אחד הסקטורים או הענפים הסקסיים של העשורים האחרונים הוא ענף רשתות המזון, הגדולות ולאט לאט הדיסקאונט. אם לפני שנים פתחה רשת השופר סל שהייתה הראשונה שהביאה את החוויה האמריקאית ברכישה של מוצרי מזון טואלטיקה ואביזרי חשמל (קוסמוס) הרי שמאז קמו בישראל עשרות רשתות המפוזרות בכול עיר או מרכז קניות.
אפשר לציין את "הערים" השלמות שקונספט זה תפש בישראל ואת הנהירה של הישראלים לביצוע רכישות לבית במרכזים אלא.
כ יועץ עסקי ניתן להבין כי מודל הסופרמרקט הוא המודל הרווחי ביותר עת הלקוח מבלה זמן רב במסדרונות המדפים העמוסים ומאפשר להנהלות השיווק של המרכזים לעשות כול מניפולציה אפשרית על מנת לפרוט בחושים הטבעיים של הלקוח ולהכניס עוד מוצרים כאלה ואחרים לעגלת הקניות.
היתרון השיווקי של מרכז הקניות מתחיל בעגלה העמוקה שתמיד נדמה לך שהיא לא מספיק מלאה ויותר מזה מאפשרת להכניס כמות של מוצרים יותר גדולה, ריחות המאפים המגרים את חוש הריח שלנו ומעלים את מיצי קיבתנו דבר אשר מדרבן אותנו לרכוש יותר מוצרים, את מחלקת החמוצים הפתוחה והמאווררת המאפשרת לכול לקוח פוטנציאלי לתאום מחמוץ כזה או חמוץ אחר בדיוק כמו עושה "אפרטיו" לפני ערוכה דשנה בבית או במסעדה, האריזות הגדולות והמחוברות הצועקות "מבצע" "מבצעים" רק תיקח ותזכה. (יש מרכולים ענקיים שבהם יש קפיטריה או ממכר דברים) ולדעתי כמי שנותן ייעוץ עסקי לעסקים שטח זה מיותר לחלוטין. שהרי המטרה של המרכול הסופרמרקט הגדול הוא להשאיר את האנשים (הלקוחות) כמה שיותר רעבים עם מיצי קיבה גבוהים ולראות איך מיד שהמוצר עובר את עמדת הקופה השקיות נפתחות והפיות מתחילים לעבוד.
כמי שנותן ייעוץ עסקי אני יכול להגיד כי אנו עדים להצלחה מסחרית גבוהה למרכולים אשר יודעים לשווק ולמכור, יוצרים חווית קניה תוך מימוש כול טכניקת הגירוי של הלקוח.
האמת, מי שממשיך לרכוש במכולת השכונתית חוסך המון כסף הגם שאולי הוא משלם במוצר אחד עד עשר קצת יותר יקר, אבל אלופי השיווק במרכול הגדול או בחנות הדיסקאונט מוציאים את הלקוח עם יותר מוצרים וגם כאלה שעושים להם יותר רווחים.
כמי שנותן ייעוץ עסקי אין כול פלא שבעל השליטה בקבוצת IDB בעלת השליטה בשופרסל מסרב בכול כוח לוותר על שליטתו כול עוד מכרה זהב שכזה נמצא באמתחתו, מנגד נוכל להזכיר את קבוצת קלאב מרקט שקרסה ברעש ענק והותירה אחריה חובות של מיליארדים.
אז כפי שאמרנו, מרכול גדול הוא עסק גדול!