מה נחשב כעסק קטן בישראל
למה אנו קוראים עסקים קטנים בישראל
ובכן כ יועץ עסקי ניתן להגדיר עסקים קטנים בדרך הבאה:
בדוחות ממשלתיים הובהר כי אין הגדרה יחידה בחוק הישראלי בין עסק קטן לעסק בינוני. למרות שאם ננעץ את עינינו בהחלטת הממשלה מאוגוסט 2007 בעניין ייעול העסקים הקטנים נמצא כי אף אחד לא מתייחס להחלטה זו והיא כלל וכלל לא קיימת או מתבצעת בפועל.
למעשה באותה החלטה קבעו המומחים כי עסק קטן משמע "עסק זעיר" הוא עסק שמספר עובדיו עומד עד 5 עובדים וסך כול המכירות השנתיות שלה לא גדול מ-10 מיליון ₪. ואילו עסקים הנקראים עסקים קטנים מעסיקים עד 60 עובדים וסך כול המכירות השנתיות שלהם לא קטן מ 25 מיליון שקלים. ואילו עסקים בינוניים המעסיקים מעל 100 עובדים ומחזור המכירות שלה מגיע ל 100 מיליון שח בשנה נקרא עסק בינוני.
כ יועץ עסקי אני יכול לקבוע קטגורית כי בין המציאות לבן ההגדרות של ממשלת ישראל מאוגוסט 2007 רק הדמיון הוא שמאחד את הנתונים ואין לו כול אחיזה במציאות העסקית הקיימת היום 2014 בישראל.
את החוסר רציונאליות של הגדרות העסקים השונים ניתן ללמוד מנתונים של הלמ"ס אשר מצאו כיבשנת 2012 כ- 81.3% מהעסקים בישראל העסיקו עד חמישה עובדים ונפלו תחת ההגדרה עסק זעיר.
למרות הקשיים הידועים איתם מתמודדים בעלי העסקים הקטנים בישראל והבטחות חוזרות ונשנות מצד פוליטיקאים לשינוי המצב, קבוצה עצומת מימדים זו מקבלת מהמדינה יחס זהה ומענה זהה לצרכיה, למרות שבתוכה נמצא קבוצות שונות ומגוונות של עסקים בעלי היקפי פעילות שונים, כמויות עובדים שונות ותחומי ליבה שונים. למעשה, חלוקה אפקטיבית יותר של ההתפלגות הסטטיסטית של העסקים בישראל מראה כי קבוצה זו של עסקים זעירים אינה קבוצה אחת אלא שלוש קבוצות שונות העונות להגדרות כלהלן:
כ יועץ עסקי אני מוצא שהפתרון היחידי אותו מציעה הממשלה לעסקים קטנים זעירים ובינוניים הוא מתן הלוואות ואילו אני טוען כי מתן הלוואות לעסקים כמוהו כסתימת פיות עד לחניקה של עסקים בישראל, להעמיס עוד הוצאות על עסקים בדמות החזר הלוואות לא פותרות בעיות ההפך רק גורמות להם להתפתח להיות למפלצות ויותר גרוע מכך להתפוצץ.
הישועה צריכה להגיע מכוון מענקים, מכוון של הורדת נטל המיסים האגרות ועלויות הוצאות השכר למעביד. רק בדרך זאת ניתן לעזור לעסקים זעירים או עסקים קטנים או עסקים גדולים בדיוק כפי שהם ניתנים לתאגידים גדולים.