינכם מצליחים לכתוב זאת לבד, כדאי לפנות לאנשי מקצוע שיסייעו לכם.