הססמאות שלי מרגישות שחוקות, אני מטיף ב-5 השנים האחרונות את ההכרח בהכרת קהל היעד שלך, אני עומד מאחורי המשפט שלי "אתה לא יכול לכתוב בצורה אפקטיבית למישהו שאתה לא מכיר". אבל יום אחד קרה משהו שטיפה גרם לי לחשוב אבל בסופו של דבר רק חיזק את הדבקות שלי ברעיון. חבר שלי החליט שהוא חייב להבין מה עומד מאחורי ההטפה שלי ואתגר אותי, "אני כותב קופירייטינג לחברות מחשבים" הוא אמר,"כולם צריכים ויכולים להשתמש במחשב, איך יכול להיות שלמוצר שהוא די בסיסי ובלי אפיונים מיוחדים יכול להיות קהל יעד שונה ?". ידידי אמרתי לו אני יסביר לך בדיוק למה...
קופירייטר מנוסה חייב להכיר את קהל היעד שלו,שאתה בא לנתח את קהל הידע שלך אל תניח שכולם חושבים בצורה סכמטית וזהה, האנשים שאתה רוצה להתאים לחתך שלך הם מגוונים ואינדיבידואלים, כמובן שהם חולקים תכונות, צרכים ורצונות אבל הם ייחודים בזכות עצמם. כשאתה מגדיר את בסיס הלקוחות העתידי שלך ואת המקטע הפנימי שלו תהיה כמה שיותר ספציפי ומדויק.
לשם העניין ניקח שני קהלי יעד שונים שמצויים בקטבים שונים – אזרחים ותיקים סטודנטים ועסקים קטנים.
אזרחים ותיקים
אם נחזור לרגע לתחום המחשבים, כמובן שנמצא מספר חתכי אוכלוסיה בתוך קהל היעד של רוכשי המחשבים. אחד מהם יהיה אזרח ותיק, לפי מחקרים 54 אחוז מהאוכלוסייה בגילאי 60-90 גולשת באינטרנט, למעשה 21 אחוז מהאנשים האלו הם אפילו בני 70 ומעלה. כמובן שבשביל לגלוש באינטרנט צריך מחשב...
אבל מה חשוב לאזרחים הוותיקים בנושא המחשבים ?
פחד מטכנולוגיה ומקדמה הוא מאפיין משמעותי בקהל היעד הזה. למרות שהם מאוד אוהבים את הרעיון שהם יוכלו לשמור על קשר עם המשפחה והחברים הם נרתעים פעמים רבות מלחקור את הנושא. הפעלה פשוטה וגרף למידה קצר הם אלמנטים הכרחים פה.
תיכוניסטים וסטודנטים
סטודנטים הם בדרך קהל יעד שמסתדר מצוין עם טכנולוגיה, הם נולדו לתוך זה ולכן זה דבר טבעי עבורם, אם משהו נדפק או לא עובד הם ימצאו בעצמם את הפתרון או שפשוט יקנו מחשב חדש. ניידות, מהירות וחדשנות טכנולוגית הם הפקטורים הכי משמעתים אצל סטודנטים.
עוד חתך שמסתתר בתוך הנדבך של תיכוניסטים וסטודנטים הם "הגיימרים" זאת אומרת שהמחשב שהם צריכים/רוצים חייב להכיל הרבה זיכרון, דיסק קשיח גדול, כרטיס מסך מפלצתי ומסך מרשים ואיכותי.
אבל מה לגבי העלות של המחשב המתוחכם ? סטודנטים לפחות בתחילת הדרך הם לא אנשים עם אמצעים הם לא יקנו את המוצר בעצמם, ההורים הם בדרך כלל אלו שירכשו את המוצר בשביל הסטודנט הצעיר אם כך המחיר הוא לא התלבטות בשביל הסטודנט אז לסטודנט, גם אם ההורים אינם יכולים להרשות לעצמם תמיד יש את סבא וסבתא.
עסקים קטנים
למרות העובדה שמחשבים הם הוצאה מוכרת, עסקים קטנים עדיין מוטרדים ממחיר. הם תמיד מחפשים את ההצעה הכי טובה מכיוון שעסקים קטנים צריכים באופן עקבי עוד ועוד ציוד בנוסף למחשב הבסיסי,אלמנט שמעלה את ההוצאה הכללית.
כמו כן לעסקים קטנים אין בדרך כלל איש תמיכה IT במשרה מלאה אז תמיכה או העלות שלה זה דבר שחייבים לקחת בחשבון. האם ישנה תמיכה טכנית כלשהי שיש בעיות ושהרשת לא עובדת טוב ? מה לגבי תיקונים ? אם המחשב צריך שרות כלשהו – האם זה שרות עד בית הלקוח/עסק או שצריך לקחת את זה למעבדה ?, הם יש זמן מקסימום לתיקון המוצר.
לכול קהלי היעד יש צרכים שונים ודרישות שונות כאשר הם מתכוונים לקנות מחשב או כול דבר אחר, זה אמנם נכון "שכולם" צריכים מחשב אבל לא לכול אינדיבידואל יש את אותם שיקולים ברכישת מחשב חדש. לפני שאתה שוגה בהנחה שכול קהל היעד שלך הוא זהה קח לך קצת זמן לעשות מחקר קצר. עשה סקר לא רשמי, שאל שאלות ודבר עם לקוחות באופן פרטי אחד על אחד. ברר מה הצרכים שלהם או מה הם הכי היו רוצים שתציע, ברגע שתגלה את התשובה כתוב את הקמפיין כך שתדבר אליהם בגובה העיניים, ברגע שתתן ללקוחות שלך בדיוק את מה שהם כמהים לו אתה בדרך הנכונה להצלחה.