סוגיה צרכנית אבל בהיבט סיטונאי!
והשאלה העומדת על הפרק באה כתוצאה מהתחזית העגומה אותם חוזים הרשתות הגדולות בתחום המזון, כבר ראינו שבחודש אפריל 2014 ירדה הצריכה ב-כמעט 5% מה שאומר שמורגשת האטה וירידה בתחום רכישות המזון לאזרחי ישראל.
לא, לא נראה לי כי ויתרנו על הלחם, הירקות והפירות, אבל המגמה של ירידה ברשתות המרכולים הגדולות הולכת ופוחתת ומכאן צריך להסיק מסקנות.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי יכול מאד להיות שהריבוי והשפע הנמצאים בכול פינת רחוב או שטחי המסחר בקניונים או במתחמי הקניות למעשה מקטינים את הרכישות לרשתות אך הנתון שאנו מודעים לו מדבר על סך כול הרכישות בכול הרשתות (או אלה הנדגמים במדגם) או אולי שהרשת החדשה של המשביר לצרכן אשר לא תופשת תאוצה היא זאת שמעיבה על הסטטיסטיקה הכללית, לא נראה לי, האמת שנראה לי כי לאנשים יש פחות כסף ואנשים כבר לא מתרגשים מהמילה "מבצעים"
כ יועץ עסקי אני כבר יכול לשמוע קולות של ארגוני צרכנים ש"לא כול כך" מתרגשים מהמבצעים כי הם יודעים שהמבצעים הפכו להיות מבצעים קבועים ברשתות, ולראייה קחו רשת אחת שפעם בחודשיים מפרסמת מוצר נדרש ומבוקש במבצע קנה אחד קבל את השני חינם. הלקוחות כבר התרגלו למבצע, וכאשר המחיר חוזר להיות כפי שהוא הם פשוט לא קונים, הם מחכים למבצע שיהיה ורק אז ירכשו את המוצרים! אז מה אתם חושבים שהמשווקים לא יודעים זאת? ודאי שכן רק שלעולם לא נדע מה השיקול שלהם או של היצרנים התומכים אותם במבצעים.
כ יועץ אסטרטגי, אני לא מכוון לגישה של "לרדת ממבצעים" ממש לא!!! בכול זאת המבצע עדיין בגדר משהו "סקסי" ללקוח, אבל שהריבוי כול כך גדול ואם מבצע אחד לא נמצא ברשת אחת ניתן מיד למצוא את אותו מבצע ברשת השנייה ואני מדבר על אותה קטגוריה של מוצר ואפילו אותו מוצר.
הריבוי והשפע הוא מה שגורם לעולם הצרכנות לאבד מערכו, הריבוי והשפע גורם לצרכן להיות "אפאטי" זה כמו שנראה לאדם מסוים מאות עלונים על השולחן הוא כבר לא ישים לב מה הוא רואה, הוא פשוט לא יתייחס לזה, ורק כאשר הוא יצטרך מוצר מסוים הוא פשוט יקום וילך לרכוש אותו בנקודה הכי קרובה אליו.
האמת שבכדי ליצור בזז אצל הצרכנים צריך כול פעם לחדש ולרגש אותם, נראה לי שהריגוש וההפתעה הולכת ופוחתת. מה כבר לא נאמר שאפשר להגיד אותו.