אחד העסקים הבולטים בכלכלה הישראלית היא תחום האופנה
לא ניתן להתעלם מההמראות שהיו לנו כאן בתחום האופנה של החברות הישראליות כמו פוקס רנואר קסטרו שתפסו קו נכון של שיווק אופנה כול אחד עם הבידול שלו בתחום.
הוסיפו לזה ב-5 שנים האחרונות את הנהירה של הרשתות מחול כמו H&M GAP ועוד רשתות מכובדות מחו"ל ששמו את השוק הישראלי על ציר השיווק העולמי שלהם.
כמי שנותן ייעוץ עסקי ומסתכל מהצד על שוק האופנה בישראל, אשר בסך הכול הכללי מביא תוצאות לא רעות לבעליהם כול שנה לא יכולתי להתעלם מהנתונים של מכירות האופנה בישראל בשני הרבעונים האחרונים של 2013.
כמי שנותן ייעוץ עסקי הרי שבאותו רבעון מדובר מתוך 181 חנויות השייכות ל-13 רשתות רשמו ירידה של יותר מ-10% מהמכירות, וזכרו שמדובר על תקופת אביב קיץ שאלה תקופות פורות בעולם האופנה בישראל ובכלל. רשתות אלה אומנם הם הרשתות הקטנות שבחבורה ואני מתייחס לרשתות עם מקסימום 20 סניפים בישראל.
כ-יועץ עסקי אשר לוקח חלק במיתוג ובידול חברות במרבית התחומים בישראל לא התפלאתי כלל וכלל כי רשתות האופנה הגדולות שחלק הזכרתי כאן דווקא בתקופה זאת עלו ב-למעלה מ-10%, את מגמת העלייה מחזקות רשתות האופנה שהגיעו אלינו מחו"ל ששם בחרו אזרחי ישראל לרכוש את האופנה שלהם הלבשה והנעלה כאחד.
כמי שעוקב אחר ההתפתחות בענף האופנה לא יכולתי שלא לשים לב למכירות סוף העונה שכהרגלם מתחיל מוקדם עם מחירים "שפשוט חבל לא לרכוש" הוזלות סוף העונה בישראל סוף כול סוף השוו קו ביחד אם חברות האופנה והרשתות הגדולות בארצות הברית, ומכירת סוף עונה מעניקה מחירים אטרקטיביים מאד לרוכשים. מכירות אלה, הקדמת מכירות סוף העונה, והשארת המבצעים גם לאחר סוף העונה הם אלה שהגדילו את ההכנסה ממכירות של ענף האופנה של הרשתות הגדולות המובילות.
עדיין אין בידי נתונים לדבי הרווחיות התפעולית של הרשתות כי נתון זה עדיין לא התפרסם (עד כמה שאני יודע) אבל גם אם נתון זה יתפרסם עדיין לא תהיה לנו את התמונה המדויקת כיצד השפיעו העלייה במכירות של הרשתות הגדולות בדוח רווח והפסד או במאזן השנתי שלהם.
ענף האופנה בישראל יעמוד השנה בפני עוד חוויה שתביא קבוצת פוקס המתכננת גידול של 50% במספר הסניפים שלה כאשר היא מתכוונת לפתוח עוד סקטור וזה בתחום ההלבשה התחתונה. רשת פוקס שולטת על השוק הישראלי עם 133 חנויות ברחבי הארץ בתחום האופנה ועוד 160 חנויות בתחומים נושקים.