אחד התחומים שנהנים מהפופולאריות הגבוהה ביותר בין מסלולי הלימוד השונים בימינו הוא עיצוב מוצר. מתברר שהביקוש לתחום עולה משנה לשנה לא רק בישראל אלא בעולם כולו. מדובר על אחד הסממנים המובהקים ביותר של המהפכה התעשייתית שאת השלכותיה אנחנו חווים מדי יום ביומו.
בניגוד לשני העשורים האחרונים למשל, בהם מחשב שיוצר לפני שלוש שנים נחשב ללא עדכני, בימי טרום המהפכה מוצרים באו לעולם כדי להחזיק עשרות שנים אם לא יותר מכך. לפני המהפכה התעשייתית, אי שם במאה ה-19, רוב החפצים שיוצרו בעולם יוצרו בסדרות קטנות יחסית בידי בעלי מלאכה וקצב החידושים הטכנולוגיים היה איטי ביותר. בתקופה הזו עיצוב מוצר לא היה מקצוע מופרד מתהליך הייצור בכללותו. בעל המלאכה שייצר נעליים לצורך העניין היה לרוב המתכנן, המעצב, המפתח, היצרן והמשווק בעת ובעונה אחת.
מקצוע חדש נולד
אז איך הפך עיצוב מוצר שהוא למעשה חלק מהענף הרחב של עיצוב תעשייתי מתחום שלא היה קיים לתחום מבוקש כל כך? ובכן, במהלך המהפכה התעשייתית, בד בבד עם פירוק תהליך הייצור למקטעים על גבי מקטעים, פורק גם תהליך התכנון. במקום אדם אחד שחקר, פיתח, תכנן, עיצב וכו', תהליכי התכנון עברו פרגמנטציה והתכנון הפך לתחום רב מקצועי.
בתחילת הדרך עיצוב מוצר עוד לא תפס את המקום הראשון בחשיבותו בתהליכי התכנון של מוצרים בין היתר משום שעיצוב המוצר נתן דגש חזק על מאפיינים פרקטים של המוצר ופחות על הצורה שאנחנו תופסים אותו או חווים אותו.
חשיבות התחום בעידן המודרני
מקומו הגבוה בסדר החשיבות של תהליכי פיתוח המוצרים השונים בדגש על מוצרי צריכה התקבל הודות לתנאי העולם התחרותי בו מתקיימות חברות רבות שנלחמות על טעם הקהל. העידן שלנו מאופיין ביכולת להשוות פערים טכנולוגיים תוך זמן קצר, מה שמוביל למצב בו לא הקדמה הטכנולוגית בהכרח משפיעה על הבחירה של הצרכן הממוצע אלא חווית המוצר, החיבור הרגשי אליו, הממשק בין המכונה לאדם ועל כל אלה אחראי כמובן מעצב המוצר.
לא מעט מוצרים איכותיים לעילא ולעילא נכשלו בשווקים משום שהעיצוב שלהם לא הלהיב מספיק את קהל הקונים. אז אם אתם בדרך לתכנון של מוצר או פטנט חדש, שימו לב בידי מי אתם מפקידים את העתיד של המוצר שלכם ואיך אתם רוצים שהוא יעוצב. בהצלחה.