בואו נדבר קצת על שיווק.
שיווק שאחריו כמובן באה התוצאה והיא המכירה!
אבל! מה זה שיווק? האם שיווק זה תוצאה של למידה אקדמאית, נוסחאות, תזות, מסקנות היוצאות ממספרים כאלה ואחרים, מודלים, האמת, כן! זה היסוד של השיווק! אבל.....יש הרבה מאד מעבר לזה.
למעשה אם נשווה כמה עשורים אחורה לעשור האחרון נבין שאפילו תפילות בבית הכנסת זה "שיווק" לא, לא שהתפילות "שיווק" התכוונתי שבכדי להביא את המתפללים לבית הכנסת השמאי למד לעשות "שיווק" ולהביא את "הלקוחות" "המתפללים" לבית הכנסת. הכול שיווק...זה אתם כבר בטח יודעים, איך זה מסתדר עם מודלים של שיווק שנלמדים כבר עשורים בשנים. אינני יודע... אבל מה שנכון היום בשיווק זה לא מה שהיה נכון פעם.
כ יועץ עסקי אני מבין ויודע שתכנים של שיווק, עמידה נכונה בפני תהליך שיווק, תכנון נכון של שיווק "טרם פתיחת העסק או המיזם החדש" או RE-BRENDING (מיתוג מחדש לעסק קיים) מחייב גישה שונה לחלוטין ממה שהכרנו עד היום, כן, ויכעסו עלי כול יוצאי האקדמיה, שיווק היום מחייב מהלכים "שוקיים" מהמילה "שוק" MARKET.
היום, שהשוק רווי, אבל לא רווי סתם, השוק רווי ברמה עולמית, כאשר השוק הגלובלי פרוס בפני כול צרכן בעולם הרי זה ברור שלא ניתן לעבוד בתחום השיווק באותה חשיבה סיסטמתית שחשבנו פעם ועוד חושבים היום, היום מהלך של שיווק חייב לעבור דרך הורידים והנשימה של קהל היעד למוצר או השירות הנמכר, היום כאשר הכול רווי ונמצא בשפע חייבת להיות התמקדות יותר מקומית בחשיבת השיווק וכמי שנותן ייעוץ עסקי אני לא מכוון לענקי המיתוג, השיווק והפרסום, אני מדבר על כול אחד מאתנו עסק קטן כגדול, בעל מקצוע חופשי, עו"ד, רואה חשבון ועוד אלפי מיזמים ועסקים חובקי ארץ.
רוב המאמרים או הלימודים בתחום השיווק מתמקדים בקו אחד שהוא משוואה של הרבה מרכיבים, זה נכון אבל זה לא מספיק!
כן, אני מכיר את השאלות של אנשי השיווק, האם יש לך חזון? האם יש לך מטרה? האם אתה יכול להגדיר את המטרה שלך לשנים הבאות? האם ההתנהלות שלך מוכתבת מראש ויש לה תוכנת מוגדרת מראש למספר שנים כאשר כול שנה היעד קופץ בכמה אחוזים? האם תמחרת נכון את המוצר? והמתחרים...והבלה בלה בלה........
לא, אלה לא השאלות שצריכות להישאל, לא ניתן היום לתכנן בעסקים שאני מדבר עליהם שהם רוב העסקים בישראל יעדים לשנים, לא ניתן אפילו לתכנן יעדים לחודשים, בשוק קופצני ומשתנה כול רגע עם בזמן יציאתך לשוק הייתה לבד או אם מתחרה אחד אחרי חצי שנה כבר עומדים עשרה לידך! האם ניתן לתכנן זאת, ואם כן האם ניתן לתמחר? מה שווה החזון שהגדרתה עם כעבור זמן מה יצא לשוק מוצר או שירות הרבה יותר טוב ממך? מה שווה התכנון!
כמי שנותן גם ייעוץ אסטרטגי ומלווה עסקים, הגישה צריכה להיות שונה.
ראשית יש לתכנן את המודל העסקי שהוא רובו ככולו "המספרים"
אחר כך צריך לחקור את השוק ולראות את מיקומו הנוכחי של המוצר או השירות
חייבים לשמר ממון לחודשי פעילות ראשונים בכדי לשרוד או לא לשרוד כי כול תכנית שיווקית שעשינו לא תעמוד במציאות המשתנה מהיום למחר...סליחה. לא מהיום למחר. מהיום לעוד שעה!
צריך להיות מוכנים להמציא את עצמנו כול יום מחדש.
ובבקשה...בבקשה...לא להסתמך על הסטטיסטיקות של מנועי החיפוש!
בתחום השיווק העכשווי יש המון מה להגיד ומה לספר, הבעיה המרכזית שמי שפותח עסק או יש לו עסק קיים אין לו את המחשבה הצלולה לחשוב בכיוונים נכונים של שיווק ומכירות, והברירה היחידה זה או לשכור סמנכ"ל שיווק עם חשיבה חדשנית או להיעזר ביועץ מקצועי וערני.
הכותב הוא מומחה בפיתוח עסקי, שיווקי, ומשמש כמלווה עסקי לעסקים וחברות