,
מה קורה לנו שתחזיות המכירות יורדות ולאעומדות בצפי
אנו מכירים כבר את עונות השנה והסיטונאים או רשתות השיווק יודעות לתכנן את פעילותם לכול עונה ועונה
עם זה לתקופת הקיץ החורף פחות עונות המעבר אבל התכנון הוא קפדני.
באירופה לדוגמא קל מאד לתכנן עונות מאחר והעונות לא מאחרות להגיע ויצרנים ורשתות בעיקר עם מוצרים הנושקים לעונה יכולים להתבסס בעסקים שלהם ע"פ עונות השנה.
כמי שנותן ייעוץ עסקי כאן בישראל וגם בחו"ל אני מגלה כי רק בישראל עונות השנה משתגעות כול שנה ולפי שגעון עונות השנה כך יוצאים מדעתם רשתות האופנה או אלה המוכרים ומכוונים את הייצור שלהם לפי חורף וקייץ.
כ יועץ עסקי אני מסתכל על הדוחות של רשתות השיווק אשר התכוננו לעונת החורף כבר בנובמבר נפילה של קרוב ל-10% מהמכיות כתוצאה מאיחור העונה, דהינו עונת החורף.
אני לא יכול שלא לשים לב שאני נוסע לצפון ועובר ב דרך עירון המפוזרים כפרים ערביים בדרך וילדים רצים בין המכוניות וביום קיץ הם מציעים לנהגם ארטיקים וכ"ד וביום חורף הם מציעים לנהגים מטריות לחורף. כך פועל השוק הנכון, מתאים את עצמו רובו ככולו לעונה התואמת את המוצר.
אך חברות הענק, הרשתות הגדולות לא יכולים לייצר מהיום למחר והם מחויבות כבר בתקופת הקייץ להכין את הקולקציה של החורף דבר אשר כול איחור בכניסת העונה התואמת גורם להם הפסדים וחיי מדף למוצרים שייצרו יותר ארוכים וכתוצאה מכך גם מימוןמתמשך.
גם כ יועץ שיווק לא הייתי מציע היום לרשתות האופנה או בכלל מי שמוכר מוצרים עונתיים לפתוח ולפצוח במבצעי סוף העונה מאחר וכול התמחור, המימון, התזמון יפול ויקרוס, ובכלל מי מוכר במחירי סוף עונה את פתיחת העונה, למרות שיש מומחי שיווק הטוענים כי צריך להתחיל תמיד עם מחירי מבצע בתחילת העונה על מנת ליצור באזז מכירות יותר גבוהה, אבל לכו תאמרו את זה לרואי החשבון והתמחירנים של רשתות השיווק ותראו איזה תגובה תקבלו.
תופעה מענינת הם הרשתות המילאו והתחילו לפרסם מכירה של "מגפיים" איזה מגפיים? מי חולם בחום שהיה בחודש נובמבר על רכישה של מגפיים, אך המגפיים כבר יוצרו חומר הגלם שולם כוח האדם שולם ואפילו המע"מ כבר הועבר לקופת המדינה. אך מה קורה ליצרנים ולמשווקים, גרעון בתקציבם, בתזרים המזומנים שלהם ומפה מתחיל גלגל להתגלגל! הכוון לא ברור, עוד חודש חודשים של חורף מאחרוכבר נגמרה תקופת העונה החמה וצריך להתחיל למכור במחירי סוף עונה!.
לדעתי, מאחר ובשנים האחרונות היינו עדים לתופאות של איחור עונה כול כניסה של חורף לאזור, יש צורך לארגן את הייצור של מוצרי סוף העונה בדרך כזאת שלא תשפיע משמעותית על המבנה הפיננסי של היצרן או הרשת. ובואו נקווה שנוכל להנות מחורף גשום וקר ואילו רק לטובת העסקים המתפרנסים מעונות השנה.