דמוקרטיה
הדמוקרטיה הישירה הקלאסית של יוון- כאשר ההחלטות מתקבלות בכיכר על ידי כל התושבים, כיום השיטה אינה אפשרית, כאשר מדובר במדינות ענק. (שוויץ לדוג' אימצה את שיטת 'משאל העם' וכך העם מחליט בפועל ולא ע"י נציגיו).
דמוקרטיה ייצוגית- העם אינו המחליט, אלא בוחר מי יחליט בשבילו.
האם משטר דמוקרטי הוא גם טוטליטארי? במידה מסוימת כן מאחר שאינו מקבל חלופות, אך בפועל השיטה מאפשרת דיון חופשי אמיתי בין בני האסכולות השונות וחופש דיבור בכל עניין (אף שהיא אינה נוחה למי שרוצה להשמיד אותה) כמו כן ניתן לומר שבשלטון טוטליטארי ליחיד מוכתבת דרך החיים בעוד בדמוקרטיה יש לו חופש נרחב.
הדמוקרטיה מייצרת פתחים לתיקון החוק אך פעמים רבות מתקנים את החקיקה במהירות על מנת להתאימה למצב בחדש:
•· מקרה מ"מ ראש הממשלה.
•· בניית תפקיד "משנה" עבור פרס.
•· "חוק דרעי" - נידון לשלוש שנות מאסר, היה אמור לצאת אחרי שנתיים, כי על פי חוק מותר לנקות לאסיר מקסימום שליש מעונשו. ש"ס פעלו בעזרת קרימינולוגים שישוחרר אחר שנה וחצי והעבירו חוק כי יהיה ניתן לנקות לאסיר עד חצי מתקופת המאסר. אסירים רבים יצאו בשל החוק החדש מהכלא. דרעי לא שוחרר בסופו של דבר כיוון שהפרקליטות, שזעמה על החוק החדש, דרשה שהאסיר יודה ויאמר שהוא מתנצל.
•· חוק יגאל אמיר - "מי שרצח את ראש הממשלה לא יקבל חנינה".
•· "חוק נתניהו"- התמודדות נתניהו לראשות הממשלה, החוק דרש שהמתמודד לראשות הממשלה יהיה ח"כ, אך נתניהו לאחר שפרש מן החיים הפוליטיים לא היה ח"כ, עם זאת תומכיו רצו שירוץ לראשות ההמשלה ופעלו לשינויי החוק ואכן החוק שונה ונתניהו השתתף במרוץ.
•· חשוב שהשינוי יהיה לטובת הכלל מתוך ראייה רחבה ולא לכבודו של אדם.
דרכי פיקוח על השלטון בדמוקרטיה:
•§ תקשורת - "כלב השמירה של הדמוקרטיה" (ניקסון, פוחימורי, רבין).
•§ בית המשפט - בג"צ פוקח עין על הממשל במערכת של איזונים ובלמים תוך שמירה על הפרדת רשויות. בשל הכרה בכוחו של השלטון להשחית עושים אבחנה בין המחוקק לכנסת.
•§ מבקר המדינה - מבקר המדינה ממונה ע"י הכנסת, רשאי לבדוק כל דבר אך הוא חסר שיניים, באם הוא רוצה הוא יכול להעביר את התיק ליועץ המשפט לממשלה.
•§ בירוקרטיה - מערכת בירוקרטית מנהלית עצמאית. מונע מהשלטון להשפיע אידיאולוגית / פוליטית על המערכת הבירוקרטית.
•§ בחירות - עריכת בחירות כל תקופה גורמת לכך שהפוליטיקאים מודעים להיותם ברי החלפה.
•§ אופוזיציה - הצעת חלופות.
•§ הפרדת רשויות.
שלטון דמוקרטי דורש:
•o שלטון החוק - דוגמא - כ"ח - ועדת הבחירות רצתה לפסול אותה אך לא היה ניתן לעשות זאת ובית המשפט נתן לה לרוץ בבחירות. רק לאחר מכן חוקק חוק שלא מאפשר למפלגות גזעניות לרוץ.
•o שוויון- כולם שווים בפני החוק, קיים ויכוח האם מדובר גם בשוויון הזדמנויות, על המדינה לדאוג שאכן ההזדמנות תהיה שווה לכולם, אך אין היא צריכה לדאוג בכל עת לשוויון ההזדמנויות בפועל. אחת התפיסות הן ששוויון מוחלט אינו טוב כי הוא יוצר אדישות וחוסר תחרות. יש לדאוג גם לשוויון חובות. אפליה מתקנת מייצרת התערבות שלטונית רבה ולכן ישנה דילמה באסכולות השונות האם על המדינה לדאוג לאפליה מתקנת.
•o הכרעת הרוב - בפועל לא כולם משתתפים בהכרעה, מאחר וחלק מחליטים לא ללכת לקלפי, אך הם נאלצים לקבל את החלטת הרוב. לדוג' בארה"ב שיטת האלקטורים לעיתים אינה מהווה החלטת הרוב של העם, מאחר וכל מדינה מקבלת אלקטורים באופן יחסי ע"פ גודלה. על אף העיוות בשיטה זו, היא לגיטימית מאחר והוגדרה בחוקה באופן דמוקרטי
•o הגבלת שלטון - ההפרדה בין הרשויות היא סוג של פיקוח. כל רשות משגיחה על השנייה ומפקחת עליה. בהפרדת הרשויות נוצר איזון כך שכל רשות לא תתחזק יתר על המידה.
•o זכויות - לאדם הזכות לחשוב כרצונו, להביע דעתו, להתארגן ולנסות להשפיע בהתאם לדעותיו, חופש דת - אלו המושגים העיקריים בדמוקרטיה ומאלו נובעות הזכויות לבחור ולהיבחר.
•o מעורבות פוליטית של האזרחים (יהיו מעורבים רק במידה ולא יהיו טרודים בבעיות חריפות כגון עוני ביטחון).
הסכנות של הדמוקרטיה:
•o עוינות ומתח בחברה- הדמוקרטיה מעודדת ויכוח, פלורליזם, חשיבה יצירתית וביקורתית ומחדדת את היריבות והמחלוקת בחברה, דבר אשר יוצר קיטוב והגברת התחרות, כך נוצרת הגברה של העוינות ומתח רב בחברה.
•o פגיעה בכוח השלטון- הדמוקרטיה מעודדת שקיפות , והרצון למרב האינפורמציה גורע מכוחו של המנהיג. כמו כן ריבוי הבחירות, התחלופה הזו גם כן מחלישה את הממשל כי נוצרת התעסקות בלשמור על היציבות.
גורמים אלו מחלישים את הדמוקרטיה ויוצרים בעיתיות